• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • Anonym (Lottis)

En bra idé men inte ett färdigt lagförslag.
    Kvinnan har rätt att ångra sig till v 18, helt rätt att mannen får samma rättighet.
    Samhället ska inte betala underhåll till en kvinna som behåller ett barn mannen inte vill ha.
    Ungefär så.
    Helt rätt.
    Och jag är kvinna.

• Rakad Apa

En utmärkt idé, är ju inte rätt att folk ska bli påtvingade föräldraskap mot sin vilja.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Rakad Apa
    Anonym (tjej) skrev 2016-03-04 17:51:16 följande:
    håller med. få misstag i livet medför betalningsansvar i 18 år. 
    Ja, det är ju nästan som ett straff. Ett dyrt straff dessutom.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • S c h n a
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-04 18:15:25 följande:

En bra idé men inte ett färdigt lagförslag.

Kvinnan har rätt att ångra sig till v 18, helt rätt att mannen får samma rättighet.

Samhället ska inte betala underhåll till en kvinna som behåller ett barn mannen inte vill ha.

Ungefär så.

Helt rätt.

Och jag är kvinna.

Okej, så om han väljer juridisk abort två dagar innan v 18 så får hon föda ut fostret inom 48 h då? Ifall hon inte klarar sig ekonomiskt utan pappan. Lite drop in-tvåstegsabort typ.
  • Anonym (Lottis)
    S c h n a skrev 2016-03-04 18:29:53 följande:
    Okej, så om han väljer juridisk abort två dagar innan v 18 så får hon föda ut fostret inom 48 h då? Ifall hon inte klarar sig ekonomiskt utan pappan. Lite drop in-tvåstegsabort typ.
    Det har du faktiskt lite rätt i.
    Låt säga att mannen har rätt till juridisk abort till v 16 istället då.
    Eller kanske bara v 14, så det finns tid att tänka.
  • Anonym (Å))
    Rakad Apa skrev 2016-03-04 18:15:59 följande:

En utmärkt idé, är ju inte rätt att folk ska bli påtvingade föräldraskap mot sin vilja.

Vem tvinga mannen att knulla, menar du?
  • Adelinee

Jag har svårt att ser hur man skulle utforma lagstiftning av detta.

Om mannen och kvinnan gemensamt tagit beslutet av att bli gravida och han får kalla fötter. Ska han likväl kunna avsäga sig faderskapet? Det blir ju lite av ett "kontraktsbrott".

För många män ör också en graviditet inte lika "verklig" som för en kvinna. Fram till v18 kan det vara svårt för en man att relatera till sitt barn i magen. För många blir det kärlek vid mötet med bebisen. Det låter fruktansvärt att en osäker man som avsäger sig faderskapet i tidig vecka inte har någon rätt till sitt eget barn. Det är ju inte osannolikt att han ändrar sig! Och då har vi ju två förlorare i spelet, mannen och framför allt barnet.

Anledningen till att vi har underhållsstöd ÄR ju för att män ska ta någon form av ansvar över sina barn. Inte lämna mamman i sticket bara för att han inte blir fysiskt bunden till barnet.

Jag har dock en lösning på detta problem. Call me crazy, men vad sägs om att män som inte vill ha barn skyddar sig med kondom? Hur svårt kan det egentligen vara? Jovisst, den kan gå sönder men det fattat väl alla vettiga människor att samlag kan leda till barn. Men sannolikheten att bli far minskar ju dramatisk.

• S c h n a
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-04 18:35:20 följande:

Det har du faktiskt lite rätt i.

Låt säga att mannen har rätt till juridisk abort till v 16 istället då.

Eller kanske bara v 14, så det finns tid att tänka.

Fast v 14 är inte så mysigt det heller. Det blir väl tvåstegsabort då med om jag minns rätt.
  • Anonym (Lottis)
    S c h n a skrev 2016-03-04 18:40:28 följande:
    Fast v 14 är inte så mysigt det heller. Det blir väl tvåstegsabort då med om jag minns rätt.
    Nej det är inte en lätt fråga. Men oavsett tycker jag att mannen ska ha rätt att avsäga sig ansvar, inklusive ekonomiskt till en viss bestämd vecka.
  • Anonym (Lottis)
    Adelinee skrev 2016-03-04 18:36:59 följande:

Jag har dock en lösning på detta problem. Call me crazy, men vad sägs om att män som inte vill ha barn skyddar sig med kondom? Hur svårt kan det egentligen vara? Jovisst, den kan gå sönder men det fattat väl alla vettiga människor att samlag kan leda till barn. Men sannolikheten att bli far minskar ju dramatisk.

Ja en kondom kan gå sönder.
    Menar du att mannen ska vara utan talan då?
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?