• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 10:23:09 följande:

Tyvärr verkar det för somliga vara det viktigaste hur barnet riskerar att må av att inte få kalla/definiera personer i sin omgivning som denne vill än att personerna i barnets omgivning riskerar att bli sårade/ må dåligt över det.

Att pappans nya partner riskerar att må dåligt av att bli tilltalad "mamma" av pappans barn kan vara lika självklart som att pappans barn riskerar att må dåligt av att bli kallad för "styvunge" av pappans nya partner .

Och eftersom jag är den enda du påstått göra detta antar jag att "somliga" innebär mig.

NEJ. Fortfarande så har jag ALDRIG påstått att det är ok att TILLTALA/KALLA ngn mamma mot personens vilja!
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-06 10:33:23 följande:

Och eftersom jag är den enda du påstått göra detta antar jag att "somliga" innebär mig.

NEJ. Fortfarande så har jag ALDRIG påstått att det är ok att TILLTALA/KALLA ngn mamma mot personens vilja!

• Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 10:37:50 följande:
    Men kan du sluta sätta tummen ner för att jag ber dig sluta komma med osanningar om vad jag skrivit?

Oerhört respektlöst!

Jag går inte in i diskussion med dig, precis som du bett om. Men jag MÅSTE få säga till när du upprepar osanningar.

Att du MISSFÖRSTÅTT vad jag skrivit gör det inte sant!
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-06 10:42:34 följande:

Men kan du sluta sätta tummen ner för att jag ber dig sluta komma med osanningar om vad jag skrivit?

Oerhört respektlöst!

Jag går inte in i diskussion med dig, precis som du bett om. Men jag MÅSTE få säga till när du upprepar osanningar.

Att du MISSFÖRSTÅTT vad jag skrivit gör det inte sant!

• Anonym (D)

Shit villen larvig ickefeåga att diskutera. Man kränker för guds skull inte en tredje part (mamman) genom att använda ett positivt epitet om en annan människa (bonusmamman). En morsa som blir kränkt/mår dåligt/blir sårad över att hennes barn kallar sin bonusmorsa för just det behöver verkligen jobba med sitt känsloliv och självbild!

• Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 09:50:59 följande:

Om barnet vill säga mamma/pappa till förälderns nya partner och hen inte vill det, går barnets rätt före där också?

Om valet står mellan att nya partnern och barnet skall må dåligt så borde inte valet vara speciellt svårt heller, eller?

Der bästa är nog i det läget att vägleda barnet till att tilltala pappans nya partner på sånt sätt som inte riskerar att såra pappans nya partner.
  • Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2016-02-06 10:49:21 följande:

Shit villen larvig ickefeåga att diskutera. Man kränker för guds skull inte en tredje part (mamman) genom att använda ett positivt epitet om en annan människa (bonusmamman). En morsa som blir kränkt/mår dåligt/blir sårad över att hennes barn kallar sin bonusmorsa för just det behöver verkligen jobba med sitt känsloliv och självbild!

Nu har dock diskussionen kommit handla mer om att barnet riskerar att kränka pappans nya partner genom att definiera/tilltala denne något mot dennes vilja.
  • ungbrunett

Jag tycker detta är en ickefråga. Vill barnet kalla personen för bonusmamma och personen själv tycker det är okej så är det självklart. Vad barnets biologiska mamma tycker om det är helt ovidkommande. Hon får acceptera läget helt enkelt. Så trött på biomammor som tror att de ska kunna ställa och styra i allt trots att de inte har med det att göra. Varför inte bara förstå att livet ser annorlunda ut nu?

• Anonym (Totto)
    Anonym (D) skrev 2016-02-06 10:49:21 följande:

För dig är det en icke-fråga, för någon annan kanske betydelsefullt.

I fall där man fått kämpa hårt i många år för att bli förälder kan det ha en oerhörd laddning och betydelse att äntligen kunna kallas pappa/mamma.

Om ens partner bedrog en med den hon/han sedan lever ihop med kan det kännas kränkande att den som exet vänstrade med blir benämnd som "bonuspappa/-mamma".

I min väns fall var det hennes systerdotter som började säga "mamma" till/om henne.

Vännens syster drabbades av svår sjukdom och var på grund av det förhindrad att göra mycket med sin dotter som min vän istället gick in och gjorde. Det var en stor sorg för systern att inte kunna vara den mamma hon önskade och min vän förstod när systern uttryckte smärtan hon kände.

Min vän förklarade för barnet att hon var "moster" och laddade det ordet och relationen till barnet med allt det positiva barnet ville uttrycka att hon kände. De har fortfarande en nära, kärleksfull och varm relation och min väns systerdotter hade inga problem med att förstå att kärleken till och från hennes moster inte blev mindre för att hon inte "fick" benämna henne mamma.
  • ungbrunett
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 11:54:18 följande:
    För dig är det en icke-fråga, för någon annan kanske betydelsefullt.

I fall där man fått kämpa hårt i många år för att bli förälder kan det ha en oerhörd laddning och betydelse att äntligen kunna kallas pappa/mamma.

Om ens partner bedrog en med den hon/han sedan lever ihop med kan det kännas kränkande att den som exet vänstrade med blir benämnd som "bonuspappa/-mamma".

I min väns fall var det hennes systerdotter som började säga "mamma" till/om henne.

Vännens syster drabbades av svår sjukdom och var på grund av det förhindrad att göra mycket med sin dotter som min vän istället gick in och gjorde. Det var en stor sorg för systern att inte kunna vara den mamma hon önskade och min vän förstod när systern uttryckte smärtan hon kände.

Min vän förklarade för barnet att hon var "moster" och laddade det ordet och relationen till barnet med allt det positiva barnet ville uttrycka att hon kände. De har fortfarande en nära, kärleksfull och varm relation och min väns systerdotter hade inga problem med att förstå att kärleken till och från hennes moster inte blev mindre för att hon inte "fick" benämna henne mamma.
    Man förbjuder inte barn att uttrycka känslor av kärlek/trygghet osv. Det spelar ingen roll om du säger "Du får inte kalla henne mamma" eller "Kan du inte kalla henne xxx istället?". Du inskränker på barnets rätt till att vara en egen individ med egna relationer. Kan du som förälder inte hantera det så är det trist för dig, men du förbjuder inte barnet att göra det för att du känner dig kränkt. 
Svar på tråden Bonusmammor