• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • Anonym (har sagt det förr..)
    TeresB skrev 2016-03-06 18:38:19 följande:
    En juridisk abort är ju någon alla borde ha rätt till isf. Kvinna som man. Eller?
    Absolut! Något jag även skrev tidigare i tråden. Ber om ursäkt för min otydlighet.
  • Anonym (NEJ!)

Nej, det är urbota dumt för att en juridisk abort innebär att kvinnan måste ta hand om barnet själv eller tvingas till att göra en riktig abort. Betänk även att bebisen i magen kanske inte ens är pappans biologiska barn utan någon annan mans. Då aborterar någon som inte ens egentligen är barnets pappa bort ett barn.

Det här ligger på samma nivå som obligatoriska faderskapstester, dvs bottennivån. Det är misogynt och syftar enbart till att sätta dit kvinnor och kontrollera kvinnans sexualitet. Ett barn behöver sin mamma och en omhändertagande pappa, män skall inte kunna friskriva sig från det ansvaret!!!

• Anonym (har sagt det förr..)
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-06 19:15:54 följande:

Nej, det är urbota dumt för att en juridisk abort innebär att kvinnan måste ta hand om barnet själv eller tvingas till att göra en riktig abort. Betänk även att bebisen i magen kanske inte ens är pappans biologiska barn utan någon annan mans. Då aborterar någon som inte ens egentligen är barnets pappa bort ett barn.

Det här ligger på samma nivå som obligatoriska faderskapstester, dvs bottennivån. Det är misogynt och syftar enbart till att sätta dit kvinnor och kontrollera kvinnans sexualitet. Ett barn behöver sin mamma och en omhändertagande pappa, män skall inte kunna friskriva sig från det ansvaret!!!

På vilket sätt menar du att det skulle kontrollera kvinnans sexualitet?

Hur skapar du en omhändertagande pappa genom att tvinga på honom en roll han inte ställer sig bakom?

Hur menar du att en abort blir framtvingad? Sist jag kollade på reglerna så var det endast den som var gravid som satt på den rätten..

?
  • Rainbow gg

Ja, det tycker jag. Mannen har ju idag inget att säga till om överhuvudtaget medan kvinnan, om hon så haft ett ONS eller är gift, får välja själv om hon vill ha barnet eller inte. Troligtvis vet ju kvinnan redan om att mannen inte vill ha barnet och jag tycker därför att det här med att kvinnan "plötsligt bara har 48 timmar på sig att göra abort om hon inte vill vara ensamstående mamma" är ganska extremt. Mannen som kanske vill ha barn får ju inte bestämma att kvinnan inte får abortera barnet.

Kvinnan ska dock inte få något extra betalat av staten, utan har hon så dåligt med pengar så har hon redan rätt till försörjningsstöd.

Jag tycker att männen ska erbjudas samtal före aborten, så att de kan sortera sina tankar om det handlar om att mannen "fått panik" över graviditetsbeskedet.

"Barnet har rätt till sina föräldrar", ja, men de män som inte vill bli pappor redan idag kan ju välja att aldrig träffa sina barn, så vad är skillnaden? Det bör ju fortfarande finnas dokumentation om vem som är den biologiska pappan om barnet vill veta, men barnet har inget rätt till arv tex. Det juridiska innebär ju inte det biologiska.

• Anonym (Maria)
    Rainbow gg skrev 2016-03-06 20:50:25 följande:

Ja, det tycker jag. Mannen har ju idag inget att säga till om överhuvudtaget medan kvinnan, om hon så haft ett ONS eller är gift, får välja själv om hon vill ha barnet eller inte. Troligtvis vet ju kvinnan redan om att mannen inte vill ha barnet och jag tycker därför att det här med att kvinnan "plötsligt bara har 48 timmar på sig att göra abort om hon inte vill vara ensamstående mamma" är ganska extremt. Mannen som kanske vill ha barn får ju inte bestämma att kvinnan inte får abortera barnet.

Kvinnan ska dock inte få något extra betalat av staten, utan har hon så dåligt med pengar så har hon redan rätt till försörjningsstöd.

Jag tycker att männen ska erbjudas samtal före aborten, så att de kan sortera sina tankar om det handlar om att mannen "fått panik" över graviditetsbeskedet.

"Barnet har rätt till sina föräldrar", ja, men de män som inte vill bli pappor redan idag kan ju välja att aldrig träffa sina barn, så vad är skillnaden? Det bör ju fortfarande finnas dokumentation om vem som är den biologiska pappan om barnet vill veta, men barnet har inget rätt till arv tex. Det juridiska innebär ju inte det biologiska.

Vad skillnaden blir?

Den blir så klart att alla barn i Sverige har rätt att bli försörjda av båda sina föräldrar.

Att du inte ens anser att de här barnen ska få rätt till UH från FK är så beklämmande att jag hoppas att du trollar.

Jag brukar normalt aldrig sänka mig till den här nivån i debatter, men för dig ska jag göra ett undantag - jag hoppas att du aldrig får barn när du ser dem som så lite värda!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 19:35:44 följande:
    På vilket sätt menar du att det skulle kontrollera kvinnans sexualitet?

Hur skapar du en omhändertagande pappa genom att tvinga på honom en roll han inte ställer sig bakom?

Hur menar du att en abort blir framtvingad? Sist jag kollade på reglerna så var det endast den som var gravid som satt på den rätten..

Det är ett sätt att kontrollera kvinnans sexualitet genom att göra henne till ensam mamma. Då får hon själv ett barn att ta hand om och kan inte få utlopp för sin sexualitet. Har barnet en pappa som tar hand om det hälften av tiden så blir det mindre hämmande för hennes sexualitet.

Genom att tvingas betala underhåll som minimum skapar jag en omhändertagande pappa, mer kan ju önskas givetvis.

Aborten blir framtvingad för att kvinnan själv blir ansvarig för barnet istället för ett delat ansvar. Då väljer hon abort, inte för att hon nödvändigtvis vill det utan för att hon inte vill vara ensam förälder. 
  • Rainbow gg
    Anonym (Maria) skrev 2016-03-06 20:55:39 följande:

Vad skillnaden blir?

Den blir så klart att alla barn i Sverige har rätt att bli försörjda av båda sina föräldrar.

Att du inte ens anser att de här barnen ska få rätt till UH från FK är så beklämmande att jag hoppas att du trollar.

Jag brukar normalt aldrig sänka mig till den här nivån i debatter, men för dig ska jag göra ett undantag - jag hoppas att du aldrig får barn när du ser dem som så lite värda!

Så för dig handlar barnens rätt till sina föräldrar om försörjningsskyldighet, jag som tänkte att det handlade om rätten att känna till sin biologiska härkomst.

Du anser att jag inte borde då barn för att du på något sätt fått mina ord att handla om att barnens värde följer hur mycket pengar föräldrarna får från staten?

Nej, jag tycker inte att mamman i sådant fall ska få underhåll från försäkringskassan, däremot om familjen hamnar under normen så har de rätt till försörjningsstöd. Jag tänker som så att mamman i sådant fall i princip fått barn med spermadonator, och anser inte heller där att man ska få underhåll om det inte finns en annan förälder.

Samma ansvar kan ju läggas på kvinnan, har hon verkligen tagit sitt ansvar om hennes ekonomi står och faller på någon tusenlapp? Har hon varit ansvarsfull som skaffar ett barn hon inte har möjlighet att försörja?

Sedan är det ju även skillnad där pappan är juridiskt ansvarig, då ska han betala underhåll eller om han inte kan så ska fk det.

Och faller hon på en tusenlapp så kan hon få den av Soc.

Ja det kan tyckas låta hårt på vissa delar men varför ska någon tvingas att bli förälder och ekonomiskt skyldig? Varför ska samhället ta ansvar för ett barn vars mamma inte tog sitt ansvar innan barnet föddes?
  • Rainbow gg
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-06 21:54:09 följande:

Det är ett sätt att kontrollera kvinnans sexualitet genom att göra henne till ensam mamma. Då får hon själv ett barn att ta hand om och kan inte få utlopp för sin sexualitet. Har barnet en pappa som tar hand om det hälften av tiden så blir det mindre hämmande för hennes sexualitet.

Genom att tvingas betala underhåll som minimum skapar jag en omhändertagande pappa, mer kan ju önskas givetvis.

Aborten blir framtvingad för att kvinnan själv blir ansvarig för barnet istället för ett delat ansvar. Då väljer hon abort, inte för att hon nödvändigtvis vill det utan för att hon inte vill vara ensam förälder. 

En pappa kan ju redan välja att aldrig i sitt liv ta hand om barnet så lite som en timme. Hur menar du att det skulle bli skillnad på just den delen?
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (Q) skrev 2016-03-06 16:46:07 följande:
    Men jag kan ju anse att mitt barn gör så dumma livsval att jag säger upp bekantskapen med hen senare i livet, alternativt så kan ju barnet säga upp bekantskapen med sin förälder som vuxen. Då borde, med din logik, valfriheten gälla även där.

En förälder som förgripit sig på sitt barn och blir polisanmäld skulle kunna välja att arvet efter hen skulle gå till någon annan eftersom hen är arg för att hen åkte dit.

Eller, jag kanske är medveten om att min partner skulle satsa allt arv efter mig på ett hem för ensamma katter och själv hatar jag katter -då borde jag ju kunna bestämma att arvet efter mig istället skall gå direkt till något jag är engagerad i.

Skall människor förväntas växa upp, försörja sig själva och inte räkna med något arv borde det ju gälla ALLA.
    Vilket det också gör utanför den ankdamm som är Sverige. Skriv dig i UK eller några andra EU-länder så kan du testamentera bort allt till vem fan du vill- din katt, din svåger eller prästen i kyrkan.

Tror du att alla i världen får barnbidrag och socbidrag också?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Elvira) skrev 2016-03-06 22:07:09 följande:

Vilket det också gör utanför den ankdamm som är Sverige. Skriv dig i UK eller några andra EU-länder så kan du testamentera bort allt till vem fan du vill- din katt, din svåger eller prästen i kyrkan.

Tror du att alla i världen får barnbidrag och socbidrag också?

Hjärtat, nu diskuterar vi svenska förhållanden i den här tråden, och om du följt med sisådär tio sidor bakåt så ser du att mitt inlägg är en del av en konversation med en person som anser att vi i Sverige skall ha en särlagstiftning för barn vars fäder inte velat att de skall födas.

Vill du diskutera likheter och skillnader i socialförsäkringar, arvsrätt mm i all världens länder föreslår jag att du startar en egen tråd om det.
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?