• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Kfkdlfkdj

Man KAN inte ha två mammor precis som man inte KAN ha två pappor. Barnet kan kalla henne bonusmamma då, men inte mamma eller pappa till någon som inte är det. Nu är jag 20 och inte i närheten, men fyfan vad det skulle svida den jag får barn om denne kallar en annan för mamma. Skulle aldrig gjort det heller om mina föräldrar varit skilda och skaffat nya.

• Anonym (Mamma)

Vissa,många bonusmammor är fina mot barnet.Men vid separation från barnets pappa tappar barnet/styvmamman ofta kontakten.Tråkigt för båda två.Styvmamman kan väl inte skaffa advokat och begära umgånge?

• Anonym (mn)

jag som är både biologisk mamma och bonusmamma anser, att om barnen vill kalla mig mamma så får de det! Förstår inte er som säger att man inte kan ha två mammor. Nej, rent biologiskt har man ju inte det men känslomässigt kanske barnen tycker om båda två. De vet vem som är den riktiga mamman men om de tycker det är ok att kalla även mig för mamma, kanske det är enklare för de yngre barnen, så kommer inte jag stå där med pekpinnen och säga "nej förstår ni barn, man kan bara ha en mamma, så ni får inte säga det till mig". Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma till mig. 
    Nu gör de inte det, de säger mitt namn och jag kallar inte mig själv för deras mamma heller, men OM så vore det helt ok.

• Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-09 21:03:06 följande:

Vissa,många bonusmammor är fina mot barnet.Men vid separation från barnets pappa tappar barnet/styvmamman ofta kontakten.Tråkigt för båda två.Styvmamman kan väl inte skaffa advokat och begära umgånge?

Faktum är att det står med i föräldrabalken att vårdnadshavarna SKA främja umgänge för barnet med närstående. (6 kap. 15 § tredje stycket)

Dvs personer som står barnet nära och som betyder mkt för barnet. Detta kan vara en farmor, moster, kusin, bonussyskon, bonusförälder osv. Om föräldern inte uppfyller denna lag kan den närstående gå till socialnämnden som kan väcka talan om umgänge. Så jo, det går faktiskt.

Jag vet även bonusföräldrar som haft vh eller tom vv efter separation med föräldern. Själv separerade jag en period med min man när min bonus var yngre. Jag hade umgänge både hemma hos mamman och hos pappan då båda ansåg att jag var då stor del av barnets liv att det var barnets bästa att fortsätta ha mig i sitt liv.

Jag och pappan hittade senare tillbaka till varandra och då kändes det extra bra att inte ha släppt barnet under den perioden.

Men ja. Det var ngt som annars gjorde separationen extra jobbig. Jag förlorade ju inte bara den man jag älskade utan även ett barn jag kommit att älska. .
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-09 21:03:06 följande:

Nej,det tror jag inte att styvmamman kan göra.
  • Anonym (Mamma)

Och hur vanligt det är att man ringer till sitt ex osv.och tjatar om umgänge om styvbarnet.Nä tror inte det är så vanligt.Ofta vill man inte ens veta av sitt ex och det är ju lätt när man inte har gemensamma barn.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-09 21:33:22 följande:

Och hur vanligt det är att man ringer till sitt ex osv.och tjatar om umgänge om styvbarnet.Nä tror inte det är så vanligt.Ofta vill man inte ens veta av sitt ex och det är ju lätt när man inte har gemensamma barn.

Det mest vanliga är nog att föräldrarna håller så god min som möjligt inför barnet.

Så är det i varje fall för min bror och hans ex fru.
  • Anonym (Lisa (bonusm))
    Brumma skrev 2016-02-09 21:22:59 följande:
    Faktum är att det står med i föräldrabalken att vårdnadshavarna SKA främja umgänge för barnet med närstående. (6 kap. 15 § tredje stycket)

Dvs personer som står barnet nära och som betyder mkt för barnet. Detta kan vara en farmor, moster, kusin, bonussyskon, bonusförälder osv. Om föräldern inte uppfyller denna lag kan den närstående gå till socialnämnden som kan väcka talan om umgänge. Så jo, det går faktiskt.

Jag vet även bonusföräldrar som haft vh eller tom vv efter separation med föräldern. Själv separerade jag en period med min man när min bonus var yngre. Jag hade umgänge både hemma hos mamman och hos pappan då båda ansåg att jag var då stor del av barnets liv att det var barnets bästa att fortsätta ha mig i sitt liv.

Jag och pappan hittade senare tillbaka till varandra och då kändes det extra bra att inte ha släppt barnet under den perioden.

Men ja. Det var ngt som annars gjorde separationen extra jobbig. Jag förlorade ju inte bara den man jag älskade utan även ett barn jag kommit att älska. .
    Du har nog missuppfattat lite, det är mer en rekommendation-ingen lag. En bonusförälder eller en mormor kan inte stämma föräldern på umgänge med barnet. I de fall tex en bonusförälder fortsätter ha kontakt med barnen beror det på att föräldern sagt ok till det.
  • Anonym (Lisa (bonusm))
    Anonym (mn) skrev 2016-02-09 21:10:44 följande:

jag som är både biologisk mamma och bonusmamma anser, att om barnen vill kalla mig mamma så får de det! Förstår inte er som säger att man inte kan ha två mammor. Nej, rent biologiskt har man ju inte det men känslomässigt kanske barnen tycker om båda två. De vet vem som är den riktiga mamman men om de tycker det är ok att kalla även mig för mamma, kanske det är enklare för de yngre barnen, så kommer inte jag stå där med pekpinnen och säga "nej förstår ni barn, man kan bara ha en mamma, så ni får inte säga det till mig". Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma till mig. 
    Nu gör de inte det, de säger mitt namn och jag kallar inte mig själv för deras mamma heller, men OM så vore det helt ok.

Man måste nog ha en riktigt usel relation till bonusbarnen om den hämmas av att barnen inte får säga mamma eller säger "mamma Karin" istället. Många yngre barn kallar även vänners mammor, dagisfröken osv för mamma, självklart uppmuntrar man inte det och det går bra ändå. Så varför skulle det vara svårare för pappas nya? Min storas tös vänner kallade mig mamma tills de var 3, det låg ingen kärlekshandling bakom det utan de testade ord hos någon de träffade varje dag.
  • Brumma
    Anonym (Lisa (bonusm)) skrev 2016-02-10 02:19:59 följande:

Du har nog missuppfattat lite, det är mer en rekommendation-ingen lag. En bonusförälder eller en mormor kan inte stämma föräldern på umgänge med barnet. I de fall tex en bonusförälder fortsätter ha kontakt med barnen beror det på att föräldern sagt ok till det.

Jo det är numera en lag. Eller anser du att föräldrabalken är rekommendationer?

Och jo. En bonusförälder eller mormor kan gå till socialnämnden som kan väcka talan om umgänge.

www.socfamratt.se/vardnad/umgaenge/797-barnets-behov-av-umgaenge-med-naerstaende

"I föräldrabalken slås uttryckligen fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket). I den mån ett bristande umgänge beror på att vårdnadshavaren inte tar sitt ansvar är det en viktig uppgift för socialtjänsten att försöka få vårdnadshavaren att se till barnets behov.

Om umgänge begärs av någon annan än föräldrarna, får talan om umgänget föras av socialnämnden (6 kap. 15 a §). "
Svar på tråden Bonusmammor