Anonym (Maria) skrev 2016-03-06 20:55:39 följande:
Vad skillnaden blir?
Den blir så klart att alla barn i Sverige har rätt att bli försörjda av båda sina föräldrar.
Att du inte ens anser att de här barnen ska få rätt till UH från FK är så beklämmande att jag hoppas att du trollar.
Jag brukar normalt aldrig sänka mig till den här nivån i debatter, men för dig ska jag göra ett undantag - jag hoppas att du aldrig får barn när du ser dem som så lite värda!
Så för dig handlar barnens rätt till sina föräldrar om försörjningsskyldighet, jag som tänkte att det handlade om rätten att känna till sin biologiska härkomst.
Du anser att jag inte borde då barn för att du på något sätt fått mina ord att handla om att barnens värde följer hur mycket pengar föräldrarna får från staten?
Nej, jag tycker inte att mamman i sådant fall ska få underhåll från försäkringskassan, däremot om familjen hamnar under normen så har de rätt till försörjningsstöd. Jag tänker som så att mamman i sådant fall i princip fått barn med spermadonator, och anser inte heller där att man ska få underhåll om det inte finns en annan förälder.
Samma ansvar kan ju läggas på kvinnan, har hon verkligen tagit sitt ansvar om hennes ekonomi står och faller på någon tusenlapp? Har hon varit ansvarsfull som skaffar ett barn hon inte har möjlighet att försörja?
Sedan är det ju även skillnad där pappan är juridiskt ansvarig, då ska han betala underhåll eller om han inte kan så ska fk det.
Och faller hon på en tusenlapp så kan hon få den av Soc.
Ja det kan tyckas låta hårt på vissa delar men varför ska någon tvingas att bli förälder och ekonomiskt skyldig? Varför ska samhället ta ansvar för ett barn vars mamma inte tog sitt ansvar innan barnet föddes?