• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-24 00:49:10 följande:
    Ja, precis som jag skrev i inlägget du citerade så känner jag till att detta är ditt argument. Du har framfört det ganska många ggr nu. Och som jag också skrivit är det inget dåligt argument, utan en välgrundad reflektion. Det är ingen åsikt tagen ur luften. Det är dock inget bevis för någon absolut sanning; annat än hur träfflistan ser ut vid en sökning dags dato. Inga putslustiga one-liners om tomten eller att blunda kommer att ändra på den saken.
    Du måste ha blundat extra hårt för att inte ha lagt märke till att jag inte alls har försökt lägga fram någon "absolut sanning" utan tvärtom hävdat att:

"Det är ett sätt att uttrycka sig som företrädesvis (men inte enbart) används av främlingsfientliga. Här används uttrycket flitigt:

Metapedia
    Fria Tider
    Avpixlat
    Exponerat"

• SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-26 00:20:04 följande:
    Så nu är man otrevlig också för att man påpekar att du byter ämne när du byter ämne. Det är säkert otrevligt att påtala det också, precis som det säkert är otrevligt att påtala att den som stannar i Sverige efter avslag av asylansökan inte gör något olagligt.

Prova att ställa fler hjärndöda frågor så får du ytterligare tillfälle att tycka att du får ett värdelöst svar
    Jag tror inte du läste inlägget som du svarar på här. Eller så har du missförstått kapitalt.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-26 01:28:23 följande:
    Du måste ha blundat extra hårt för att inte ha lagt märke till att jag inte alls har försökt lägga fram någon "absolut sanning" utan tvärtom hävdat att:

"Det är ett sätt att uttrycka sig som företrädesvis (men inte enbart) används av främlingsfientliga. Här används uttrycket flitigt:

Metapedia
    Fria Tider
    Avpixlat
    Exponerat"
    Det är inte det enda du skrivit om det begreppet. Men vad spelar det för roll? Den här diskussionen är ju slut sen länge. För min del i alla fall. Den är meningslös.
  • JTA

Gräsrötterna är förstås inte så nöjda med att Miljöpartiets ledning excellerar i gravt svikna vallöften med sin inhumana flyktingpolitik. I SvD idag:

SvD:
    Drygt 300 miljöpartister samlas i Malmö, Västerås och Härnösand på lördag. Ett extra tillfälle att få lufta kritik och idéer innan partikongressen i maj.

– De är medvetna i regeringen att de har kompromissat med vårt partiprogram, och att de gjorde bedömningen att det var värt det. Nu får de en chans att förklara hur de tänkte då. Det kan ju ha varit värt det, säger Nils Karlsson, kommunalråd i Malmö, en av initiativtagarna till mötet.

I MP:s valmanifest 2014 stod: "Vi kommer alltid att arbeta för en mer human och öppen politik och vi kommer aldrig att göra det svårare för människor att komma till Sverige".

Men gräsrötterna har tydligen närmast oändligt tålamod och är beredda att förlåta och se framåt istället.
    SvD:
    – Det klart att många tycker att besluten var helt fel och fortfarande är besvikna. Men vi kan heller inte bara rikta energin inåt mot vår egen organisation, utan vi måste hantera den situation som vi har i Sverige och Europa just nu
    MPs verklighetsfrämmande världsbild och egentliga agenda är dock fortfarande tydlig:
    SvD:
    – Vi behöver prata om hur vi ska kunna förbättra etableringen, så att vi kan återgå till en normal flyktingpolitik så snart det bara går.
    Återgå till en normal flyktingpolitik? Med de aktuella volymerna? Så om, säger om, Miljöpartiet skulle kunna knäcka det stenhårda problemet att integrera stora volymer med låg utbildning och utan gångbara yrkeserfarenheter, så är det bara att ösa på med ett par hundratusen invandrare per år från vilt främmande kulturer?  Handlar det bara om etableringen?

Nu är det bara en hypotetisk fråga. Miljöpartiet lär lika lite som något annat parti lösa etableringen. Det innebär förstås inte att de kommer att inse faktum och börja föra en verklighetsbaserad politik. Det finns inte i deras DNA.

www.svd.se/sprakror-far-forsvara-flyktingbeslut/i/senaste
  • KillBill

Du verkar väldigt upptagen av Miljöpartiets invandringspolitik. Tycker du att Centerpartiets invandringspolitik är bättre och i så fall på vilket sätt?

Sedan står både Miljöpartiet och Centerpartiet för att invandringen ska vara reglerad medan exempelvis Liberala partiet vill släppa invandringen helt fri. Hur ser du på det?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-02-26 12:36:27 följande:

Du verkar väldigt upptagen av Miljöpartiets invandringspolitik. Tycker du att Centerpartiets invandringspolitik är bättre och i så fall på vilket sätt?

Sedan står både Miljöpartiet och Centerpartiet för att invandringen ska vara reglerad medan exempelvis Liberala partiet vill släppa invandringen helt fri. Hur ser du på det?

Vet att det inte var riktat till mig, men borde inte även V räknas in där? Med mp och C alltså.

Fö så hörde jag ett inslag på radio som gjorde gällande att det finns många som röstar på C och MP som inte är så invandringsvänliga som partierna. (Kanske gäller V också, med det sades det inget om)
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-02-26 13:56:05 följande:
    Vet att det inte var riktat till mig, men borde inte även V räknas in där? Med mp och C alltså.

Fö så hörde jag ett inslag på radio som gjorde gällande att det finns många som röstar på C och MP som inte är så invandringsvänliga som partierna. (Kanske gäller V också, med det sades det inget om)
    Det har du rätt i, det gäller även V.
  • SmalaSara
    JTA skrev 2016-02-26 12:02:46 följande:

Gräsrötterna är förstås inte så nöjda med att Miljöpartiets ledning excellerar i gravt svikna vallöften med sin inhumana flyktingpolitik. I SvD idag:

Men gräsrötterna har tydligen närmast oändligt tålamod och är beredda att förlåta och se framåt istället.
    SvD:? Det klart att många tycker att besluten var helt fel och fortfarande är besvikna. Men vi kan heller inte bara rikta energin inåt mot vår egen organisation, utan vi måste hantera den situation som vi har i Sverige och Europa just nu
    MPs verklighetsfrämmande världsbild och egentliga agenda är dock fortfarande tydlig:Återgå till en normal flyktingpolitik? Med de aktuella volymerna? Så om, säger om, Miljöpartiet skulle kunna knäcka det stenhårda problemet att integrera stora volymer med låg utbildning och utan gångbara yrkeserfarenheter, så är det bara att ösa på med ett par hundratusen invandrare per år från vilt främmande kulturer?  Handlar det bara om etableringen?

Nu är det bara en hypotetisk fråga. Miljöpartiet lär lika lite som något annat parti lösa etableringen. Det innebär förstås inte att de kommer att inse faktum och börja föra en verklighetsbaserad politik. Det finns inte i deras DNA.

www.svd.se/sprakror-far-forsvara-flyktingbeslut/i/senaste
    Det finns ju en liten opinion i Sverige som verkligen vill ha mycket generösa asylregler, men de är inte i majoritet. De återfinns dock inte uteslutande hos MP

Det har vö varit så under en ganska lång tid att riksdagen drivit en asylpolitik som inte riktigt har stöd i befolkningen som helhet. Finns många skäl att det blivit så. Men den eran tycks ju vara över. Frågan är vilka implikationer det får för bästa val.

Jag tror inte att mp, eller för sen skull C kommer att sätta agendan för flyktingpolitiken framöver. Nu är isen bruten och det är ok att tycka att invandringen ska vara hårt reglerad utan att bli kallad rasist.

Mp har sina kärnväljare precis som V; de är små partier men de överlever nog ändå tror jag. Men vi får se. Man vet inget säkert förrän alla röster är räknade efter nästa val.
  • JTA
    KillBill skrev 2016-02-26 12:36:27 följande:

Tråden handlar om Miljöpartiet. Starta gärna en tråd om Centerpartiets miljöpolitik så kan jag svara där.
  • JTA
    SmalaSara skrev 2016-02-26 14:21:32 följande:
    Det finns ju en liten opinion i Sverige som verkligen vill ha mycket generösa asylregler, men de är inte i majoritet. De återfinns dock inte uteslutande hos MP Det har vö varit så under en ganska lång tid att riksdagen drivit en asylpolitik som inte riktigt har stöd i befolkningen som helhet. Finns många skäl att det blivit så. Men den eran tycks ju vara över. Frågan är vilka implikationer det får för bästa val. Jag tror inte att mp, eller för sen skull C kommer att sätta agendan för flyktingpolitiken framöver. Nu är isen bruten och det är ok att tycka att invandringen ska vara hårt reglerad utan att bli kallad rasist. Mp har sina kärnväljare precis som V; de är små partier men de överlever nog ändå tror jag. Men vi får se. Man vet inget säkert förrän alla röster är räknade efter nästa val.
    "Inte riktigt har stöd". Vasägeru.
    Professor Peter Esaiasson i DN:
    Den generösa flyktingpolitiken har aldrig haft aktivt majoritetsstöd bland medborgarna. Den bästa källan över opinionsläget är SOM-undersökningarnas tidsserie från 1990 och framåt. Vid samtliga 25 mättillfällen är det fler som önskar en restriktiv politik än som önskar en generös politik. Och när motsvarande fråga ställs till riksdagsledamöterna i samband med riksdagsvalen från 1994 och framåt visar jämförelsen på större åsiktsskillnader gentemot medborgarna än i någon annan sakfråga som har undersökts..
    www.dn.se/debatt/eliten-satte-den-demokratiska-lyhordheten-pa-undantag/

Invandringspolitiken som har drivits av politikerna och understötts av media har aldrig, säger aldrig, haft något större stöd av folket.

Eliten i samhället skall naturligtvis i åtminstone någon mån leda folket. Det är väl det som är betydelsen av att vara en elit. Men när man konstant för en politik som går på tvärsen mot folkviljan kan vi i lika mån tala om diktatur. Saken förvärras av att politiker och media tillsammans gjort sitt bästa för att dölja att den förda politiken mest bara fört med sig nackdelar för folket. Men det verkar som du påpekar vara slut med det nu.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande