• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • JTA

Sökte info om SOM för att återigen vederlägga KillBills påhitt, när jag sprang på följande tokroliga intervju med Marie Demker, en av forskarna på GU som ligger bakom SOM-undersökningarna.

Demker sade i DN 2015-01-17 följande:
    – Flykting- och migrationspolitik har inte varit en stor stridsfråga i svensk politik, vilket återigen kan förklara svenskarnas positiva inställning. Vi har ingen nationalistisk tradition som gör det svårt att ta emot människor från omvärlden, säger Marie Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
    Nå, det har hon väl rätt i. Att vi inte är särskilt nationalistiska och därför inte särskilt rasistiska utan istället toleranta är ju känt från WVS.

Sedan går det sämre för Demker
    Sverigedemokraterna driver en annan linje. Men enigheten om att migrationspolitiken ska ligga fast är fortsatt stark hos andra partier, betonar Demker..
    Haha, ja otroligt fast låg den politiken. Skit sade Fridolin, snyft sade Romson. Bra betonat av Demker.

– Det som på sikt kan förändra den positiva attityden är om vi får en politik som gör att samhället inte lyckas med integrationen. Det handlar inte om mängden flyktingar.

Attityderna ligger förankrade i djupare strukturer snarare än att dessa påverkas av snabba förändringar i omvärlden som Syrien-kriget.

Nä, vad som händer i Syrien har inte haft någon betydelse. Och det handlar INTE om mängden flyktingar.

Tomte
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-03-01 21:22:03 följande:
    Hmmm, ja, nu är Esaiasson professor på statsvetenskapliga institutionen på Göteborgs universitet och har därmed mycket hög trovärdighet.

Jag tycker han gör ett intressant inlägg debatten och ännu intressantare var den påföljande mer filosofiska diskussionen i studio ett P1 om hur man ska hantera folkopinionen.
    Åtminstone 5 professorer har svarat på den debattartikel som Esaiasson fick publicerad i DN så det är tydligt att många i den akademiska världen INTE håller med honom:

www.dn.se/debatt/repliker/esaiasson-ger-en-starkt-forenklad-bild-av-debatten/

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/fortroendeklyftan-mellan-etablissemang-och-medborgare-finns-inte/

www.dn.se/debatt/repliker/esaiasson-har-missforstatt-representativa-demokratin/
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-01 21:53:02 följande:
    Åtminstone 5 professorer har svarat på den debattartikel som Esaiasson fick publicerad i DN så det är tydligt att många i den akademiska världen INTE håller med honom:

www.dn.se/debatt/repliker/esaiasson-ger-en-starkt-forenklad-bild-av-debatten/

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/fortroendeklyftan-mellan-etablissemang-och-medborgare-finns-inte/

www.dn.se/debatt/repliker/esaiasson-har-missforstatt-representativa-demokratin/
    Du har redan publicerat det där.

Och svaret var samma då; det är en dom inte håller med på den punkten som just du inte håller med; Stefan Jonsson. De andras kritik har en annan utgångspunkt än den du för här. Men alla artiklarna är intressanta.

Vidare; jag tycker det är en intressant DISKUSSION. Jag är nämligen inte en person som tror att det vara finns en rätt världsbild eller ett rätt sätt att se på varje problem. Eller tror att just de som tycker som jag alltid har rätt. Jag kan rycka att två sidor v en sk kan ha bra argument båda två.

Tänk så olika Mn kan vara.
  • SmalaSara
    MigrationsPartist skrev 2016-03-01 21:31:08 följande:
    Ja, det är ju oerhört intressant hur man bär sig åt för att förklara för folk att dom har fel, och att dom borde tycka som staten eller partiet tycker.

Men det låter ju bättre "att hantera folkopinionen". Jag blir nyfiken på vad som sas i P1's filosofiska diskussion.

Machiavelli kanske?
    Jag hittade tyvärr inte det inslaget igen. Men här:

blogg.varldenidag.se/opinionsbloggen/flyktingkrisen-och-framtiden/

Finns ett blogginlägg på ett liknande tema.
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-03-01 22:07:08 följande:
    Du har redan publicerat det där.

Och svaret var samma då; det är en dom inte håller med på den punkten som just du inte håller med; Stefan Jonsson. De andras kritik har en annan utgångspunkt än den du för här. Men alla artiklarna är intressanta.

Vidare; jag tycker det är en intressant DISKUSSION. Jag är nämligen inte en person som tror att det vara finns en rätt världsbild eller ett rätt sätt att se på varje problem. Eller tror att just de som tycker som jag alltid har rätt. Jag kan rycka att två sidor v en sk kan ha bra argument båda två.

Tänk så olika Mn kan vara.
    Även Jonas Hinnfors konstaterar (i likhet med Stefan Jonsson) att det i SOM-undersökningen har funnits fler som varit för status quo eller ökat flyktingmottagande än de som varit för förslaget att ta emot färre flyktingar.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-03-01 22:28:38 följande:
    Även Jonas Hinnfors konstaterar (i likhet med Stefan Jonsson) att det i SOM-undersökningen har funnits fler som varit för status quo eller ökat flyktingmottagande än de som varit för förslaget att ta emot färre flyktingar.

De som är för status quo, som du uttrycker det, svarar rimligtvis att de tycker att det är ett dåligt förslag att ta emot färre flyktingar. Det är personer som är osäkra som väljer "varken bra eller dåligt förslag".

• SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-01 22:28:38 följande:
    Hmmm, han säger visst det i en bisats ja. Märklig tolkning tycker jag, men kanske möjlig.

Om Stefan Jonsson kan det vara bra att veta att han fick sparken från DN kultur då han hyllat kommunism och Stalin. Hans debatteknik med guilty-by association och ett försök att kleta fast macciarini -skandalen med Esaiasson visar ju på hur seriös han är.
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-03-03 18:07:54 följande:
    Hmmm, han säger visst det i en bisats ja. Märklig tolkning tycker jag, men kanske möjlig.

Om Stefan Jonsson kan det vara bra att veta att han fick sparken från DN kultur då han hyllat kommunism och Stalin. Hans debatteknik med guilty-by association och ett försök att kleta fast macciarini -skandalen med Esaiasson visar ju på hur seriös han är.
    Du klandrar alltså Stefan Jonsson för att använda debattekniken guilty-by association genom att använda samma teknik själv...
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-03 18:19:23 följande:
    Du klandrar alltså Stefan Jonsson för att använda debattekniken guilty-by association genom att använda samma teknik själv...
    Jag skriver inte på DN debatt. Eller är professor. Och dessutom så är det inget sådant argument. Att han fått sparken visar hur oseriös han är.
  • K Markatta

Fler som klagar på nämnda professor:

sakine.blogspot.se/2013/08/professor-i-ohederlighet.html

Visst har man stött på haverister och visst finns knasbollar till akademiker, men de brukar inte få upprepa sina utfall i större tidningar. Björn Wiman, chef för Dagens Nyheters kultursida, känner till att Jonssons uppgifter inte stämmer (vi har haft mejlkonversation, jag har även förklarat pedagogiskt i Expressenkolumn). Och publicerar Jonssons påståenden om mig ändå. Igen.

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/staffan-skott-stefan-jonsson-forringar-kommunismens-brott/

Karaktäristiskt för inlägg från det här hållet är hur Jonsson förringar eller undviker att ta upp kommunismens brott mot mänskligheten. Det står bara att "Stalin mördade Trotskij och tusentals andra under förevändning att de förrått kommunismen". Tusentals? Lägsta säkra siffran direkt ur sovjetiska hemliga polisens arkiv är 681 692 skjutna enbart åren 1937 - 38. Och de skjutna var bara en bråkdel av alla mördade.

Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande