KillBill skrev 2016-02-27 08:39:30 följande:
Det känns som att du griper efter det sista halmstrået när du blåser upp att 44% aktivt är för att ta emot färre flyktingar för det förändrar inte faktumet att det var 56% som antingen tyckte att det var bra som det var, inte brydde sig eller som ville ta emot fler flyktingar.
Om man kompletterar SOM-institutets undersökning med andra undersökningar så blir bilden ännu mer tydlig för att det i Sverige har funnits ett folkligt stöd för en generös flyktingpolitik. Därför tycker jag att Peter Esaiasson snackar i nattmössan när han påstår att den generösa flyktingpolitiken aldrig har haft aktivt majoritetsstöd bland Svenska medborgare.
Nedanstående undersökningar är bägge från år 2015.
www.ipsos.se/sites/default/files/pdf/Svenska%20folket%20om%20flyktingar%201944%20och%202015%20150924.pdf
www.europaportalen.se/2015/01/svenskar-mest-positiva-till-invandring
Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Okej. Ja, var och en får ju tycka som den vill såklart.
Alltså att Jag skulle gripa efter halmstrån...? Det är inte jag som skrivit Esaiassons artikel.... (Jag skulle ju kunna säga samma sak I'm dig i så fall...? Eller hur? Eller är din tolkning den objektivt rätta?) Däremot så tycker jag att hans tolkning är fullt möjlig. Det är fortfarande väldigt många fler som är emot än som är för.
Tolkningar blir alltid biased och det bör man tänka på. Tycker jag då.
Sen skriver du fel på ett ställe; det finns inget alternativ som heter "ta emot fler" i just den grafen. Frågan är "är det ett bra förslag att ta emot färre?" Och då är det bara 30% som tycker det är dåligt; ett svar som inte kan direktöversättas som att ta emot fler. Det kan lika gärna betyda att "det är bra som det är".
Det är alltså 30% som tycker det är bra som det är eller vill ha fler. Och drygt 20% som inte vet eller inte bryr sig.