• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisa (bonusm)) skrev 2016-02-10 02:19:59 följande:

Du har nog missuppfattat lite, det är mer en rekommendation-ingen lag. En bonusförälder eller en mormor kan inte stämma föräldern på umgänge med barnet. I de fall tex en bonusförälder fortsätter ha kontakt med barnen beror det på att föräldern sagt ok till det.

En bonusförälder kan aldrig få igenom en stämning om vårdnad av barnet men däremot kan kan t.ex mormodern till barnet få igenom det.
  • Anonym (Mamma)

vårdnadshavaren bestämmer vilket umgänge barnet ska ha.Hon kan ju säga att farmor/styvmamma inte är bra för barnet .

• Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-10 07:17:23 följande:

En bonusförälder kan aldrig få igenom en stämning om vårdnad av barnet men däremot kan kan t.ex mormodern till barnet få igenom det.

Sluta hitta på saker du inte vet ngt om. Att du tycker att lagen har fel gör inte lagen ogiltig. .

"Barn har behov av umgänge inte bara med sina föräldrar utan även med andra personer som står dem särskilt nära. Det kan vara fråga om t.ex. mor- och farföräldrar, andra släktingar, familjehemsföräldrar eller en styvförälder."

www.socfamratt.se/vardnad/umgange/797-barnets-behov-av-umgaenge-med-naerstaende

I lagen står det just närstående. Inte "de med biologiska band". Ett biologiskt släktskap gällande en närstående har inget med saken att göra. En närstående är tex INTE en mormor som inte har en nära relation till barnet utan innebär just som det låter - någon som står barnet nära.
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-10 07:18:54 följande:

vårdnadshavaren bestämmer vilket umgänge barnet ska ha.Hon kan ju säga att farmor/styvmamma inte är bra för barnet .

Om rätten ser på det annorlunda har vårdnadshavaren inget att säga om den saken. Det är BARNETS rätt. Inte förälderns tycke..
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-10 08:19:10 följande:

Sluta hitta på saker du inte vet ngt om. Att du tycker att lagen har fel gör inte lagen ogiltig. .

"Barn har behov av umgänge inte bara med sina föräldrar utan även med andra personer som står dem särskilt nära. Det kan vara fråga om t.ex. mor- och farföräldrar, andra släktingar, familjehemsföräldrar eller en styvförälder."

I lagen står det just närstående. Inte "de med biologiska band". Ett biologiskt släktskap gällande en närstående har inget med saken att göra. En närstående är tex INTE en mormor som inte har en nära relation till barnet utan innebär just som det låter - någon som står barnet nära.Om rätten ser på det annorlunda har vårdnadshavaren inget att säga om den saken. Det är BARNETS rätt. Inte förälderns tycke..

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-10 07:18:54 följande:

Exakt!
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-10 08:20:17 följande:
    Åh. En tumme ner :)

Oväntat ;)

Du är verkligen bra på att bemöta information.

Lika bra som du i den här tråden visat att du är på att hitta på saker andra skrivit..
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-10 08:19:10 följande:

I lagen står det just närstående. Inte "de med biologiska band". Ett biologiskt släktskap gällande en närstående har inget med saken att göra. En närstående är tex INTE en mormor som inte har en nära relation till barnet utan innebär just som det låter - någon som står barnet nära.Om rätten ser på det annorlunda har vårdnadshavaren inget att säga om den saken. Det är BARNETS rätt. Inte förälderns tycke..

Att du aldrig ger dig med att fortsätta att citera mig samt hitta på saker!!!
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-10 08:23:25 följande:

Att du aldrig ger dig med att fortsätta att citera mig samt hitta på saker!!!

Du har tydligt visat att du inte respekterar mig utan fortsatt påstå att jag skrivit saker jag aldrig skrivit.

Du fortsatte efter att jag slutat citera mig - som du bett om - att besvara det jag skrivit genom att citera ngn annan och hänvisa till mitt inlägg.

VARFÖR skall jag ge dig respekt som du inte ger mig?

Hade du bett om ursäkt för att du hittat på saker om mig och slutat hänvisa till mina inlägg hade du fått respekt tillbaka men man kan inte begära ngt man inte själv ger.

Och då du faktiskt påstår saker som inte är sanna (du kanske skulle ta och faktiskt läsa länkarna samt föräldrabalken) så bemöter jag naturligtvis det. Att sprida osanningar som om de vore sanning kan försöka mkt för många.

Så bollen ligger faktiskt hos dig - sluta påstå att jag skrivit saker jag aldrig skrivit. Be om ursäkt för att du upprepat denna lögn om mig flera gånger.

Sluta hänvisa till mina inlägg.

Då kanske jag bemöter dig med samma respekt tillbaka.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-10 08:29:41 följande:

Du har tydligt visat att du inte respekterar mig utan fortsatt påstå att jag skrivit saker jag aldrig skrivit.

Du fortsatte efter att jag slutat citera mig - som du bett om - att besvara det jag skrivit genom att citera ngn annan och hänvisa till mitt inlägg.

VARFÖR skall jag ge dig respekt som du inte ger mig?

Hade du bett om ursäkt för att du hittat på saker om mig och slutat hänvisa till mina inlägg hade du fått respekt tillbaka men man kan inte begära ngt man inte själv ger.

Och då du faktiskt påstår saker som inte är sanna (du kanske skulle ta och faktiskt läsa länkarna samt föräldrabalken) så bemöter jag naturligtvis det. Att sprida osanningar som om de vore sanning kan försöka mkt för många.

Så bollen ligger faktiskt hos dig - sluta påstå att jag skrivit saker jag aldrig skrivit. Be om ursäkt för att du upprepat denna lögn om mig flera gånger.

Sluta hänvisa till mina inlägg.

Då kanske jag bemöter dig med samma respekt tillbaka.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-09 21:33:22 följande:

Och hur vanligt det är att man ringer till sitt ex osv.och tjatar om umgänge om styvbarnet.Nä tror inte det är så vanligt.Ofta vill man inte ens veta av sitt ex och det är ju lätt när man inte har gemensamma barn.

Det tillhör säkerligen ovanligheterna, då det är mest troligt att föräldrarna håller god min inför barnet.
Svar på tråden Bonusmammor