frökenelisabeth skrev 2016-03-05 13:16:10 följande:
VARFÖR skulle man ha lagstadgad möjlighet att "avsäga sig ansvaret för sitt barn?" Sjuk tanke. Noll barnperspektiv.
Jag tycker att det är kvinnor som föder barn till män som inte vill ha dem som har noll barnperspektiv.
Om man har en relation där syftet klart och tydligt inte är att skaffa barn så ska det heller inte bli några barn. Om olyckan är framme tar jag ansvar för det och gör abort, för det är en möjlighet jag har som kvinna.
Och jag tycker faktiskt det är orimligt att en man ska tvingas till 18 års ekonomisk förbindelse över ett samlag med fel kvinna, kanske när killen är väldigt ung.
Om felet är att det föds ett barn så är kvinnan mer ansvarig enligt min åsikt eftersom hon både hade valet att inte ha sex, använda p-medel och valet att göra abort. Mannen har de första två valen.
Om felet är att ett barn blir utan en förälder så är det också hennes fel eftersom hon hade alla möjligheter att diskutera det och nå samtycke först innan sex, och sedan innan möjligheten till abort var uttömd. Den som anser det fel att ett barn blir utan en förälder borde också vara emot assisterad befruktning av ensamma kvinnor, för att vara konsekvent.
Jag tycker kvinnor är dåliga på att ta det ansvar som följer med deras större beslutsrätt, de tycks tro att bara för att hon tycker bebisar är söta och bioklockan tickar så ska en man som inte vill betala för det i 18 år. Även om kvinnan luras/ljuger.
Alla (nästan) vill ha sex men alla vill inte ha barn- deal with it!