• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 01:57:07 följande:
    Jag tror faktiskt inte det finns någon som kan tvivla på vilka åsikter du har vid det här laget.
    De enda åsikterna jag har fört fram här är att man inte ska kalla människor för kriminella när de inte är det, och att jag inte tycker om SDs politik som bl a annat går ut på att just kalla människor för kriminella när de inte är det.

Vad du tror om vad en massa andra människor tvivlar på och inte får du naturligtvis tro på precis som du får tro på tomten.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 02:10:24 följande:
    Kriminell kan även syfta på en person; "En kriminell person". Det kan inte illegal eller olaglig. En person kan inte vara illegal. Däri ligger en viktig skillnad.

Kriminell har också, vill jag hävda en annorlunda konnotation än olaglig. Kriminell antyder ett grövre brott än olaglig.

Till exempel är det olagligt att tälta i stadsparken. Men man skulle knappast kalla en person som gör det för kriminell. Förmodligen får de inget straff heller utan blir avhysta av polisen. Men det är fortfarande olagligt.
    Vad bra att det äntligen har kopplat för dig: en person kan inte vara illegal. Illegala invandrare.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-18 02:16:44 följande:
    Vad bra att det äntligen har kopplat för dig: en person kan inte vara illegal. Illegala invandrare.
    Jag har hela tiden förordat begreppet "irreguljär migrant" eller "person som saknar laglig rätt att uppehålla sig i landet" eftersom "illegal flykting" har en negativ klang.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 02:26:16 följande:
    Jag har hela tiden förordat begreppet "irreguljär migrant" eller "person som saknar laglig rätt att uppehålla sig i landet" eftersom "illegal flykting" har en negativ klang.
    Javisst. Om "hela tiden" började för en minut sedan
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-18 02:48:13 följande:
    Javisst. Om "hela tiden" började för en minut sedan
    Nej... Det finns flera inlägg där jag skriver det. Långt bakåt i tråden.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-18 02:14:07 följande:
    De enda åsikterna jag har fört fram här är att man inte ska kalla människor för kriminella när de inte är det, och att jag inte tycker om SDs politik som bl a annat går ut på att just kalla människor för kriminella när de inte är det.

Vad du tror om vad en massa andra människor tvivlar på och inte får du naturligtvis tro på precis som du får tro på tomten.
    Det finns nio sidor av dina åsikter.
  • JTA
    Kung Markatta skrev 2016-02-18 00:53:54 följande:
    Hur ser du på den kritik som riktades mot Billström efter hans tal om volymer för nåt år sen?
    Hysteri?
  • SmalaSara
    Kung Markatta skrev 2016-02-18 00:53:54 följande:

Hur ser du på den kritik som riktades mot Billström efter hans tal om volymer för nåt år sen?

Det är onekligen intressant i just denna fråga.

Eftersom vi har problem med att verkställa avvisningar så innebär ett högt antal asylsökande enorma problem. Särskilt som vi är långt ifrån att lösa problemet med just avvisningar.

Expo skrev att Billström avhumaniserade flyktingar. Aftonbladet skrev att han borde byta parti till SD; det är inte utan att argumentationen känns igen.
    Men kritiken från höger var väl inte lika hård? Den gick väl mest ut på att han uttryckt sig klumpigt?

Det finns säkert folk som kan förklara att just begreppet "volym" är vad som var fel. (T.ex med en upplysande bajsliknelse).

Sen kan det säkert finnas något annat ord man kan använda som inte avhumaniserar, används av SD, ingår i högerextrem sociolekt, används på sidor som hyllar Hitler ect, ect.
  • felix le chat
    nihka skrev 2016-02-18 02:14:07 följande:

Sverige är ju ett demokratiskt land och om vi tillsammans stiftat lagar och regler så måste dom som
    kommer till Sverige acceptera dom lagarna som vi som land har skapat.

Om man inte kan acceptera ett beslut att asyl inte kan medges då måste man följa det.
    Man kan inte välja vilka lagar och förordningar man skall acceptera.

Finns det andra lagar som du tycker man kan skita i att följa utan att kallas kriminell eller olaglig ?

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 02:52:33 följande:
    Nej... Det finns flera inlägg där jag skriver det. Långt bakåt i tråden.
    Nej, du skriver inte att du förordar. Du har uttryckt tankar kring vad du anser låter mest neutralt. Vad du sedan väljer att använda behöver inte vara kopplat till det.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande