• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 15:36:39 följande:
    Eh, nej. Det hade jag inte. Det är en tolkning du gjort.
    "Illegal har fler synonymer än olaglig. Illegal är också synonym med otillåten"

Illegal är INTE synonym med otillåten utan otillåten enligt lagen - något jag hävdat hela tiden och något du nyligen tycks ha tagit till dig.

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 15:43:11 följande:
    Antal träffar på Google bevisar inte mer än att det finns fog för din åsikt. Den blir ingen sanning för det.

Alltså,

Om man googlar begreppet illegal invandring kan man se att avpixlat m.fl. använder det begreppet. Men det betyder inte att det finns en"rätt" association till begreppet. Det används även i andra sammanhang. Och har andra möjliga associationer.
    Antalet träffar på google talar om vad man får träffar på och en överväldigande majoritet av träffarna kom precis där jag sa de kom från. Värt att notera är också den relativa avsaknaden av träffar på annat håll.

Om du drar dig till minnes sa jag också att det inte enbart användes på dessa sajter, men var det föredragna uttryckssättet där. Asylant som har varit upp till diskussion tidigare i tråden fungerar på samma sätt. Sök på det så hamnar du på i stort sett samma ställen.
  • nattuv
    nihka skrev 2016-02-14 12:33:39 följande:
    Men illegal är inte en synonym till bara otillåtet utan en betyder otillåtet enligt lag.
    Illegal tycks användas för de som fått avslag från sina ansökningar så du har nog rätt i att det används när lagen är inblandad.

Från ( lagen.nu/dom/mig/2007:59 ):
    "Illegal vistelse i Sverige skall vägas in vid prövningen av om undantag kan göras från huvudregeln om att uppehållstillstånd skall ha sökts och beviljats före inresan i Sverige."

Från ( www.aftonbladet.se/nyheter/article20864092.ab ):
    "Amir, 29, jobbar och betalar skatt -av en slump fick han vet att han levt illegalt i landet under 9 år."
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 15:47:43 följande:
    Problemet med vissa av dina svar, som jag ser det, är att de kan tolkas lite olika. Du skriver först nej, och gör sen en liknelse som om svaret egentligen är ja.

Men ok. Nej. Du vet inte det. Men känner dig ändå säker på att så är fallet. Är det rätt tolkat? Alltså nej, men ja?
    Ta ett "nej" för ett "nej" och ett "ja" för ett "ja" och försök inte "tolka" så mycket.
  • nihka
    nattuv skrev 2016-02-14 16:08:28 följande:
    Illegal tycks användas för de som fått avslag från sina ansökningar så du har nog rätt i att det används när lagen är inblandad.

Från ( lagen.nu/dom/mig/2007:59 ):
    "Illegal vistelse i Sverige skall vägas in vid prövningen av om undantag kan göras från huvudregeln om att uppehållstillstånd skall ha sökts och beviljats före inresan i Sverige."

Från ( www.aftonbladet.se/nyheter/article20864092.ab ):
    "Amir, 29, jobbar och betalar skatt -av en slump fick han vet att han levt illegalt i landet under 9 år."
    Termen som diskuterade var "illegala invandrare och vad lagen säger om att stanna i landet efter avslag i asylansökan. Om du vill byta ämne får du säga till.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-14 16:15:10 följande:
    Ta ett "nej" för ett "nej" och ett "ja" för ett "ja" och försök inte "tolka" så mycket.
    Det var ett nej alltså? Du vet inte att det är så?
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-14 15:45:08 följande:
    Det är varken olagligt eller otillåtet enligt lagen för den som fått avslag på sin asylansökan att stanna i landet.

Hur du än vänder och vrider på det så begår inte dessa människor någon kriminell handling.
    Jag har aldrig påstått att de begår en kriminell handling.

Jag har påstått att de saknar laglig rätt Att befinna sig i Sverige.

Det är inte samma sak som kriminell handling.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-14 15:54:56 följande:
    SmalaSara skrev 2016-02-14 15:36:39 följande:Eh, nej. Det hade jag inte. Det är en tolkning du gjort.
    "Illegal har fler synonymer än olaglig. Illegal är också synonym med otillåten"

Illegal är INTE synonym med otillåten utan otillåten enligt lagen - något jag hävdat hela tiden och något du nyligen tycks ha tagit till dig.

Nej. Så är det inte. Det har du missförstått.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-14 16:05:52 följande:
    Antalet träffar på google talar om vad man får träffar på och en överväldigande majoritet av träffarna kom precis där jag sa de kom från. Värt att notera är också den relativa avsaknaden av träffar på annat håll.

Om du drar dig till minnes sa jag också att det inte enbart användes på dessa sajter, men var det föredragna uttryckssättet där. Asylant som har varit upp till diskussion tidigare i tråden fungerar på samma sätt. Sök på det så hamnar du på i stort sett samma ställen.
    Vad vill du ha sagt med detta?
  • nattuv
    nattuv skrev 2016-02-14 16:08:28 följande:
    Efter en titt på utlänningslagen så används inte ordet illegal i själva lagen utan det tycks bara användas i en dom. Annars kan det vara intressant att notera att det är (kan vara) straffbart att befinna sig i Sverige utan tillstånd. Utlänningslagen 20 kapitlet. Det verkar även vara straffbart att hjälpa folk att gömma sig.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande