• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • Anonym (Elvira)
    frökenelisabeth skrev 2016-03-05 13:16:10 följande:
    VARFÖR skulle man ha lagstadgad möjlighet att "avsäga sig ansvaret för sitt barn?" Sjuk tanke. Noll barnperspektiv. 
    Jag tycker att det är kvinnor som föder barn till män som inte vill ha dem som har noll barnperspektiv.

Om man har en relation där syftet klart och tydligt inte är att skaffa barn så ska det heller inte bli några barn. Om olyckan är framme tar jag ansvar för det och gör abort, för det är en möjlighet jag har som kvinna.

Och jag tycker faktiskt det är orimligt att en man ska tvingas till 18 års ekonomisk förbindelse över ett samlag med fel kvinna, kanske när killen är väldigt ung.

Om felet är att det föds ett barn så är kvinnan mer ansvarig enligt min åsikt eftersom hon både hade valet att inte ha sex, använda p-medel och valet att göra abort. Mannen har de första två valen.

Om felet är att ett barn blir utan en förälder så är det också hennes fel eftersom hon hade alla möjligheter att diskutera det och nå samtycke först innan sex, och sedan innan möjligheten till abort var uttömd. Den som anser det fel att ett barn blir utan en förälder borde också vara emot assisterad befruktning av ensamma kvinnor, för att vara konsekvent.

Jag tycker kvinnor är dåliga på att ta det ansvar som följer med deras större beslutsrätt, de tycks tro att bara för att hon tycker bebisar är söta och bioklockan tickar så ska en man som inte vill betala för det i 18 år. Även om kvinnan luras/ljuger.

Alla (nästan) vill ha sex men alla vill inte ha barn- deal with it!
  • Anonym (har sagt det förr..)
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-06 15:37:37 följande:
    Men fast ni är överens om att bara ligga utan att göra barn så kan det bli barn.
    Som du också har ett ansvar för. Ditt ansvar försvinner ju inte bara för att du använder kondom samtidigt som du säger att du inte vill ha barn.
    Varför skulle jag ta ansvar för nått som vi inte var överens om? Idag ser det ut såhär, min förhoppning är att det inte gör det i morgon. Mitt hopp ligger i att män inte ska kunna sättas på ruinens brant utan att ha nått att säga till om.
  • Anonym (Å))
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-06 15:41:02 följande:
    Är hon själv om sitt barn så kan hon det.
    Det ingår inte ångerrätt vid varken fysisk abort, juridisk abort eller adoption.

Avsäger man sig sitt barn, inget ekonomiskt ansvar-
    Den juridiska aborten är en ångerrätt. 

Idag kan du inte avsäga dig det ekonomiska ansvaret, och så bör det förbli. Annars får man adoptera bort sina barn, om man inte vill försörja dom. Och det kan inte mannen göra såvida inte kvinnan också vill göra det.
  • Anonym (har sagt det förr..)
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 15:41:37 följande:
    Fast, även om du påpekar dessa regler så finns det ju ingen lag som stödjer dig. Så, av ren nyfikenhet, ligger du mycket? Alltså, vågar du riskera det?
    Visst finns det lagar som stödjer mig, pröva själv att göra nått mot en annan människa som bryter mot hens regler. Bara för att vi hamnat i sänghalmen behöver det inte betyda att jag har all rätt att utföra alla mina fantasier..

Ja, jag ligger mycket.Gör du?
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 15:50:50 följande:
    Varför skulle jag ta ansvar för nått som vi inte var överens om? Idag ser det ut såhär, min förhoppning är att det inte gör det i morgon. Mitt hopp ligger i att män inte ska kunna sättas på ruinens brant utan att ha nått att säga till om.
    För att ni kan bli gravida fast ni inte var överens om det. Är det så svårt att förstå?

Olyckor händer, och man tar sitt ansvar. 

Och män har allt att säga till om, ingen tvingar dom att knulla.
  • Anonym (hjkb)
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 15:50:50 följande:
    Jag menar rent ekonomiskt alltså Jag anser inte att du på något vis är skyldig till umgänge med barnet. Vågar du ligga ändå, så som det ser ut idag?

Ingen man sätts på ruinens brant pga underhåll även om det är jävligt drygt när det ska pungas ut varje månad. Har man inte inkomst nog går ju FK in och betalar hela eller delar av det.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 15:57:23 följande:
    Visst finns det lagar som stödjer mig, pröva själv att göra nått mot en annan människa som bryter mot hens regler. Bara för att vi hamnat i sänghalmen behöver det inte betyda att jag har all rätt att utföra alla mina fantasier..

Vilken lag hindrar dig från att betala för ett barn som du varit med och gjort?
  • Anonym (Q)
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 10:09:53 följande:

För att om en man gifter sig gör han det av fri vilja, om han skaffar barn inom äktenskapet eller äktenskapsliknande förhållanden så gör han det av fri vilja.

Blir han lurad inom äktenskapet/samboskapet så har han möjlighet att avsluta förhållandet innan barnet är fött och bör även då kunna ta bort arvsrätten eller reducera den, inte tvingas ge barnet 50% (om han nu inte har flera barn sen som ska dela, då kan det ju bli mindre %) 

Fast du skriver i inlägget jag citerade att ALLA väl ska växa upp och kunna försörja sig själva, då bör väl lagstiftningen kring arvsrätt avskaffas över huvud taget -oavsett en är efterlängtad, oönskad eller lagvigd make/maka. Eftersom ALLA skall växa upp och försörja sig borde väl i konsekvensens namn INGEN heller kunna "räkna med" ett arv.

Att diskriminera vissa medborgare låter ju märkligt när ALLA skall kunna försörja sig själva.
  • Anonym (hjkb)
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 15:57:23 följande:

Oj sorry missade detta!

Nej, om du gör en kvinna gravid även om det är ofrivilligt kan du inte göra något åt det, eller har du en lagbok som inte jag har? :-O

Oh ja, jag ligger mycket, men bara med min man.
  • Anonym (Å))
    Anonym (Elvira) skrev 2016-03-06 15:43:10 följande:
    Jag tycker att det är kvinnor som föder barn till män som inte vill ha dem som har noll barnperspektiv.

Om man har en relation där syftet klart och tydligt inte är att skaffa barn så ska det heller inte bli några barn. Om olyckan är framme tar jag ansvar för det och gör abort, för det är en möjlighet jag har som kvinna.

Och jag tycker faktiskt det är orimligt att en man ska tvingas till 18 års ekonomisk förbindelse över ett samlag med fel kvinna, kanske när killen är väldigt ung.

Om felet är att det föds ett barn så är kvinnan mer ansvarig enligt min åsikt eftersom hon både hade valet att inte ha sex, använda p-medel och valet att göra abort. Mannen har de första två valen.

Om felet är att ett barn blir utan en förälder så är det också hennes fel eftersom hon hade alla möjligheter att diskutera det och nå samtycke först innan sex, och sedan innan möjligheten till abort var uttömd. Den som anser det fel att ett barn blir utan en förälder borde också vara emot assisterad befruktning av ensamma kvinnor, för att vara konsekvent.

Jag tycker kvinnor är dåliga på att ta det ansvar som följer med deras större beslutsrätt, de tycks tro att bara för att hon tycker bebisar är söta och bioklockan tickar så ska en man som inte vill betala för det i 18 år. Även om kvinnan luras/ljuger.

Alla (nästan) vill ha sex men alla vill inte ha barn- deal with it!
    Så mannen ska inte behöva ta ansvar för sitt eget sexliv, det ska kvinnan göra åt honom?

Är man gammal nog att ligga, så får man ta konsekvensen om det blir ett oplanerat barn.  Annars får man låta bli att ligga. Abort har inte med saken att göra. Juridiks abort handlar om barn som redan finns. Abort handlar om kvinnans rätt till sin egen kropp. 

Det som ska dela med det, är ju de som inte vill ha barn. Dvs männen som vill ha rätt till juridisk abort.
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?