• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-05 23:46:52 följande:

Att visa hänsyn och ta andra människors känslor i beaktande är inte samma sak som att låta ngn annan bestämma över en. Det gör man för att man vill, inte för att ngn kräver det.

Och ja. Om det står mellan att mamman och barnet skall må dåligt så borde valet inte vara speciellt svårt.

Att inte få lov att definiera ngn man älskar på det sätt man vill (förälder, partner, bästa vän) är att göra ett övergrepp på den personen. Hur man definierar ngn har faktiskt ingen annan ngt med att göra.

Om barnet vill säga mamma/pappa till förälderns nya partner och hen inte vill det, går barnets rätt före där också?

Om valet står mellan att nya partnern och barnet skall må dåligt så borde inte valet vara speciellt svårt heller, eller?
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 09:48:00 följande:

På vilket sätt skulle barnet må dåligt av att inte få säga "plastmorsa/bonuspappa" osv? Att NN är förälderns nya partner och att NN är en viktig, älskande och älskad person i barnets liv kan ju ge NN ett alldeles eget, fint epitet som de vuxna i den familjen kan hjälpa barnen hitta och ladda med allt det där positiva.

Klarar man som vuxen inte av att hjälpa barnet se att en relation med förälderns partner inte blir mindre viktig och värdefull bara för att man kallar henne/honom vid namn/något annat uttryck som inte innehåller "mamma/pappa" (när man vet att barnets andra förälder av någon anledning blir sårad/kränkt av det) så är man antingen en usel kommunikatör eller så gnuggar det ens eget ego så mycket att få in den här pilen hos den andra föräldern att man hävdar att "barnet mår dåligt" när man egentligen njuter av att få skada exet/partners ex.

Just här handlade det om att definiera. Inte kalla.

Två olika saker..
  • Anonym (Totto)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 09:50:59 följande:

Om barnet vill säga mamma/pappa till förälderns nya partner och hen inte vill det, går barnets rätt före där också?

Om valet står mellan att nya partnern och barnet skall må dåligt så borde inte valet vara speciellt svårt heller, eller?

Rättelse "säga mamma/pappa till/om förälderns nya partner"
  • Brumma

Att bestämma vad man kallar varandra gemensamt och att låta ngn som inte har med just den relationen att göra bestämma är inte riktigt samma sak.

Du och din partner bestämmer förmodligen vad ni kallar varandra gemensamt. Ingen utanför er relation som bestämmer? För det hade liksom blivit lite knäppt...

Men nej. Om ett barn definierar (inte samma sak som att kalla) sin bonusförälder för förälder så är det inte mkt man kan göra åt det. Förutom att bete sig illa så att definitionen inte längre "håller".

Men har man en sådan relation att ett barn definierar en som förälder skulle jag tro att man är väl medveten om det som vuxen.
  • Anonym (M)

Anser du att om pappans nya partner riskerar att må dåligt av att tilltalas av pappans barn för "mamma" väger tyngre än att barnet riskerar att måligt av att inte få kalla pappans nya partner för "mamma?"
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-06 09:51:39 följande:

Just här handlade det om att definiera. Inte kalla.

Två olika saker..

...och på vilket sätt skulle ett barn må dåligt av att definiera relationen på annat sätt om han/hon får hjälp att ladda det begrepp man istället valde att använda med allt det positiva som barnet vill uttrycka?
  • Anonym (Totto)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 09:57:25 följande:

Anser du att om pappans nya partner riskerar att må dåligt av att tilltalas av pappans barn för "mamma" väger tyngre än att barnet riskerar att måligt av att inte få kalla pappans nya partner för "mamma?"

Om man skall följa konsekvensen av resonemanget i inlägget jag citerade (och som den jag citerade också tydligen tyckte) gick barnets rätt att definiera relationen före vad andra tyckte.

Nej, jag tycker att man skall hjälpa barnet att hitta bra definitioner som man fyller med allt det goda barnet vill uttrycka men som inte sårar/kränker någon; vare sig föräldrar, föräldrars nya partners eller barnet själv.
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 09:59:30 följande:

...och på vilket sätt skulle ett barn må dåligt av att definiera relationen på annat sätt om han/hon får hjälp att ladda det begrepp man istället valde att använda med allt det positiva som barnet vill uttrycka?

För att ens definitioner måste få vara ens egna.

Det är likadant när vuxna vill påpeka att syskonen från ny relation enbart är "halva". Ser barnet halvsyskonet enbart som SYSKON, dvs definierar syskonet som ett syskon - inte halvsyskonet - måste barnet få känna som det vill.

Eller min son som har en bonus morfar och en biologisk morfar. Han kallar bonusmorfar vid namn men definitionen ät kort o gott 'morfar". Känslomässigt har han två. Och ja, jag tror det skulle skada honom känslomässigt om vi "snällt förklarat" att han inte får se den extramorfar han älskar så högt som just morfar. För honom hade det varit samma som att relationen vore mindre värd.
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 10:05:57 följande:

Om man skall följa konsekvensen av resonemanget i inlägget jag citerade (och som den jag citerade också tydligen tyckte) gick barnets rätt att definiera relationen före vad andra tyckte.

Nej, jag tycker att man skall hjälpa barnet att hitta bra definitioner som man fyller med allt det goda barnet vill uttrycka men som inte sårar/kränker någon; vare sig föräldrar, föräldrars nya partners eller barnet själv.

Att inte kunna se att definiera kan uttrycka sig i praktiken på flera sätt än ett sätt anser jag beror på antingen ovilja eller okunskap.

Jag är helt enig med dig i ditt sätt att resonera kring detta.
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 09:59:30 följande:

Tyvärr verkar det för somliga vara det viktigaste hur barnet riskerar att må av att inte få kalla/definiera personer i sin omgivning som denne vill än att personerna i barnets omgivning riskerar att bli sårade/ må dåligt över det.

Att pappans nya partner riskerar att må dåligt av att bli tilltalad "mamma" av pappans barn kan vara lika självklart som att pappans barn riskerar att må dåligt av att bli kallad för "styvunge" av pappans nya partner .
Svar på tråden Bonusmammor