BioBonus skrev 2016-02-12 14:52:35 följande:
Jag har tolkat det här på ett helt annat sätt än du.
Jag har tolkat det som så att relationen mellan tex en bonusmamma och ett bonusbarn kan, om inte ödeläggas, men åtminstone bli mindre friktionsfri om utomstående, som tex mamman, ska gå in och bestämma vad barnet "får" kalla pappas fru. Och inte ödeläggas genom att barnet inte får använda ordet mamma, utan för att det själv inte får sätta ord på sin relation till bonusföräldern. Det har i mna ögon inte handlat om att bonusmammor ska bli kallade mammor till höger och vänster för annars är relationen dålig, utan just att vad man kallar varandra är en sak mellan kvinnan/mannen och barnet.
När mamman går in och säger att du får inte kalla Lisa för bonusmamma för hon är inte din mamma, du får inte säga att Lisa är som en mamma för det kan bara jag vara etc etc, så kan barnet "skadas" genom att ifrågasättas i sina egna relationer. Så har jag tolkat det.
Jag tror det är försvinnande få bonusmammor som vill bli titulerade mamma, jämfört med det antal mammor som går i taket av att deras barn omnämner pappans nya som bonusmamma.
Brumma skrev 2016-02-12 16:56:55 följande:
Nu tror jag nog att du får läsa igen.. Helst utan att "läsa mellan raderna"..
Vad jag vet är det ingen som påstått att relationen kommer att ödeläggas om barnet inte får kalla bonusmamman för mamma.
Däremot har både jag och andra sagt att BARNET kan må dåligt av att inte få lov att definiera sina relationer som barnet anser passar själv utan att en tredje part (här mamman) som inte har med relationen att göra förbjudet det.
Skillnaden mellan att en utomstående tredje part går in och förbjuder och att den andra parten i relationen har åsikter om omnämnandet är ganska stor. Den ena ingår i relationen, den andra gör det inte.
Att ha åsikter om vad man själv kallas är naturligt och en rättighet. Att man som tredje part anser sig ha samma rättigheter är det inte.
Det inlägg jag instämde i av anonym (Lisa (bonusm)) citerade ett inlägg av anonym (mn) där hon i sin tur skriver:
"jag som är både biologisk mamma och bonusmamma anser, att om barnen vill kalla mig mamma så får de det! Förstår inte er som säger att man inte kan ha två mammor. Nej, rent biologiskt har man ju inte det men känslomässigt kanske barnen tycker om båda två. De vet vem som är den riktiga mamman men om de tycker det är ok att kalla även mig för mamma, kanske det är enklare för de yngre barnen, så kommer inte jag stå där med pekpinnen och säga "nej förstår ni barn, man kan bara ha en mamma, så ni får inte säga det till mig". Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma till mig.
Nu gör de inte det, de säger mitt namn och jag kallar inte mig själv för deras mamma heller, men OM så vore det helt ok."
Alltså, för att göra det extra tydligt:
"om de tycker det är ok att kalla även mig för mamma, kanske det är enklare för de yngre barnen, så kommer inte jag stå där med pekpinnen och säga "nej förstår ni barn, man kan bara ha en mamma, så ni får inte säga det till mig". Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma till mig."
Om jag nu ska läsa vad hon "verkligen" skriver. Vad anser ni, BioBonus och Brumma, att det betyder att det står " Snacka om att HÄMMA RELATIONEN, om nu barnen skulle vilja säga mamma TILL mig?