• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • Flash Gordon
    SmalaSara skrev 2016-02-18 13:43:29 följande:
    Det är onekligen intressant i just denna fråga. Eftersom vi har problem med att verkställa avvisningar så innebär ett högt antal asylsökande enorma problem. Särskilt som vi är långt ifrån att lösa problemet med just avvisningar. Expo skrev att Billström avhumaniserade flyktingar. Aftonbladet skrev att han borde byta parti till SD; det är inte utan att argumentationen känns igen. Men kritiken från höger var väl inte lika hård? Den gick väl mest ut på att han uttryckt sig klumpigt? Det finns säkert folk som kan förklara att just begreppet "volym" är vad som var fel. (T.ex med en upplysande bajsliknelse). Sen kan det säkert finnas något annat ord man kan använda som inte avhumaniserar, används av SD, ingår i högerextrem sociolekt, används på sidor som hyllar Hitler ect, ect.
    Billström var i stort sett endast en påtvingad ursäkt från att få sparken ur regeringen och mederaterna.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16438199.ab
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/reinfeldt-gar-emot-billstrom-i-invandringsfragan

Detta var inte ens tre år sedan.

.
    Och idag är det "flyktingpaus" som gäller:
    http://www.svt.se/nyheter/live/kinberg-batra-och-lofven-i-agenda

"Man är naiv om man tror att flyktingkrisen är över. Vi behöver en flyktingpaus, säger Anna Kinberg Batra, som nu har anlänt till tv-huset."
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2016-02-20 07:35:34 följande:
    Miljöpartiet planerar och skroderar men polisen verklighetsförankrar. Det finns inte resurser och polisen begär nu att Miljöpartiet talar om vilka arbetsuppgifter (i praktiken bekämpning av vilka brott) som skall bortprioriteras:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Vid närmare eftertanke efter fullständig genomlyssning ...

Polisen säger att narkotikabekämpning är ett av de brott som förmodligen kommer att prioriteras bort nu.

Något som borde glädja miljöpartisterna i allmänhet och de ledande miljöpartisterna i synnerhet - med tanke på deras historia med droger:

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/fem-av-mps-ministrar-har-provat-narkotika/
    http://www.dn.se/nyheter/politik/romson-och-fridolin-visste-om-knarkdomen/

• FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-02-19 23:58:42 följande:
    Det skulle kosta 453kr per dygn och person eller totalt 800.000kr per dygn om lyxkryssaren är fullbelagd. Eller om man så vill, en miljard om lyxkryssaren används som boende i drygt tre år.

Enligt Migrationsverkets hemsida betalar de ut maximalt 347kr per dygn och person i nuvarande upphandling. Fartyget blev alltså dyrare än andra boenden - men inte jättemycket dyrare - och det är väl just här som det anmärkningsvärda ligger.

Med de priser Migrationsverket betalar till Bert Karlsson mfl idag lönar det sig nästan att hyra in en lyxkryssare och använda som boende. Att köpa ett simpelt slott eller en anspråkslös herrgård, som du tog upp, lönar sig definitivt.

Med tanke på det kan man ju fundera lite kring hur mycket som faktiskt slösas bort i de panikartade upphandlingar som Migrationsverket gör. Pengar som istället för att gå till, som det brukar heta, vård, skola och omsorg, nu hamnar i fickorna på personer som Bert Karlsson och Jan Emanuel Johansson (S).
    Tack.

Mm, märkligt att kostnaderna generell är så höga. Det är trist för oss skattebetalare att privatiseringen har inneburit att till och med "asylboende" blivit en lukrativ bransch.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-02-19 23:58:42 följande:
    Det skulle kosta 453kr per dygn och person eller totalt 800.000kr per dygn om lyxkryssaren är fullbelagd. Eller om man så vill, en miljard om lyxkryssaren används som boende i drygt tre år.

Enligt Migrationsverkets hemsida betalar de ut maximalt 347kr per dygn och person i nuvarande upphandling. Fartyget blev alltså dyrare än andra boenden - men inte jättemycket dyrare - och det är väl just här som det anmärkningsvärda ligger.

Med de priser Migrationsverket betalar till Bert Karlsson mfl idag lönar det sig nästan att hyra in en lyxkryssare och använda som boende. Att köpa ett simpelt slott eller en anspråkslös herrgård, som du tog upp, lönar sig definitivt.

Med tanke på det kan man ju fundera lite kring hur mycket som faktiskt slösas bort i de panikartade upphandlingar som Migrationsverket gör. Pengar som istället för att gå till, som det brukar heta, vård, skola och omsorg, nu hamnar i fickorna på personer som Bert Karlsson och Jan Emanuel Johansson (S).

Det är lite lustigt att du kallar denna 34 år gamla Finlands-färja, som inte längre används i reguljär trafik för lyxkryssare. Jag skulle tro att valfri Ålands-färja uppvisar mer lyx än just denna båt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-02-20 12:07:01 följande:

Det är lite lustigt att du kallar denna 34 år gamla Finlands-färja, som inte längre används i reguljär trafik för lyxkryssare. Jag skulle tro att valfri Ålands-färja uppvisar mer lyx än just denna båt.

Lokaltidningen har en artikel:

www.allehanda.se/angermanland/harnosand/restauranger-tennisbanor-och-soldack-har-ar-bilderna-inifran-ocean-gala

Det är en båt som använts för kryssningar Medelhavet som nu är på gång att bli flyktingboende i Härnösand. Fartyget har fina faciliteter och är gjord för 1200 passagerare.

- Vi visar gärna vårt fartyg, säger Kjell Tandberg, ägare till det fartyg som nu är på gång som asylboende i Härnösand.

Som asylboende kan man ta emot något fler. Kontraktet med migrationsverket stipulerar 1790 asylsökande. Men likväl finns det stora utrymmen ombord.

- Det kommer att fungera så pass bra så att de som bor ombord inte kommer ha någon stor anledning att gå iland, säger han.

-----------------------

Titta gärna på bilderna i anslutning till artikeln. Jag vet inte vad du är van vid för standard men jag tycker i alla fall att det ser ganska lyxigt ut. Exempel:

• lagge2
    Flash Gordon skrev 2016-02-20 07:49:23 följande:
    Billström var i stort sett endast en påtvingad ursäkt från att få sparken ur regeringen och mederaterna.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16438199.ab
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/reinfeldt-gar-emot-billstrom-i-invandringsfragan

Detta var inte ens tre år sedan.

.
    Och idag är det "flyktingpaus" som gäller:
    http://www.svt.se/nyheter/live/kinberg-batra-och-lofven-i-agenda

"Man är naiv om man tror att flyktingkrisen är över. Vi behöver en flyktingpaus, säger Anna Kinberg Batra, som nu har anlänt till tv-huset."
    Visst har Sverige blivit helt galet - det talas om utvisningar (några tusen ska verkställas under 2016) och så läser man dessutom om nedanstående. Tänk att myndigheter får vara så värdelöst dåliga i detta land.

Vad ger detta för singnalvärde ?

Den grymma gruppvåldtäkten i Mariannelund av ett stort gäng Afghanistanska män och resultatet blev - ingen utvisning

Den grymma gruppvåldtäkten i Stockholm i somras av ett stort gäng Marockanska killar och resulatet blev - ungdomsvård och den "grymmaste" gärningsmannen valde att promenera iväg från hemmet.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-19 13:21:53 följande:
    Nej, nej, nej. Du är helt ute och cyklar. Jag har skrivit massa om det där; bl a att jag inte brukar använda begreppet illegal invandring, att det är bättre med irreguljär migrant och ett par saker till. Jag diskuterar enbart principiellt. Jag anser att du har fel på två punkter. Inte för att jag tycker begreppet är bra eller ens användbart.

Vi är oense om två saker;

1.Är begreppet direkt felktigt? Ja säger du eftersom det inte är olagligt. Nej säger jag eftersom det är olagligt

2. Är begreppet förkastligt eftersom det används av högerextrema? Ja, säger du. Nej säger jag.

Jag menar att nr två är en åsiktsfråga, men du tycks tro att din åsikt är någon form av fakta.

Punkt ett är inte en fråga om åsikter. Det är en fråga om rätt eller fel där vi hävdar olika saker. Men det finns inte mkt idé att fortsätta på det spåret. Eftersom samma argument vevas om och om igen.
    Termen som diskuterade var "illegala invandrare och vad lagen säger om att stanna i landet efter avslag i asylansökan. Om du vill byta ämne får du säga till.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-02-20 13:11:56 följande:
    Lokaltidningen har en artikel:

www.allehanda.se/angermanland/harnosand/restauranger-tennisbanor-och-soldack-har-ar-bilderna-inifran-ocean-gala

Det är en båt som använts för kryssningar Medelhavet som nu är på gång att bli flyktingboende i Härnösand. Fartyget har fina faciliteter och är gjord för 1200 passagerare.

- Vi visar gärna vårt fartyg, säger Kjell Tandberg, ägare till det fartyg som nu är på gång som asylboende i Härnösand.

Som asylboende kan man ta emot något fler. Kontraktet med migrationsverket stipulerar 1790 asylsökande. Men likväl finns det stora utrymmen ombord.

- Det kommer att fungera så pass bra så att de som bor ombord inte kommer ha någon stor anledning att gå iland, säger han.

-----------------------

Titta gärna på bilderna i anslutning till artikeln. Jag vet inte vad du är van vid för standard men jag tycker i alla fall att det ser ganska lyxigt ut. Exempel:

Det är väl gamla bilder? Båten gick som finlandsbåt på 90-talet. Om du för ett ögonblick skulle tänka lite längre så inser du att bilden inte behöver säga någonting om skicket på båten idag.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-20 19:01:21 följande:
    Termen som diskuterade var "illegala invandrare och vad lagen säger om att stanna i landet efter avslag i asylansökan. Om du vill byta ämne får du säga till.
    Det är ju sträng taget inget ämnesbyte. Det betyder visserligen inte exakt samma sak. Men punkt ett och två gäller likväl för vad vår diskussion gått ut på. Särskilt som du själv återupprepar punkt ett i ditt svar.

Sen tror jag att du förstod att jag skrivit fel, särskilt med tanke på att jag jämförde begreppet med irreguljär migrant, men väljer att låtsas som att jag bytt ämne (?). Vad beror det på?
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande