• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Brumma
    Anonym (D) skrev 2016-02-06 15:39:07 följande:

Nej, det handlar om att Totto tycker att om en förälder blir kränkt över att benämningen bonusmamma används så ska barnet inte då använda det. Det ser du om du läser inlägget Ungbrunett citerade.

Personen som kallar sig (M) har bestämt sig för att det påstås att det är ok att barnet kallar bonusmamman för mamma utan att bonusmamman är ok med det.

Det är INGEN i den här tråden som skrivit detta men oavsett hur många gånger det påpekas verkar (M) inte få in det i sitt huvud.

Personligen börjar jag tvivla på att personen kan ta åt sig skriven text..
  • Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2016-02-06 17:15:22 följande:

I stort sätt alla har väl sagt att bonusmamman och bonusbarnet ska vara överens om vad dom kallar varandra och att ingen av dom ska bli kallad nått de inte tycker om.

Vad Totto därmot säger, ordagrant är1. Mamman tillhör inte familjen. Ingen kallar HENNE nått hon inte vill bli kallad.

2. Att bli kränkt för att någon annan fått ett positivt laddat epitet är totalt orimligt.

3. Hur ska alla andra relationer definieras? Ska syskon, mor och farföräldrar, bästa vänner, fastrar, kusiner också ha rätt att ta patent på ett epitet? Eller gäller det här bara hysteriska morsor? Varför har morsor rätt till mer hänsyn än barn och bonusföräldrar? Varför är det viktigare att hon slipper höra ett ord än att barn och bonusföräldrar får höra det?

Väldigt, VÄLDIGT konstigt resonemang att tycka att människor som är överens är oempatiska och inte visar hänsynför att dom inte böjer sig för viljan hos en tredje part. Den som kräver att andra ska rätta sig efter en själv är i vanliga fall alltid den som blir kallad egoistisk, men alltså inte när det kommer till morsor?

Jag läste precis igenom det av Tottos inlägg som du just citerade och för mig framkommer det att Totto precis som jag ser ur ett lite bredare perspektiv än enbart barnets och bonusmammans perspektiv.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-06 17:16:49 följande:

Personen som kallar sig (M) har bestämt sig för att det påstås att det är ok att barnet kallar bonusmamman för mamma utan att bonusmamman är ok med det.

Det är INGEN i den här tråden som skrivit detta men oavsett hur många gånger det påpekas verkar (M) inte få in det i sitt huvud.

Personligen börjar jag tvivla på att personen kan ta åt sig skriven text..

• Anonym (Loppan)

Attention!

Attention!

Attention!

Var det inte så att DAGMAMMOR och DAGPAPPOR, fick ändrad titel till BARNDAGVÅRDARE, av den enkla anledningen att de inte var dagbarnens föräldrar?

Attention!

Attention!

Attention!

• Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:23:28 följande:
    Jag läste precis igenom det av Tottos inlägg som du just citerade och för mig framkommer det att Totto precis som jag ser ur ett lite bredare perspektiv än enbart barnets och bonusmammans perspektiv.
    Vilket perspektiv tänker du då på? Angår det verkligen någon annan?
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:23:28 följande:

Läs min punkt 3 och besvara den då, den sätter ert resonemang i ett bredare perspektiv.
  • Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2016-02-06 17:15:22 följande:

I stort sätt alla har väl sagt att bonusmamman och bonusbarnet ska vara överens om vad dom kallar varandra och att ingen av dom ska bli kallad nått de inte tycker om.

Vad Totto därmot säger, ordagrant är1. Mamman tillhör inte familjen. Ingen kallar HENNE nått hon inte vill bli kallad.

2. Att bli kränkt för att någon annan fått ett positivt laddat epitet är totalt orimligt.

3. Hur ska alla andra relationer definieras? Ska syskon, mor och farföräldrar, bästa vänner, fastrar, kusiner också ha rätt att ta patent på ett epitet? Eller gäller det här bara hysteriska morsor? Varför har morsor rätt till mer hänsyn än barn och bonusföräldrar? Varför är det viktigare att hon slipper höra ett ord än att barn och bonusföräldrar får höra det?

Väldigt, VÄLDIGT konstigt resonemang att tycka att människor som är överens är oempatiska och inte visar hänsynför att dom inte böjer sig för viljan hos en tredje part. Den som kräver att andra ska rätta sig efter en själv är i vanliga fall alltid den som blir kallad egoistisk, men alltså inte när det kommer till morsor?

Jag tror att det är som så att Totto precis som jag försöker få upp ögonen för vikten att se det utifrån ett bredare perspektiv alltså inte svart eller vitt utifrån enbart ett perspektiv.

Ordet definiera kan ha innebörden alltifrån att sitta på sitt rum och fundera hur man definierar någon till att i handling gå fram till någon och säga " jag definierar dig som min mamma "
  • Anonym (M)
    Anonym (Oj) skrev 2016-02-06 17:25:58 följande:

Vilket perspektiv tänker du då på? Angår det verkligen någon annan?

Hur låt säga pappans barn väljer att definiera/tilltala hans nya partner rör pappans nya partner i allra högsta grad då barnets känslor/behov i det är inte viktigare än pappans nya partner i det.

När jag resonerar försöker jag tänka utifrån barnets perspektiv, pappans perspektiv, pappans nya partners perspektiv osv.
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:32:16 följande:

Jag tror att det är som så att Totto precis som jag försöker få upp ögonen för vikten att se det utifrån ett bredare perspektiv alltså inte svart eller vitt utifrån enbart ett perspektiv.

Ordet definiera kan ha innebörden alltifrån att sitta på sitt rum och fundera hur man definierar någon till att i handling gå fram till någon och säga " jag definierar dig som min mamma "

Vart vill du komma med det här svaret? Till att man får definiera sina bra och fina relationer hur man vill men att man inte har rätt att verbalisera sina känslor för att någon annan kan ta illa upp?
  • ungbrunett
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:38:01 följande:

Hur låt säga pappans barn väljer att definiera/tilltala hans nya partner rör pappans nya partner i allra högsta grad då barnets känslor/behov i det är inte viktigare än pappans nya partner i det.

När jag resonerar försöker jag tänka utifrån barnets perspektiv, pappans perspektiv, pappans nya partners perspektiv osv.

"OSV". är det mammans perspektiv du syftar på då eller? Du säger det utan att säga det och det är det som får mig/oss att tro att du faktiskt menar att mamman har något att säga till om kring det. Vore fint att få klarhet i om du tycker om du tycker att mamman ska ha en röst i detta eller inte.
Svar på tråden Bonusmammor