• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-17 21:35:05 följande:
    Du struntar ju bara i att förklara dig och mal vidare på vad SD säger. Vad har det med saken att göra? Jag struntar i vad de säger eller inte. Förklara hur påståendet "begreppet rasism har blivit urvattnat" avhumaniserar människor utan att blanda in SD så ska jag lyssna.
    Och du struntar blankt i att försöka förstå.

Jag har inte påstått att påståendet att begreppet rasism har blivit urvattnat avhumaniserar människor. Jag förklarade det ta i mitt förra inlägg. Jag vet inte varför du har behov av att missförstå.

Jag skrev att detta var en del av martyrskapet där man gör sig själv till offer.

Det som avhumaniserar människor är när man kallar dem varelser eller asylanter eller importer. Eller när man tillskriver individen egenskaper utifrån tänkta kollektiva egenskaper.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-17 21:46:41 följande:
    Och du struntar blankt i att försöka förstå.

Jag har inte påstått att påståendet att begreppet rasism har blivit urvattnat avhumaniserar människor. Jag förklarade det ta i mitt förra inlägg. Jag vet inte varför du har behov av att missförstå.

Jag skrev att detta var en del av martyrskapet där man gör sig själv till offer.

Det som avhumaniserar människor är när man kallar dem varelser eller asylanter eller importer. Eller när man tillskriver individen egenskaper utifrån tänkta kollektiva egenskaper.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag har inget behov av att missförstå. Bra att du är tydlig nu med att det inte är själva påståendet som är rasistiskt eftersom det var dit jag ville komma.

De där andra orden du tar upp använder varken jag eller någon i min bekantskapskrets.

Jag förstår precis vad du menar. Det har jag gjort hela tiden. Det är inte direkt något nytt du presenterar.

Det är bara det att vi har olika åsikter om vad det innebär att säga "begreppet rasism har blivit utvattnat". Och också olika åsikt om huruvida det är en åsikt som innehas av rätt många fler än bara rasister.
  • nihka
    lagge2 skrev 2016-02-17 08:55:33 följande:
    Någon gång borde du fokusera på att prata om problemen kring invandringen och inte bara säga att allt prat är rasism.
    Det är ju precis detta som Löfvén och övriga partier har gjort år efter år.

Beskriv egentligen vad du vill göra åt att till och med polisen uttrycker desperation och polischefen säger att läget är värre än han trodde.
    Eller ljuger polisen nu också (innan försökte de ju undvika att info skulle lämnas till folket om sexofredande osv) men nu när media äntligen bevakar dem så börjar ju informationen sippra ut .
    Någon gång? Vad vet du vad jag pratar om? Sedan har jag aldrig sagt att allt prat är rasism. Däremot har jag sagt att "illegala invandrare" företrädesvis används på främlingsfientliga och rasistiska sajter.

Du kommer med en massa antaganden, tagna ur luften förstås. Svart och vitt och utan nyanser. Och så konspirationsteorier. Jag anser att du är en av de mest i särklass ointressanta personer här på FL att diskutera någonting alls med så, nej tack.

• nihka
    Flash Gordon skrev 2016-02-17 09:54:36 följande:
    Ja, det är ju där det har hamnat. Överallt i sociala media och på forum, och särskilt på twitter.

Allt eftersom fler och fler börjar öppet tala om de faktiska problemen och börjar ifrågasätta om vi verkligen kan ha en sådan här invandring så finns det några (allt färre blir de, vad det verkar) som fortfarande står kvar där de stod år 2001.

Det känns som att det är deras hantering av sin egen frustration över att världen förändras, när de kallar folk för allt möjligt som har med "fascism" och "rasism" och "höger-hit" och höger-dit" att göra.

.
    Ja, lite kul att betrakta fenomenet på avstånd är det. Som när twitter-kändisar går på under #svpol. Men när det invaderar även ens egen sfär ...

Nä, då blir det till att scrolla förbi bara. Det saknas nämligen slutpunkt då. Det handlar bara om att bråka för bråkandets skull och det får var för min del.
    Eftersom du har en fossiliserad syn på invandring och invandrare, precis som SD har, märker du inte att andra anpassar sig efter rådande läge. Oavsett  om det kommer en per vecka eller 10 000 vill ju SD alltid samma sak - strypa invandringen.
  • K Markatta

Hur ser du på den kritik som riktades mot Billström efter hans tal om volymer för nåt år sen?

• nihka
    Flash Gordon skrev 2016-02-17 10:21:29 följande:
    Det är den associationskedjan det hela handlar om i slutänden. Via den medvetna missuppfattningen att "ingen människa är illegal".

Nu verkar det dock som att utvecklingen går åt andra hållet.

Inte lika tydligt som när det kommer till att stänga gränsen, men ändå. Lite grand.

Ska illegala invandrare verkligen få rätt till socialbidrag? Njae .. nu börjar det dras på det.

Ska de få all tänkbar vård trots att de inte har rätt att stanna i landet? Något landsting ökar på sådana möjligheter. Vissa håller emot.

Det är åtminstone inte solklart längre att det är "allt åt alla" som håller i det ska problemformuleringsinitiativet.

Det som för ett par år sedan var självklara debattartiklar i riksmedia om att utöka rättigheten för de sk "papperslösa" är idag politiska inlägg om att kommuner skall få rätt att neka socialbidrag till dessa och partier i regionfullmäktige som argumenterrar för att inte utöka deras rätt till vård.
    Jag har i alla fall inte missuppfattat någonting. Däremot håller du krampaktigt fast vid föreställningen att personer gör något olagligt genom att stanna i landet efter avslag på asylansökan.

Man får tycka vad man vill om att det ser ut så och föreslå förändringar, men det ändrar ju inte på hur gällande regelverk ser ut. Märkligt att det ska vara så svårt greppa.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-17 12:25:12 följande:
    Men du måste ju ha argument. Det blir ju inte så bara för att du skriver det.

Det är bara din åsikt.

Om något ser ut som bajs, luktar som bajs, smakar bajs och låter skit så är det med största sannolikhet bajs och ska kallas för bajs. Du får gärna kalla det hudlotion och smörja in dig med det eller glass och äta det. DET är min åsikt.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-17 12:58:10 följande:
    Ja precis. Att hävda att papperslösa är här utan laglig rätt är inte i sig rasistiskt.

Och där kom det icke-argumentet ja
    Ditt idiosynkratiska språkbruk där olaglig, illegal och kriminell inte betyder samma sak gäller ju inte generellt så när du kallar någon för "illegal invandrare" kallar du personen kriminell oavsett vad du "menar".
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-18 01:11:07 följande:

Om något ser ut som bajs, luktar som bajs, smakar bajs och låter skit så är det med största sannolikhet bajs och ska kallas för bajs. Du får gärna kalla det hudlotion och smörja in dig med det eller glass och äta det. DET är min åsikt.
    Jag tror faktiskt inte det finns någon som kan tvivla på vilka åsikter du har vid det här laget.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-18 01:25:48 följande:
    Ditt idiosynkratiska språkbruk där olaglig, illegal och kriminell inte betyder samma sak gäller ju inte generellt så när du kallar någon för "illegal invandrare" kallar du personen kriminell oavsett vad du "menar".
    Kriminell kan även syfta på en person; "En kriminell person". Det kan inte illegal eller olaglig. En person kan inte vara illegal. Däri ligger en viktig skillnad.

Kriminell har också, vill jag hävda en annorlunda konnotation än olaglig. Kriminell antyder ett grövre brott än olaglig.

Till exempel är det olagligt att tälta i stadsparken. Men man skulle knappast kalla en person som gör det för kriminell. Förmodligen får de inget straff heller utan blir avhysta av polisen. Men det är fortfarande olagligt.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande