• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-02-17 01:45:43 följande:
    Nej då.

Tänk på att det är möjligt att gå tillbaka i tråden för att se vad som skrivits.

Jag är inte särskilt intresserad av diskussionen om vad irreguljära flyktingar ska kallas, jag är mer intresserad av den främlingsfientliga diskursen eller sociolekten. Den påminner för övrigt om skrikhögerns ständiga gnäll om den smala åsiktskorridoren där det förmodligen egentligen handlar om att de vill pråla med att de minsann begränsas av det inskränkta svenska debattklimatet. 

Hursomhelst. Jag replikerade på ditt påstående om att begreppet rasist har urvattnats fullständigt och menade att det är centralt för den främlingsfientliga diskursen att påstå detta. 

Jag kopierar in mitt inlägg där jag citerar dig när du påstår att rasistbegreppet förlorat sin betydelse.
    Nej, begreppet rasist har inte alls urvattnats. Tvärtom är det mer aktuellt och relevant än det har varit på många år.

Det kanske har urvattnats för dig och om du läser hyfsat noga på exempelvis Familjeliv kommer du att finna att du långt från är ensam om den åsikten.

Om du läser än mer noggrant och följer upp vad de som påstår att rasistbegreppet förlorat sin betydelse i övrigt anser så kan du om du så vill få exempel på varför rasistbegreppet är mer angeläget nu än förr.
    Det verkar handla om "rätten" att kalla andra människor för kriminella när de inte är det och att samtidigt inbilla sig att den typen av språkbruk inte speglar något annat än ett "öppet debattklimat".

Snacka om att gå främlingsfientligas och rasisters ärenden.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-02-17 01:55:42 följande:
    Det verkar handla om "rätten" att kalla andra människor för kriminella när de inte är det och att samtidigt inbilla sig att den typen av språkbruk inte speglar något annat än ett "öppet debattklimat".

Snacka om att gå främlingsfientligas och rasisters ärenden.
    Tja, Sara ger ju uttryck för sin förhoppning att SD och några av de borgerliga partierna ska börja samarbeta.

Det är hon inte ensam om att tycka här på FL och de som tycker så brukar också anse att begreppet rasism har förlorat sin betydelse eftersom minsta kritik mot invandring eller integrationspolitik avfärdas som rasistisk.

Intet nytt under solen, alltså.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-17 00:30:47 följande:
    Det får du ta med Nihka, jag är inte med i den diskussionen.

Min infallsvinkel var ditt påstående att benämningen rasism helt har förlorat sin betydelse.

Enligt min uppfattning är detta påstående en del av den sociolekt eller diskurs som är gemensam för många främlingsfientliga. 

Jag påstår inte att du hör dit åsiktsmässigt - men du har möjligen inte noterat vilka debattörer här på FL som uppskattar dina inlägg och undrat varför. Eller som Lagge uttryckte det i en annan tråd: numer kan man inte påstå att alla flyktingar inte är läkare med mindre än att bli kallad rasist. Är det så dina vänner irl också uppfattar detSkrattande
    Jag vet inte om ditt citat blev riktigt rätt....oavsett så vill jag lyfta fram att tidigare var det nästan ansett som rasistiskt när någon vågade lyfta fram frågan om invandrares bristande kompetens (jag tror nästan du fortfarande tycker det). Jag tycker debatten senaste månaderna har ändrats så nu får man ifrågasätta lite mer. Dock inte av alla skribenter på detta Forum för här finns fortrarande många som vill förneka problemet och återkommer till rasism när man vill diskutera invandringsproblem.

För att ställa en rak fråga till dig :
    Ser du några problem i det som händer i våra förorter, vems fel är denna utveckling och tror du det blir bättre att ytterligare några hundratusentals människor med samma kultur hamnar i dessa förorter ?

Försök komma ifrån ordet RASISM och försök lämna dina åsikter kring flyktingströmmens påverkan på våldtäkter, knivattacker och mord.
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-17 02:17:24 följande:
    Tja, Sara ger ju uttryck för sin förhoppning att SD och några av de borgerliga partierna ska börja samarbeta.

Det är hon inte ensam om att tycka här på FL och de som tycker så brukar också anse att begreppet rasism har förlorat sin betydelse eftersom minsta kritik mot invandring eller integrationspolitik avfärdas som rasistisk.

Intet nytt under solen, alltså.
    M + SD + KD är absolut en bra kombination för en fungerande politik.

Tycker du att S + MP känns övertygande ?
    Öppna gränserna, svenskarna ska istället fokusera på att jobba och betala skatt och absolut inte uttala sig om problemen. Är det korrekt uppfattat att detta är din åsikt ?
  • lagge2
    nihka skrev 2016-02-17 01:20:15 följande:
    Nope. Den reaktionen får man inte av att kritisera invandringspolitiken i sig utan av att kritisera invandringspolitiken utifrån ett SD-perspektiv, rasistiska föreställningar, använda rasistiska argument och/eller högerextrem retorik.

Om något ser ut som bajs, luktar som bajs, smakar bajs och låter skit så är det med största sannolikhet bajs och ska kallas för bajs.
    Någon gång borde du fokusera på att prata om problemen kring invandringen och inte bara säga att allt prat är rasism.
    Det är ju precis detta som Löfvén och övriga partier har gjort år efter år.

Beskriv egentligen vad du vill göra åt att till och med polisen uttrycker desperation och polischefen säger att läget är värre än han trodde.
    Eller ljuger polisen nu också (innan försökte de ju undvika att info skulle lämnas till folket om sexofredande osv) men nu när media äntligen bevakar dem så börjar ju informationen sippra ut .
  • FDFMGA
    lagge2 skrev 2016-02-17 08:51:53 följande:
    M + SD + KD är absolut en bra kombination för en fungerande politik.

Tycker du att S + MP känns övertygande ?
    Öppna gränserna, svenskarna ska istället fokusera på att jobba och betala skatt och absolut inte uttala sig om problemen. Är det korrekt uppfattat att detta är din åsikt ?
    Nej, det är inte min åsikt.

Det jag har skrivit har i så fall passerat genom ditt förstånd och tranformerats till klanverklighet.

Ungefär som när du uppfattar att på FL kan man inte ens påpeka att alla flyktingar inte är läkare utan att stämplas som rasist.

Herregud. SD borde byta namn till Narcissistdemokraterna eller kanske "De kallar mig rasist"-klanen.
    lagge2 skrev 2016-02-15 21:15:21 följande:
    En del här på forumet anser att i stort sett alla källor den senaste tiden har blivit rasistiska (förmodligen även SVT). Det är rasistiskt att påpeka att alla inte är läkare, det är rasism att diskutera sexövergrepp, knivattacker och mord.
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-17 08:59:08 följande:
    Nej, det är inte min åsikt.

Det jag har skrivit har i så fall passerat genom ditt förstånd och tranformerats till klanverklighet.

Ungefär som när du uppfattar att på FL kan man inte ens påpeka att alla flyktingar inte är läkare utan att stämplas som rasist.

Herregud. SD borde byta namn till Narcissistdemokraterna eller kanske "De kallar mig rasist"-klanen.
    En del här på forumet anser att i stort sett alla källor den senaste tiden har blivit rasistiska (förmodligen även SVT). Det är rasistiskt att påpeka att alla inte är läkare, det är rasism att diskutera sexövergrepp, knivattacker och mord.
    Återkom när du vill diskutera problem med de hundratusentals män som kommit till landet på senare år.
    Meningslöst att diskutera med dig om du inte vill ta upp sakfrågor.

Lycka till att försök dölja bekymren med ordet RASISM, det funkade år 2015, men nu år 2016 vill folk diskutera sakfrågor.

Du får hålla dig till Aftonbladets ledarsida...alla andra vill lyfta upp problemet till ytan nu och tur är väl det !!!

=)
  • FDFMGA
    lagge2 skrev 2016-02-17 09:05:56 följande:
    Återkom när du vill diskutera problem med de hundratusentals män som kommit till landet på senare år.
    Meningslöst att diskutera med dig om du inte vill ta upp sakfrågor.

Lycka till att försök dölja bekymren med ordet RASISM, det funkade år 2015, men nu år 2016 vill folk diskutera sakfrågor.

Du får hålla dig till Aftonbladets ledarsida...alla andra vill lyfta upp problemet till ytan nu och tur är väl det !!!

=)
    Hm. har du fått för dig att du är moderator också.

Ja herregud. Dessa åkessonareSkrattande
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-17 09:27:53 följande:
    Hm. har du fått för dig att du är moderator också.

Ja herregud. Dessa åkessonareSkrattande
    Känns som att diskutera sakfrågor inte är din starka sida...du är mer för att skriva citat om och om igen.

Finns det några problem med sexövergrepp, knivattacker och mord som är kopplade till invandringen. Ja eller nej ?
  • FDFMGA
    lagge2 skrev 2016-02-17 09:30:47 följande:
    Känns som att diskutera sakfrågor inte är din starka sida...du är mer för att skriva citat om och om igen.

Finns det några problem med sexövergrepp, knivattacker och mord som är kopplade till invandringen. Ja eller nej ?
    Sakfrågan är dina fantasier.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande