Anonym (Q) skrev 2016-03-06 16:17:02 följande:
Varför skall den valfriheten att bestämma vem som skall ärva en i så fall begränsas till den vars barn kommit till via en oönskad graviditet? Då borde väl alla kunna göra sina barn, makor/makar osv arvslösa -ett arv är ju enligt dig inget man skall räkna med.
Nej, det tycker jag inte att man ska kunna. Ett önskat barn eller en maka/make som man valt ska kunna ha rätten att ärva OM det finns något att ärva.
50% kan man alltid testamentera bort och det går att komma undan ännu mer om man skulle vilja, men det är knepigt och en annan frågeställning som man får ta i annan tråd isf.
Jag tycker att man ska ha den rätten enkom om man blivit förälder mot sin vilja och inte har haft annan kontakt än att man skickat underhåll och ev träffat barnet någon gång för att barnet sökt upp en.
Det är min åsikt och nu har jag tjatat om det så länge så jag tänker inte vidare svara, har du inte förstått nu så förstår du aldrig den skillnad som jag anser att det är mellan oönskade och önskade barn och mellan oönskade barn och en relation man har valt.
Förhoppningsvis har man valt en vettig person som försörjer sig själv till partner och att man även uppfostrar sina barn till det, oavsett om det finns pengar att ärva eller inte.