Inlägg från: Anonym (Totto) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Totto)

Bonusmammor

Ni som tycker att "bara alla är ok med benämningarna i familjen": Om barnet i sin familj hos sin mamma väljer att benämna pappans nya "häxan" eller "kärringen", har pappan inget att säga då om ordvalet eftersom han inte tillhör den familjen?

• Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-04 20:14:19 följande:

Jag anser att skällsord/nedsättande ord aldrig borde vara ok. Som förälder är det ngt man bör lära sina barn.

Så där borde ju mamman, om hon är en bra förälder som vill lära sitt barn vettiga värderingar, gå in och sätta gränser.

Men om mamman nu tillåter det (barnet kanske har presenterat starka anledningar att tycka illa om pappans nya), har pappan inget att säga till om eftersom det sker i barnets andra familj?
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-04 21:10:49 följande:

Jo jag tycker han har det.

Man kallar inte andra vid nedvärderande skällsord. Varken familjemedlemmar eller skolkamrater. Om inte ena vårdnadshavaren klarar av att sätta vettiga gränser är det den andra vårdnadshavaren jobb att göra det. Faktiskt är det varenda vuxen i barnets närhet jobb..

Lika lite som man borde tillåta barn att kalla ngn annan för hora, blatte, mongo osv så borde man tillåta barnet att kalla ngn för andra nedsättande ord.

Anonym (M) skrev 2016-02-04 20:39:09 följande:

Det torde han rimligtvis ha!

Barnet har all rätt att tycka illa hans nya men när det går överstyr är det han som precis lika mycket som mamman vårdnadshavare för barnet rätt att säga till barnet.

Så HAN har rätt att reagera på uttryck han/hans partner blir sårad av men som är OK att användas i den andra familjen, men mamman har inte rätt att reagera om hon blir sårad av uttryck som används hos pappa -för hon tillhör inte familjen...
  • Anonym (Totto)
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 21:53:04 följande:

Nu tror jag allt att du tolkar skriven text hejvilt!

Alla har lika stor rätt att säga ifrån när dom känner sig sårade,oavsett vad det gäller.

Nej, vad jag kan se har flera personer i tråden sagt att om mamman skulle känna sig obekväm med att barnet kallar pappas nya (som är ok med det) för "mamma/bonusmamma" så har hon inget med det att göra eftersom hon inte tillhör familjen. Varför skall då pappan få reagera på hur man pratar i barnets familj hemma hos mamman?
  • Anonym (Totto)
    Anonym (Oj) skrev 2016-02-04 22:10:34 följande:

Du tycker inte det är skillnad på att kalla någon för idiot/kärring och kalla någon för bonusmamma?

Jag tycker inte att det är någon skillnad i vad man får/inte får lägga sig i "om man inte tillhör familjen".

Skulle min partners barn vilja ge mig ett föräldraepitet och barnets andra förälder inte vore OK med det anser jag att hens känslor skall respekteras även om hen inte är "medlem i min familj".

På samma sätt som jag anser att om min partners barn inte gillat mig och givit mig nedsättande epitet hemma hos den andra föräldern så skall föräldern säga ifrån att det inte är ok att såra mig (även om hen också hade tyckt att jag var ett pucko).
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-04 22:07:05 följande:

Det var inte vad jag skrev...

Du skrev att pappan hade rätt att reagera på hur barnet uttrycker sig hos mamma.

Du har tidigare hållit med anonym (M):s definition att biomamman inte har att göra med de epitet man använder om varandra i en ny-familj utan bara de i familjen "barnet-pappa-pappas nya" är överens så går man på det.

Vad är det alltså som du inte har skrivit?
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-04 22:44:33 följande:

Det finns ingen skillnad i vad man får lägga sig i?

Så det är tex jämförbart att lägga sig i vad barnen äter till kvällsmat och om ngn blir misshandlad? Det är att hårda det men det måste ju finnas nyanser...

Om en förälder blir sårad av att barnet kallar den andra förälderns nya partner för ett föräldraepitet kan man som den andra föräldern/dennes partner förklara för barnet att "NN är inte din förälder även om hen älskar dig (om hen nu gör det) och vill finnas där för dig".

Om barnet kallar förskolläraren för mamma kan man ta snacket utan att tro att det skulle vara förödande för barnets relation till pedagogen, varför skulle barnet inte klara att höra att hen får använda föräldrapartnerns förnamn istället för "mamma/pappa"?

Om barnet säger "kärringen" om pappas nya är det inte trevligt, men inget som drabbar pappa/den nya om barnet inte säger det face2face. Precis som det inte drabbar mamman och barnet kallar den nya för "mamma" -ändå kan det i båda fallen vara en företeelse man är obekväm i vetskapen av att den existerar.

Så i det avseendet är det inte någon skillnad, du må tycka att "kärring" är värre men kan ju faktiskt inte gradera hur smärtsamt det är för barnets förälder att barnet använder ett föräldraepitet för sin andra förälders nya partner.

Jag tycker alltså att man ska få ha en åsikt både om "kärring" och "mamma".

Vad gäller misshandel och middagsmat -ja, den frågan kan man ju vända på. Du som inte tycker att man har att göra med vad man gör i barnets andra familj kanske tycker att det även gäller misshandel, eller?
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-04 22:54:33 följande:

Jag skrev att pappan har rätt att reagera om barnet använder nedlåtande uttryck och beter sig illa mot ngn. Jag skrev även att det gällde ord som hora, blatte osv.

Detsamma gäller självklart om det istället var i pappans hushåll dessa ord användes.

Som jag skrev - "Om inte ena vårdnadshavaren klarar av att sätta vettiga gränser är det den andra vårdnadshavaren jobb att göra det.."

Det gäller alltså inte enbart pappor som du försöker få det att låta som.

Får kanske även be dig att sluta hitta på åsikter åt mig som jag inte har.

Så du tycker alltså att om mamman/pappan inte vill att barnet skall kalla den andra partnerns nya för "mamma"/"pappa" så skall den föräldern ha rätt att lägga sig i det?
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-04 23:12:40 följande:

Än en gång. Nej.

Ordet mamma är inte nedlåtande.

Så då går alltså den nya partners vilja framför att barnets förälder blir sårad?

För nej, jag tror inte på argumentet att man gör irreparabel skada på relationen barn -förälders nya partner om man säger att barnet inte får kalla en mamma/pappa, så länge det handlar om normalbegåvade barn. I så fall skulle ju alla som inte vill att partnerns barn kallar dem mamma/pappa sabba relationen med barnet.

Nej, kan man inte förklara på ett klokt sätt varför barnet får kalla en vid namn är man antingen så oerfaren att man tror att barnen inte kan ta ett nej alternativt tycker att det gnuggar ens ego att "barnet gillar mig lika mycket som sin förälder" och inte kan se att de känslorna inte blir svagare bara för att man kallas *sitt namn*.
  • Anonym (Totto)
    BioBonus skrev 2016-02-05 08:24:12 följande:

Det är inte konstigt att sjuåriga ungar springer omkring på skolgården och kallar varandra för hora och fitta, säger jävla kärring till läraren eller kallar varandra feta kossor på sociala medier, när inte ens vuxna klarar av att se skillnaden mellan att kalla någon för sin bonusmamma gentemot att kalla henne för häxan eller kärringen.

Att mina barn omnämner pappans fru som deras plastmorsa, eller bonusmamma stör mig inte det minsta. Jag lägger ingen värdering i ordet. På samma sätt som det inte stör mig att de hade en dagmamma när de var yngre. Orden beskriver helt enkelt deras roller.

Skulle de däremot börja kalla henne för nedsättande saker så är det en annan del av uppfostran som slår till - man kränker inte folk. Varken verbalt eller fysiskt. Man kallar inte sina medmänniskor för kränkande saker även om man inte tycker om dem, eller tycker som de gör. 

Vad jag minns var du en av dem som tyckte att mamman inte hade rätt att lägga sig i vad man kallade varandra i barnets andra familj, även om hon blev sårad/kränkt av att barnet sa "mamma" till pappans partner?

Så bara för att DU inte tycker att det gör något att dina ungar kallar pappans fru för plastmorsa/bonusmamma så har andra inte rätt att uppleva det annorlunda?

Nej, jag tycker inte att man skall kalla någon kärring, men jag tycker inte heller att man skall tillåta barnet att använda föräldraepitet på en förälders nya partner om man vet att den andra föräldern tar illa upp.

Att kalla mammas nye man "Henry" gör inte att relationen blir mindre viktig eller kärleksfull än om man säger "pappa", så varför lära barn att det är OK att skita i sin andra förälders känslor? Barnet är en del i två familjer och därför måste man som vuxna också kunna acceptera att det en gör i den ena familjen kan ha effekt i den andra.
Svar på tråden Bonusmammor