• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2016-02-06 17:41:34 följande:

Vart vill du komma med det här svaret? Till att man får definiera sina bra och fina relationer hur man vill men att man inte har rätt att verbalisera sina känslor för att någon annan kan ta illa upp?

Om pappans nya partner inte vill att hans barn öppet definierar/tilltalar pappans nya partner " mamma " bör pappans barn givetvis respektera det.

Precis som att biomamman bör respektera om istället det vore så att pappans nya partner och hans barn är överens om att pappans barn öppet definiera/tilltala hans nya partner " mamma "
  • Anonym (M)
    ungbrunett skrev 2016-02-06 17:47:29 följande:

"OSV". är det mammans perspektiv du syftar på då eller? Du säger det utan att säga det och det är det som får mig/oss att tro att du faktiskt menar att mamman har något att säga till om kring det. Vore fint att få klarhet i om du tycker om du tycker att mamman ska ha en röst i detta eller inte.

Om barnet och pappans nya är överens ser jag ingen anledning att biomamman mamman lägger någon vikt i det.

Men det känns väldigt svart eller vitt att enbart tänka utifrån att barnet och pappans nya är överens.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:38:01 följande:
    Hur låt säga pappans barn väljer att definiera/tilltala hans nya partner rör pappans nya partner i allra högsta grad då barnets känslor/behov i det är inte viktigare än pappans nya partner i det.

När jag resonerar försöker jag tänka utifrån barnets perspektiv, pappans perspektiv, pappans nya partners perspektiv osv.
    Jag har inte sagt att det inte rör pappans nya, jag säger att det inte rör biomamman.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:54:04 följande:
    Om barnet och pappans nya är överens ser jag ingen anledning att biomamman mamman lägger någon vikt i det.

Men det känns väldigt svart eller vitt att enbart tänka utifrån att barnet och pappans nya är överens.
    Vem mer, menar du, ska ha åsikter om det? Ska någon utanför pappans nya familj lägga sig i det?
  • Anonym (M)
    Anonym (Oj) skrev 2016-02-06 18:09:11 följande:

Jag har inte sagt att det inte rör pappans nya, jag säger att det inte rör biomamman.

Okej!

Då är jag mer med på hur du resonerar.

Tack!
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:49:55 följande:

Om pappans nya partner inte vill att hans barn öppet definierar/tilltalar pappans nya partner " mamma " bör pappans barn givetvis respektera det.

Precis som att biomamman bör respektera om istället det vore så att pappans nya partner och hans barn är överens om att pappans barn öppet definiera/tilltala hans nya partner " mamma "

Ok. Då låter det som vi är helt överens.:0)
  • Brumma
    Anonym (D) skrev 2016-02-06 20:22:32 följande:

Tänk.

Det är jag med. HELT överens.. ;)
  • Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2016-02-06 20:22:32 följande:

Tack!
  • Anonym (Mamma)

Börja kalla "mamma" sin pappas nya kvinna,när man redan har en mamma.Blir ju helt fel.Däremot om barnet aldrig träffar sin biomamma ,så skulle det vara ok.

• Anonym (Marias Mamma)

Svar på TS.

Det finns en hel del saker jag stör mig hos dotterns bonus mamma om jag ska vara ärlig.

Men det är mest pappans fel, då han själv varit totalt ointresserad av våran dotter Maria. Maria anser att han inte bryr sig om henne och att han inte älskar henne.

Vi separerade när Maria var 1 år. Bonusmamman har varit med sen hon var 4år. Under alla dessa år har hon tagit mer plats än pappan, pappan är tystlåten och troligtvis känslomässigt handikappad. Tror även han har någon diagnos då han bara ser sina behov och till sitt egna mående. Bonusmamman är betydligt mer social och pratglad. Dottern pratar bara om bonusmamman och aldrig pappan. Händer det något när dottern är iväg på umgänge är det bonusmamman som får veta det.

Jag är jätteglad över att dottern har en bonusmamma som tycker om henne och som visar det. Att dom har en nära och bra relation. Det är enbart positivt!

Det är svårt då en del stora saker är negativa. Jag är jätteglad för att det är någon som bryr sig och som tycker om Maria som ett eget barn.

Pappan tar inte sitt ansvar och bonusmamman underlättar det för honom. Det gör mig jäkligt förbannad. Om en förälder inte tar sitt ansvar som vuxen, ska deras partner inte underlätta det för dom. Vilket hon gör.

Men det är egentligen pappan som skulle ha en nära och bra relation med Maria eller om dom båda hade haft en sån bra relation med henne. Det hade varit det allra bästa!

Både socialsekreterare och jag själv har tagit upp vikten av att hon måste backa och pappan ska ta mera plats. Pappan har tagit alldeles för lite plats och lagt över/låtit bonusmamman ta alldeles för stort ansvar. Om dom separerar skulle dottern inte åka till sin pappa. Hon känner honom inte trots att hon åkt till honom i 12 år.

Bonusmamman är psykiskt sjuk och är sjukskriven för det.

Hon har inga direkta sociala gränser och projicerar gärna sina egna upplevelser på dottern. Blev bonusmamman mobbad är dottern också det, trots att dottern inte är det. Mår Maria dåligt så beror det på samma saker som bonusmamman mått dåligt över, trots att det inte är så. Bantning och annat barn inte ska höra tas ofta upp.

Hon och pappan lovar gärna dottern saker dom aldrig håller.

Svar på tråden Bonusmammor