Inlägg från: Anonym (Lisa (bonusm)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa (bonusm))

Bonusmammor

Anonym (Loppan) skrev 2016-02-03 12:22:59 följande:

Det är väl främst i trådar där styvmamman inte kan acceptera att där finns barn och biologisk mamma med i bilden.

I trådar där styvmamman vill minska på barnens umgänge med pappan, från VV till VH.

Jag är själv biologisk mamma och bonusmamma. Jag tar aldrig åt mig av vad folk skriver, då jag vet att jag inte är en av de bonusmammorna det talas om.

Jag har rent mjöl i påsen! ;)

Sant, de bonusmammor sol verkligen vill ha hjälp med ett problem och respekterar barnen brukar få bra hjälp. Tyvärr finns det många som bara spyr ut hat över bonusbarnen och det normaliseras tyvärr ofta härinne.
  • Anonym (Lisa (bonusm))
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-02-03 12:38:21 följande:
    Hehe Jaa när det kommer såna bonusmammor så förstår jag att folk reagerar.

Men jag menar även när det är helt obefogat, som en bonusmamma som tycker nått är fel på barnet för den beter sig underligt eller att en bonusmamma helt enkelt inte älskar sitt bonusbarn helhjärtat blir det otroligt dålig stämning. Jag menar alla kan inte älska sina bonusbarn, man behöver inte heller tycka om dom, så länge man respekterar dom.

Och tänk om det i vissa fall faktiskt är så att något är fel på barnet? Jag har läst flera trådar där biomammor ber om hjälp att förstå varför sitt barn beter sig som den gör, och då är alla väldigt hjälpsamma och berättar om egna erfarenheter, men när en bonusmamma ber om hjälp, då borde hon istället lämna sin partner, eller inte lägga sig i för det är föräldrarnas ansvar osv osv det finns många exempel där bonusmamman inte menar illa men får onödigt mycket hat bara för att dom är just bonusmammor..
    Å andra sidan är ju såna saker föräldrarnas ansvar. Jag har en bonus och ett biobarn, men jag skulle nog känna att jag var lite too much om jag börjat "leta fel" ringa och fråga runt ifall bonus tex hade en diagnos. Sådant tar jag med pappan, sedan är det upp till honom och mamman att göra något åt det. Minns en tråd för ett tag sedan där bonusmamman körde över båda föräldrarna och skulle kontakta Bup och jag vet inte allt.
  • Anonym (Lisa (bonusm))
    Brumma skrev 2016-02-09 21:22:59 följande:
    Faktum är att det står med i föräldrabalken att vårdnadshavarna SKA främja umgänge för barnet med närstående. (6 kap. 15 § tredje stycket)

Dvs personer som står barnet nära och som betyder mkt för barnet. Detta kan vara en farmor, moster, kusin, bonussyskon, bonusförälder osv. Om föräldern inte uppfyller denna lag kan den närstående gå till socialnämnden som kan väcka talan om umgänge. Så jo, det går faktiskt.

Jag vet även bonusföräldrar som haft vh eller tom vv efter separation med föräldern. Själv separerade jag en period med min man när min bonus var yngre. Jag hade umgänge både hemma hos mamman och hos pappan då båda ansåg att jag var då stor del av barnets liv att det var barnets bästa att fortsätta ha mig i sitt liv.

Jag och pappan hittade senare tillbaka till varandra och då kändes det extra bra att inte ha släppt barnet under den perioden.

Men ja. Det var ngt som annars gjorde separationen extra jobbig. Jag förlorade ju inte bara den man jag älskade utan även ett barn jag kommit att älska. .
    Du har nog missuppfattat lite, det är mer en rekommendation-ingen lag. En bonusförälder eller en mormor kan inte stämma föräldern på umgänge med barnet. I de fall tex en bonusförälder fortsätter ha kontakt med barnen beror det på att föräldern sagt ok till det.
  • Anonym (Lisa (bonusm))
    Anonym (mn) skrev 2016-02-09 21:10:44 följande:

jag som är både biologisk mamma och bonusmamma anser, att om barnen vill kalla mig mamma så får de det! Förstår inte er som säger att man inte kan ha två mammor. Nej, rent biologiskt har man ju inte det men känslomässigt kanske barnen tycker om båda två. De vet vem som är den riktiga mamman men om de tycker det är ok att kalla även mig för mamma, kanske det är enklare för de yngre barnen, så kommer inte jag stå där med pekpinnen och säga "nej förstår ni barn, man kan bara ha en mamma, så ni får inte säga det till mig". Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma till mig. 
    Nu gör de inte det, de säger mitt namn och jag kallar inte mig själv för deras mamma heller, men OM så vore det helt ok.

Man måste nog ha en riktigt usel relation till bonusbarnen om den hämmas av att barnen inte får säga mamma eller säger "mamma Karin" istället. Många yngre barn kallar även vänners mammor, dagisfröken osv för mamma, självklart uppmuntrar man inte det och det går bra ändå. Så varför skulle det vara svårare för pappas nya? Min storas tös vänner kallade mig mamma tills de var 3, det låg ingen kärlekshandling bakom det utan de testade ord hos någon de träffade varje dag.
  • Anonym (Lisa (bonusm))
    Brumma skrev 2016-02-10 07:13:14 följande:
    Jo det är numera en lag. Eller anser du att föräldrabalken är rekommendationer?

Och jo. En bonusförälder eller mormor kan gå till socialnämnden som kan väcka talan om umgänge.

www.socfamratt.se/vardnad/umgaenge/797-barnets-behov-av-umgaenge-med-naerstaende

"I föräldrabalken slås uttryckligen fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket). I den mån ett bristande umgänge beror på att vårdnadshavaren inte tar sitt ansvar är det en viktig uppgift för socialtjänsten att försöka få vårdnadshavaren att se till barnets behov.

Om umgänge begärs av någon annan än föräldrarna, får talan om umgänget föras av socialnämnden (6 kap. 15 a §). "
    Du får nog läsa på lite. Mormor eller bonusförälder kan inte få umgänge om bioföräldern motsätter sig det.
Svar på tråden Bonusmammor