• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 17:09:32 följande:
    Det var ett nej alltså? Du vet inte att det är så?
    Och du vet alltså, helt säkert, att det är agendan för samtliga personer som använder sig av dessa begrepp? 

Hur har du fått vetskap om det?

Ja, det var ett nej, men jag har aldrig sagt att det hängde ihop med något jag inte vet.

Jag har aldrig påstått att det är agendan för samtliga personer som använder sig av dessa begrepp. 
    Man kan alltså kalla människor för "illegala" och mena något helt annat precis som man kan kalla någon för "tjackhora" och mena något helt annat.

Svaret ovan gör din sista fråga ej relevant.

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 17:10:56 följande:
    Jag har aldrig påstått att de begår en kriminell handling.

Jag har påstått att de saknar laglig rätt Att befinna sig i Sverige.

Det är inte samma sak som kriminell handling.
    Du har också sagt: "Man är här illegalt." Det är man inte för att det är inte illegalt att stanna. Inte illegalt, inte olagligt och inte kriminellt.

Däremot är det illegalt, olagligt och kriminellt att stjäla. De hör ihop.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 17:20:47 följande:
    Vad vill du ha sagt med detta?
    Det var ett recept på palt.
  • lagge2
    nihka skrev 2016-02-14 19:50:58 följande:
    Du har också sagt: "Man är här illegalt." Det är man inte för att det är inte illegalt att stanna. Inte illegalt, inte olagligt och inte kriminellt.

Känns som du skrivit om ordet illegal ett tag nu.
    Kanske är det dags att istället diskutera problemet och inte ordvalet.

Hur som helst så måste migrationsverket kunna avvisa folk ordentligt, om ett är beslut är fattat måste det verkställas !
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-14 19:37:57 följande:
    Och du vet alltså, helt säkert, att det är agendan för samtliga personer som använder sig av dessa begrepp? 

Hur har du fått vetskap om det?
    Ja, det var ett nej, men jag har aldrig sagt att det hängde ihop med något jag inte vet.

Jag har aldrig påstått att det är agendan för samtliga personer som använder sig av dessa begrepp. Man kan alltså kalla människor för "illegala" och mena något helt annat precis som man kan kalla någon för "tjackhora" och mena något helt annat.

Svaret ovan gör din sista fråga ej relevant.
    När man använder begreppet "illegal flykting" kan man mena "personer som saknar lagligt tillstånd att uppehålla sig i landet" . Enligt mig då. Det är vad jag menar.

Vill du inte gå med på att begreppet kan användas så, så fine. Det är inget jag bryr mig om.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-14 19:50:58 följande:

Jag hävdar att det går att använda begreppet så. Du hävdar motsatsen. Inte mkt mer att diskutera.
  • SmalaSara
    lagge2 skrev 2016-02-14 20:10:13 följande:

Hur som helst så måste migrationsverket kunna avvisa folk ordentligt, om ett är beslut är fattat måste det verkställas !
    Ja, det vore det bästa. Tyvärr föreligger ofta hinder för verkställighet då länder vägrar ta emot sina avvisade medborgare.

Exakt hur man ska lösa den problematiken vet jag inte. Men det pågår samtal på EU-nivå då fler länder än Sverige har detta problem. Eventuellt kan EU ha större påtryckningsförmåga än Sverige enskilt.

Andra problem, som att de som fått avslag går under jorden skulle kunna lösas inom landet, men kräver kanske åtgärder som inte är särskilt populära, eller särskilt trevliga.

Det är dock möjligt att fler lämnar om de förmåner som papperslösa har plockas bort. Och set tycks ju vara på gång.
  • lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-14 20:20:15 följande:
    Ja, det vore det bästa. Tyvärr föreligger ofta hinder för verkställighet då länder vägrar ta emot sina avvisade medborgare.

Exakt hur man ska lösa den problematiken vet jag inte. Men det pågår samtal på EU-nivå då fler länder än Sverige har detta problem. Eventuellt kan EU ha större påtryckningsförmåga än Sverige enskilt.

Andra problem, som att de som fått avslag går under jorden skulle kunna lösas inom landet, men kräver kanske åtgärder som inte är särskilt populära, eller särskilt trevliga.

Det är dock möjligt att fler lämnar om de förmåner som papperslösa har plockas bort. Och set tycks ju vara på gång.
    Håller med dig helt och hållet, klokt skrivet.

Japp, det känns som att vissa saker håller på att rättas till.
    Äntligen skulle jag säga !
  • nihka
    lagge2 skrev 2016-02-14 20:10:13 följande:

Om du läser bakåt så finns det listat varför migrationsverket inte alltid kan "avvisa folk ordentligt".
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande