• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisa (bonusm)) skrev 2016-02-10 10:06:24 följande:

Du får nog läsa på lite. Mormor eller bonusförälder kan inte få umgänge om bioföräldern motsätter sig det.

Jag skulle vilja säga att mormor eller bonusförälder kan få umgänge medan bioföräldarna motsätter sig det är så pass ovanligt att det inte utgörs som generellt.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-10 10:26:35 följande:

Naturligtvis står det inte specifikt då en NÄRSTÅENDE inte kan specificeras i vilken slags relation personen har till barnet.

Man kan vara mormor, faster, bonusförälder osv utan att vara närstående. Men man kan även vara just dessa saker och mer och VARA just närstående.

Hade lagen specificerat sig exakt gällande vilka relationer det gäller hade de bakbundna sig själva.

Och ja. Jag svarar på ditt inlägg. Eftersom du svarar på mitt indirekt genom att skriva om det med en tredje part.

• Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-10 10:24:34 följande:

Det kan säkert finnas specifika enskilda som beskrivs i det som du hänvisade till.

Dock är det inget som bör ses som något generellt.

Det är ingen som påstår att det är så generellt utan just i enstaka fall där personen är speciellt närstående till barnet.
  • Anonym (Googla först uttala dig sen.)
    Anonym (M) skrev 2016-02-10 10:24:34 följande:

Det kan säkert finnas specifika enskilda som beskrivs i det som du hänvisade till.

Dock är det inget som bör ses som något generellt.

På samma sätt som det generellt alltså inte döms emot far/mor/bonusföräldrar vilket du och Lisa benhårt hävdade. Just saying. Men får väl tumme ner jag med :)
  • Anonym (M)
    Anonym (Googla först uttala dig sen.) skrev 2016-02-10 10:28:50 följande:

På samma sätt som det generellt alltså inte döms emot far/mor/bonusföräldrar vilket du och Lisa benhårt hävdade. Just saying. Men får väl tumme ner jag med :)

Jag tror att det är ovanligt att dessa personer du beskrev ovan döms till rätt med umgänge med barnet mot vårdnadshavarnas vilja.

Mer vanligt tror jag att det är att några av dessa personer du beskrev ovan ansöker om vårdnad för barnen om vårdnadshavarna avlider.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 10:58:05 följande:

Nu har dock diskussionen kommit handla mer om att barnet riskerar att kränka pappans nya partner genom att definiera/tilltala denne något mot dennes vilja.

Ser faktiskt ingen utom du som diskuterar det.

Det finns ju ingen enda i tråden som påstår att barnet skall få kalla bonusmamman något alls mot hennes vilja.

Eller har jag missat något inlägg?
  • Anonym (M)
    Anonym (Självklart) skrev 2016-02-10 12:09:32 följande:

Det finns ju ingen enda i tråden som påstår att barnet skall få kalla bonusmamman något alls mot hennes vilja.

Det har ju varit mycket fokus på barnets vilja/behov.

I verkligheten kan inte alltid barnets vilja/behov styra,vilket jag diskuterar utifrån som rimligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Självklart) skrev 2016-02-10 12:09:32 följande:

Det har utgåtts mycket i tråden ifrån att man i familjer är överens om vad man kallar varandra, vilket ju inte alltid stämmer överens med verkligen.

Just därför har jag försökt att se det utifrån fler perspektiv än barnets.
  • Anonym (Nyfiken)

Om jag får ta tillbaka tråden, som alltså inte handlade om vad ni tilltalar varandra i hemmet, så är min fråga fortfarande vad folk har för problem med bonusmammor/pappasnya/ styvmamma/ plastmamma/ extra mamma/ eller vad ni nu vill kalla det.

Jag menar alltså obefogat hat.

Är det så att ni har problem med ert barns bonusmamma och väljer att ta ut det på vilken bonusmamma som helst på ett forum? Eller är det något annat som ligger bakom?

Jag menar inte ni som reagerar om ett barn verkar fara illa utan ni som tänder till bara ni hör ordet bonusmamma.

/ts

• Anonym (Självklart)
    Anonym (M) skrev 2016-02-10 12:18:08 följande:

Det har utgåtts mycket i tråden ifrån att man i familjer är överens om vad man kallar varandra, vilket ju inte alltid stämmer överens med verkligen.

Just därför har jag försökt att se det utifrån fler perspektiv än barnets.

Fast helt ärligt kan jag inte se någon som anser att ett barns rätt att kalla någon någonting övergår rätten att inte få bli kallad något man inte vill.

Om du förstår hur jag menar (kände att det lät lite rörigt)?

Det enda som sagts är att det är ok att kalla bonusmamman för mamma/bonusmamma om barnet och bonusmamman är överens om det. Vilket ju innebär att barnet inte har rätt att kalla bonusmamman för mamma om hon inte vill det.

Så nej, jag kan inte se att du sett det ur något annat perspektiv än resten?

Var påstår någon att det är okej att barnet får kalla bonusmamman för mamma om bonusmamman inte vill? Eller att någon får kalla någon annan för något alls om personen ifråga inte vill bli kallad just det?

Förlåt för frågor - är bara intresserad av att förstå :)
Svar på tråden Bonusmammor