• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 02:53:33 följande:
    Det finns nio sidor av dina åsikter.
    Jepp och de handlar om att man inte ska kalla människor för kriminella när de inte är det.
  • nihka
    felix le chat skrev 2016-02-18 20:01:11 följande:
    Sverige är ju ett demokratiskt land och om vi tillsammans stiftat lagar och regler så måste dom som
    kommer till Sverige acceptera dom lagarna som vi som land har skapat.

Om man inte kan acceptera ett beslut att asyl inte kan medges då måste man följa det.
    Man kan inte välja vilka lagar och förordningar man skall acceptera.

Finns det andra lagar som du tycker man kan skita i att följa utan att kallas kriminell eller olaglig ?
    Jag har inte sagt att jag tycker att man ska skita i att följa lagar. Jag har sagt att det inte är olagligt för personer som fått sin asylansökan avslagen att stanna i landet.

Du kan ju inte välja att göra något olagligt som inte är det och kalla folk för kriminella bara för att du vill att det ska vara olagligt. Om du vill verka för en förändring i regelverket får du ju först erkänna att lagen ser ut som den gör.
  • K Markatta

Det går lite knackigt för Löfven och hans plan att övriga Europa ska, som han uttrycker det, ta ett större ansvar:

www.welt.de/politik/deutschland/article152400440/Fluechtlingstransport-bis-zur-deutschen-Grenze-vereinbart.html

Künftig wollen die Länder der Balkanroute Flüchtlinge koordiniert an die deutsche Grenze bringen. Von Mazedonien aus werden Syrer, Afghanen und Iraker per Zug Richtung Bundesrepublik transportiert.

----------------------

Länderna längs balkanrutten ska nu inte ta emot några syrier, afghaner eller irakier längre. De ska istället sättas på tåg och köras direkt till Tyskland.

Vi kan också titta på statistik från UNHCR över hur många migranter som korsar Medelhavet:

data.unhcr.org/mediterranean/regional.php

Vi ser att det är många fler som gjort den riskabla resan i år jämfört med samma period förra året.

Sammantaget pekar de här båda uppgifterna på att antalet migranter i Tyskland kommer att öka kraftigt den närmaste tiden och en del av dem söker sig nog vidare till Sverige.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-02-19 10:15:16 följande:

Det går lite knackigt för Löfven och hans plan att övriga Europa ska, som han uttrycker det, ta ett större ansvar:

www.welt.de/politik/deutschland/article152400440/Fluechtlingstransport-bis-zur-deutschen-Grenze-vereinbart.html

Künftig wollen die Länder der Balkanroute Flüchtlinge koordiniert an die deutsche Grenze bringen. Von Mazedonien aus werden Syrer, Afghanen und Iraker per Zug Richtung Bundesrepublik transportiert.

----------------------

Länderna längs balkanrutten ska nu inte ta emot några syrier, afghaner eller irakier längre. De ska istället sättas på tåg och köras direkt till Tyskland.

Vi kan också titta på statistik från UNHCR över hur många migranter som korsar Medelhavet:

data.unhcr.org/mediterranean/regional.php

Vi ser att det är många fler som gjort den riskabla resan i år jämfört med samma period förra året.

Sammantaget pekar de här båda uppgifterna på att antalet migranter i Tyskland kommer att öka kraftigt den närmaste tiden och en del av dem söker sig nog vidare till Sverige.

Menar du på allvar att din bild är att det är Sverige och Stefan Löfven som styr EUs flyktingpolitik? I så fall är nog Angela Merkel lite putt på Stefan idag...

Angående en gemsam EU lösningar när det gäller flyktingar så är det något som även Danmarks statsminister önskar.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-02-19 10:56:28 följande:

Menar du på allvar att din bild är att det är Sverige och Stefan Löfven som styr EUs flyktingpolitik? I så fall är nog Angela Merkel lite putt på Stefan idag...

Angående en gemsam EU lösningar när det gäller flyktingar så är det något som även Danmarks statsminister önskar.

Min bild är att varje land själv bestämmer hur de ska göra. Superförhandlaren Stefan verkar dock ha trott att man i andra länder ska lyssna extra noga på vad han säger och se honom som ett föredöme. I verkligheten har det blivit tvärtom.

Här är förresten lite mer nyheter, visserligen från Englands motsvarighet till Aftonbladet, men det får väl duga den här gången. Finns även artiklar i svensk media men jag föredrog en mer spännande och berikande beskrivning som man ofta hittar i andra kulturers intressanta medier till skillnad från den tråkiga och något inskränkta svenska median.

www.dailymail.co.uk/news/article-3451321/All-aboard-HMS-freeloader-2-000-refugees-live-luxury-giant-cruise-liner-theatre-gym-swimming-pool-cost-65-000-DAY-Swedish-government-insists-need-encouragement-get.html

Man har hyrt in en lyxkryssare som ska bli asylboende. Det var kreativt tänkt menar en pamp på Migrationsverket. Vissa asylsökande ska alltså bo i tält mitt i vintern och i gympasalar medan andra bor på en lyxkryssare. Eller tja, tältlägret skulle ju rivas nu i och för sig. Kreativt var det hur som helst!
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-19 01:02:55 följande:
    Nej, du skriver inte att du förordar. Du har uttryckt tankar kring vad du anser låter mest neutralt. Vad du sedan väljer att använda behöver inte vara kopplat till det.
    Nej, nej, nej. Du är helt ute och cyklar. Jag har skrivit massa om det där; bl a att jag inte brukar använda begreppet illegal invandring, att det är bättre med irreguljär migrant och ett par saker till. Jag diskuterar enbart principiellt. Jag anser att du har fel på två punkter. Inte för att jag tycker begreppet är bra eller ens användbart.

Vi är oense om två saker;

1.Är begreppet direkt felktigt? Ja säger du eftersom det inte är olagligt. Nej säger jag eftersom det är olagligt

2. Är begreppet förkastligt eftersom det används av högerextrema? Ja, säger du. Nej säger jag.

Jag menar att nr två är en åsiktsfråga, men du tycks tro att din åsikt är någon form av fakta.

Punkt ett är inte en fråga om åsikter. Det är en fråga om rätt eller fel där vi hävdar olika saker. Men det finns inte mkt idé att fortsätta på det spåret. Eftersom samma argument vevas om och om igen.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-02-19 11:33:32 följande:
    Min bild är att varje land själv bestämmer hur de ska göra. Superförhandlaren Stefan verkar dock ha trott att man i andra länder ska lyssna extra noga på vad han säger och se honom som ett föredöme. I verkligheten har det blivit tvärtom.

Här är förresten lite mer nyheter, visserligen från Englands motsvarighet till Aftonbladet, men det får väl duga den här gången. Finns även artiklar i svensk media men jag föredrog en mer spännande och berikande beskrivning som man ofta hittar i andra kulturers intressanta medier till skillnad från den tråkiga och något inskränkta svenska median.

www.dailymail.co.uk/news/article-3451321/All-aboard-HMS-freeloader-2-000-refugees-live-luxury-giant-cruise-liner-theatre-gym-swimming-pool-cost-65-000-DAY-Swedish-government-insists-need-encouragement-get.html

Man har hyrt in en lyxkryssare som ska bli asylboende. Det var kreativt tänkt menar en pamp på Migrationsverket. Vissa asylsökande ska alltså bo i tält mitt i vintern och i gympasalar medan andra bor på en lyxkryssare. Eller tja, tältlägret skulle ju rivas nu i och för sig. Kreativt var det hur som helst!

Daily Mail är en riktig skittidning som visat sig publicera nyheter av samma klass och med samma sanningshalt som nyheter i Fria tider och Avpixlat.  Jag antar att du hittar nyheter i Daily Mail pga. ditt intresse för svensk rassistmedia. 

www.expressen.se/gt/ledare/daily-mail-blev-svensk-rasist-media/
  • KillBill
    Det är således inte korrekt att jämföra AB med Daily Mail.
  • SmalaSara

Stefan Löven tror knappast att andra ska Lyssna särskilt och endast på Sverige. Men han vill driva den lösningen tillsammans med andra EU länder som också tror att det är bästa lösningen. Han är inte ensam om den idén. De flesta länder faktiskt vill ha hot spots inankomstländerna och fördelning. Tyvärr verkar detta hopplöst i dagsläget.

Sen hoppades regeringen att ett minskat flyktingmottagande i Sverige skulle sätta press på andra länder. Och det har det ju på sätt och vis men det går inte i den riktning som regeringen hoppades. ; mörk väl; hoppades. Det var ingen som menade att det säkert skulle bli så. Men vi hade inte s mkt val just då.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-02-19 13:44:04 följande:
    Det är således inte korrekt att jämföra AB med Daily Mail.
    Tvärtom. Båda är blaskor som inte kan tas seriöst. Gjorde dock ett undantag här.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande