• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • nihka

FDFMGA skrev 2016-02-15 20:56:33 följande:
    Nu har jag inte läst dialogen mellan dig och Nihka men jag har svårt att tro att hon kallat dig rasist bara för att du inte har problem med benämningen illegal invandrare.
    Då tror du alldeles rätt, men det är märkligt vad fantasin kan skena iväg med vissa som benämner mig "vissa"
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-15 20:56:33 följande:
    Nu har jag inte läst dialogen mellan dig och Nihka men jag har svårt att tro att hon kallat dig rasist bara för att du inte har problem med benämningen illegal invandrare.

Det finns en slags högerextremismens eller rasismens diskurs eller "politisk sociolekt" om då så vill, i den ingår uttryck som illegal invandrare, asylant eller påståenden som att uttrycket rasism har missbrukats så till den milda grad att det blivit betydelselöst.

Alltså - jag påstår inte att du hör till den gruppen men du skrev om klasstänkande här ovan. Det är inte många som gör det numer, det brukar tillhöra en "långt ut åt vänster"-diskurs. Själv är jag präglad av en uppväxt i arbetarklass, alltså en politiskt medveten sådan. Jag skulle vilja påstå att i de värderingar jag fick med mig hemifrån kunde det finnas intressekonflikter klasser emellan men man ställde inte svenskar mot invandrare.

Att påstå att benämningen rasism blivit innehållslös på grund av missbruk är så långt från arbetarrörelsens värderingar man kan komma - sett till den politiska diskursen, alltså.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Som sagt, det är inte det att jag inte förstår vad du menar. Men jag har inte samma bild av det här som du.

Att begreppet rasism blivit urvattnat har jag personligen hört av väldigt många som inte är det minsta rasistiska, men däremot relativt kritiska till hur invandringspolitiken sett ut. Jag tror du misstar dig om att denna uppfattning bara återfinns i högerextrema kretsar.

Som jag ser det befinner sig människosyn på en gradskala. Det är alltså inte antingen eller. Det är mer eller mindre.

Att påstå att argument är högerextrem sociolekt är inget motargument. Det är bara ett sätt att försöka kväsa motdebattören med guilty by association argument. Det håller inte i längden. Enligt mig då.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-16 01:14:17 följande:
    Som sagt, det är inte det att jag inte förstår vad du menar. Men jag har inte samma bild av det här som du.

Att begreppet rasism blivit urvattnat har jag personligen hört av väldigt många som inte är det minsta rasistiska, men däremot relativt kritiska till hur invandringspolitiken sett ut. Jag tror du misstar dig om att denna uppfattning bara återfinns i högerextrema kretsar.

Som jag ser det befinner sig människosyn på en gradskala. Det är alltså inte antingen eller. Det är mer eller mindre.

Att påstå att argument är högerextrem sociolekt är inget motargument. Det är bara ett sätt att försöka kväsa motdebattören med guilty by association argument. Det håller inte i längden. Enligt mig då.
    Ja, testa att fråga dem som anser att man inte kan vara kritisk till invandringen/integrationspolitiken utan att bli kallad rasist efter konkreta exempel på fenomenet. Jag tror inte att du kommer att få andra svar än att dåvarande FP mötte kritik när de föreslog språkkrav för medborgarskap.

Jag menar att det finns helt andra orsaker till att det har funnits områden där det är, framförallt har varit, alldeles för känsligt att vara kritisk till en del företeelser som kan relateras till invandringen.
  • nattuv
    nihka skrev 2016-02-16 00:57:29 följande:
    En flyktig genomläsning av dina egna inlägg före du postar är att rekommendera:

"Bestämmelserna i första stycket gäller inte om utlänningen
    har flytt hit av skäl som avses i 4 kap. 1, 2 eller 2 a §."
    Kapitel 4 i utlänningslagen torde inte vara tillämpligt för de som fått avslag eftersom de sannolikt inte haft det skyddsbehov som avses i kapitel 4 (däremot kan nog kap 12, hinder för utvisningar vara värd lite uppmärksamhet). Det tycks fortfarande som om ordet illegal är tillämpligt.

4 kap. Flyktingar och andra skyddsbehövande

Definitioner

1 § Med flykting avses i denna lag en utlänning som
    - befinner sig utanför det land som utlänningen är medborgare
    i, därför att han eller hon känner välgrundad fruktan för
    förföljelse på grund av ras, nationalitet, religiös eller
    politisk uppfattning eller på grund av kön, sexuell läggning
    eller annan tillhörighet till en viss samhällsgrupp, och
    - inte kan, eller på grund av sin fruktan inte vill, begagna
    sig av detta lands skydd.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-16 00:33:44 följande:
    Om du vill uttrycka dig på samma sätt som gör man på rasistiska sajter så står det dig givetvis fritt.

Jag har aldrig påstått att du är rasist.
    Du har inte skrivit det nej. Precis som jag aldrig skrivit att du gjort det.
  • K Kalle
    nihka skrev 2016-02-16 00:57:29 följande:
    En flyktig genomläsning av dina egna inlägg före du postar är att rekommendera:

"Bestämmelserna i första stycket gäller inte om utlänningen
    har flytt hit av skäl som avses i 4 kap. 1, 2 eller 2 a §."

Så oavsett hur du försöker vända och vrida på saker för att få dem att passa din världsbild så är det inte olagligt, illegalt eller kriminellt att inte lämna landet efter avslag i asylansökan.
    Om en person fått avslag på sin asylansökan anses inte personen vara flykting.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-16 07:50:30 följande:
    Ja, testa att fråga dem som anser att man inte kan vara kritisk till invandringen/integrationspolitiken utan att bli kallad rasist efter konkreta exempel på fenomenet. Jag tror inte att du kommer att få andra svar än att dåvarande FP mötte kritik när de föreslog språkkrav för medborgarskap.

Jag menar att det finns helt andra orsaker till att det har funnits områden där det är, framförallt har varit, alldeles för känsligt att vara kritisk till en del företeelser som kan relateras till invandringen.
    Jo, men jag har ju "frågat" min omgivning. Om man kritiserar (kritiserade) invandringspolitiken blir/blev man inte kallad rasist (beroende på hur man uttrycker sig då). Utan, man bemöttes med argument av typen: "nu använder du SD:s problemformuleringen." Eller "det bygger på rasistiska föreställningar", eller "det är rasister som använder den typen av argument" eller, varför inte, "det tillhör högerextrem sociolekt". Vilket inte är argument i sakfrågan. Utan ett sätt att döda debatten. Att det finns folk som uppfattar den typen av argument som samma Sak som att bli kallad rasist är kanske inte så konstigt kan jag tycka. Och även om det inte är samma sak, så kan nog andemeningen vara sådan ibland.

Att den hör typen av kvasi- argument fortfarande används är den här tråden ett bra exempel på.
  • lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-16 13:19:50 följande:
    Jo, men jag har ju "frågat" min omgivning. Om man kritiserar (kritiserade) invandringspolitiken blir/blev man inte kallad rasist (beroende på hur man uttrycker sig då). Utan, man bemöttes med argument av typen: "nu använder du SD:s problemformuleringen." Eller "det bygger på rasistiska föreställningar", eller "det är rasister som använder den typen av argument" eller, varför inte, "det tillhör högerextrem sociolekt". Vilket inte är argument i sakfrågan. Utan ett sätt att döda debatten. Att det finns folk som uppfattar den typen av argument som samma Sak som att bli kallad rasist är kanske inte så konstigt kan jag tycka. Och även om det inte är samma sak, så kan nog andemeningen vara sådan ibland.

Att den hör typen av kvasi- argument fortfarande används är den här tråden ett bra exempel på.
    Bra skrivet.

Jag skulle säga att det är nästan enda svaret som finns om man kritiserar flyktingpolitiken. RASISM !

Jag anser att det finns problem eftersom följande har ökat lavinartat i Sverige senaste månaderna och finns benämnt som kod 291 :

Sexövergrepp
    Knivattacker
    Rån
    Mord
    Gruppvåldtäkter
    osv

Istället för att diskutera problemen anses det vara rasism när detta diskuteras.

Jag undrar om de som tycker att vi ska ta emot ytterligare 180 000 emigranter under 2016 (mestadels män).
    Hur ser ni på att detta troligtvis medför dubbelt så mycket kod 291 i landet.
    Är detta ett problem eller är man rasist för att man vill leva i ett tryggt land ?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-16 13:19:50 följande:

Tja, våra bekantskapskretsar har förmodligen inte så mycket gemensamt.

Jag har få om ens några vänner som har behov av ett språkbruk som syftar till att dölja att flyktingar är människor och detta innebär definitivt inte att de inte kan vara mycket kritiska till invandrings- och integrationspolitiken eller till språkbruk eller andra företeelser inom invandrarsubkulturer.

Tyvärr tror jag inte vi kommer så mycket längre - men å andra sidan har jag noterat att dina synpunkter är uppskattade av andra, Lagge här ovan, till exempel.

Det förvånar mig inte, på något sätt påminner säkert internet om verkliga livet, man möter stöd och sympati från vissa och så uppstår vänskapsband och åsiktsgemenskap.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande