• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • BioBonus

Lägg ner nu (M). Du saboterar tråden totalt med ditt omogna beteende. Om du inte vill diskutera med Brumma så gör inte det. Men sluta spamma tråden med alla dina tummar ner.

• Anonym (M)
    BioBonus skrev 2016-02-10 09:58:42 följande:

Lägg ner nu (M). Du saboterar tråden totalt med ditt omogna beteende. Om du inte vill diskutera med Brumma så gör inte det. Men sluta spamma tråden med alla dina tummar ner.

• Anonym (M)
    BioBonus skrev 2016-02-10 09:58:42 följande:

• Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-10 09:49:06 följande:

Jag har bett dig upprepade gånger att sluta påstå saker om mig. Kan du vänligen sluta göra det?

Jag har inte alla svar och har aldrig påstått mig ha det. Men jag VET vad föräldrabalken säger. Oavsett om det är "mer komplicerat" eller inte så ligger den fortfarande till grund för lagen som handlar om barns rätt till umgänge med närstående. Det är inget jag hittar på. Det är inte ngt uttryck om vad jag tycker. Det står helt enkelt i lagen..

Jag förstår faktiskt inte din "hang up" på just mig..

Du läste fel i ett inlägg jag skrev till dig i början av tråden och sedan dess har du bettet dig illa.

Så än en gång. Kan du VÄNLIGEN sluta påstå saker om mig?

• Anonym (Lisa (bonusm))
    Brumma skrev 2016-02-10 07:13:14 följande:
    Jo det är numera en lag. Eller anser du att föräldrabalken är rekommendationer?

Och jo. En bonusförälder eller mormor kan gå till socialnämnden som kan väcka talan om umgänge.

www.socfamratt.se/vardnad/umgaenge/797-barnets-behov-av-umgaenge-med-naerstaende

"I föräldrabalken slås uttryckligen fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket). I den mån ett bristande umgänge beror på att vårdnadshavaren inte tar sitt ansvar är det en viktig uppgift för socialtjänsten att försöka få vårdnadshavaren att se till barnets behov.

Om umgänge begärs av någon annan än föräldrarna, får talan om umgänget föras av socialnämnden (6 kap. 15 a §). "
    Du får nog läsa på lite. Mormor eller bonusförälder kan inte få umgänge om bioföräldern motsätter sig det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-10 07:18:54 följande:

vårdnadshavaren bestämmer vilket umgänge barnet ska ha.Hon kan ju säga att farmor/styvmamma inte är bra för barnet .

Exakt!

Jag läste precis igenom föräldrabalken kap 6 och där står det inget specifikt om vilka personer som barnet har rätt till umgänge med.

Så om vårdnadshavarna för barnet anser att t.ex mormodern inte är bra för barnet att umgås med är det mest troligt att rätten går på det.
  • Anonym (Googla först uttala dig sen.)
    Anonym (M) skrev 2016-02-10 10:11:24 följande:

Exakt!

Jag läste precis igenom föräldrabalken kap 6 och där står det inget specifikt om vilka personer som barnet har rätt till umgänge med.

Så om vårdnadshavarna för barnet anser att t.ex mormodern inte är bra för barnet att umgås med är det mest troligt att rätten går på det.

maukonen.wordpress.com/2011/03/13/far-umgas-med-farmor-och-farfar-efter-dom-i-hovratten/
  • Brumma
    Anonym (Lisa (bonusm)) skrev 2016-02-10 10:06:24 följande:

Du får nog läsa på lite. Mormor eller bonusförälder kan inte få umgänge om bioföräldern motsätter sig det.

Jo. Om rätten dömer till deras fördel.

Dock visar utredningar att det inte behövts gå så långt i de flesta fall utan samtal med föräldern har i många fall räckt för att även föräldern skall se barnets bästa.

Eller vet du bättre än socialnämnden? Eller de advokater som beskriver detta på sina hemsidor? Eller föräldrabalken själv för den delen?
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-10 10:11:24 följande:

Exakt!

Naturligtvis står det inte specifikt då en NÄRSTÅENDE inte kan specificeras i vilken slags relation personen har till barnet.

Man kan vara mormor, faster, bonusförälder osv utan att vara närstående. Men man kan även vara just dessa saker och mer och VARA just närstående.

Hade lagen specificerat sig exakt gällande vilka relationer det gäller hade de bakbundna sig själva.

Och ja. Jag svarar på ditt inlägg. Eftersom du svarar på mitt indirekt genom att skriva om det med en tredje part.
Svar på tråden Bonusmammor