• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • SmalaSara
    Rataxes skrev 2016-02-13 18:16:53 följande:
    Jag upplever SD som ett parti som i högre grad än M kramar välfärdsstaten.
    M har väl med bilan hängande över sig tvingats göra avbön för sin tidigare partiledares ogenomtänkta uttalanden medan SD glatt slickar i sig de andra partiernas misslyckanden.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
    Ja, kanske det. Det speglar väl de två fraktionerna inom partiet; de konservativa och de mer liberala. De konservativa har väl en del gemensamt med SD, inklusive en viss vurm för välfärdsstaten. De liberala har väl inte det på samma sätt. Kanske inte alls. Så har det varit med de moderater jag träffat på i alla fall. Vissa är nästan Randiander, andra tycker nästan som SD.

Jag har ingen aning om vilken fraktion som är störst. Just nu verkar ju den mer konservativa gruppen ha vind i seglen. Jag följer kampen med en bytta popcorn :) eftersom jag, av gammal socialdemokratisk hävd, inte gillar moderater något vidare. Förutom de jag känner då. Såklart :)
  • lagge2
    Rataxes skrev 2016-02-13 18:16:53 följande:
    Jag upplever SD som ett parti som i högre grad än M kramar välfärdsstaten.
    M har väl med bilan hängande över sig tvingats göra avbön för sin tidigare partiledares ogenomtänkta uttalanden medan SD glatt slickar i sig de andra partiernas misslyckanden.
    Bra ändå att flera partier har nyktrat till i frågan...

Läs gärna artikeln :
    www.aftonbladet.se/debatt/article22246029.ab

"Redan brott som har ett straffvärde på mellan 6 och 12 månaders fängelse ska kunna leda till utvisning"
  • nihka
    JTA skrev 2016-02-13 11:02:31 följande:

Hitler byggde motorvägar. Så akta er för att tala om motorvägar, det kan betraktas som att använda nazistiskt språkbruk och göra så att flyktingförläggningar börjar brinna. Och SD. Kom jag ihåg att nämna SD?

Ja, Hitler byggde motorvägar. Om du vill hylla Hitler för hans gärningar, så varsågod. Jag avstår. 

Det var väldigt vad du tjatar om SD. Skulle inte den här tråden handla om din lite annorlunda verklighetsuppfattning gällande MPs egna planer på att utvisa folk?

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:08:25 följande:
    Ja, det är dina åsikter.

Och jag delar inte dina åsikter, vilket torde stå klart sedan länge.
    Jag har inte delgett dig några av mina åsikter i inlägget du citerade och kommenterade.

Men du är klar över att du inte delar mina åsikter. Gott! Då vet jag det
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-14 12:15:15 följande:
    Jag har inte delgett dig några av mina åsikter i inlägget du citerade och kommenterade.

Men du är klar över att du inte delar mina åsikter. Gott! Då vet jag det
    Jag uppfattar det som dina åsikter och dina slutsatser i det inlägget. Inte som någon form av fakta eller "sanning".
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:37:31 följande:
    Även orden papperslös och gömda har konnotationer. De som förordar dem har också en agenda.

Irreguljär migrant är kanske mest neutral.

Och när man idag har ett jätteproblem med att antalet gömda, papperslösa, illegala, Whatever, blir fler och fler behöver man ta till åtgärder för att de ska lämna landet.

Då kan det vara relevant att inte säga "polisen ska leta efter gömda flyktingar". Det låter som polisen ska göra något brutalt, att lagen är brutal. vilket är precis vad de som förordar sådana benämningar vill.

Utan istället säga "polisen ska leta efter migranter som otillåtet uppehåller sig i landet"
    Jag har mindre att säga om alla benämningar utom de som antyder att man har att göra med kriminella. I mina ögon har man en alldeles särskilt smutsig agenda om man exempelvis vill få det till att en barnfamilj som inte lämnar landet efter ett utvisningsbeslut består av de kriminella elementen Hana, Aisha och Ahmed 2,  5 och 7 år gamla, deras gravida mamma och sjukliga pappa.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:13:45 följande:
    Det är inte olagligt att gå mot röd gubbe. Inte otillåtet heller. Eller någon annan synonym som illegal har.
    Men illegal är inte en synonym till bara otillåtet utan en betyder otillåtet enligt lag.

il betyder inte och legal betyder enligt lagen. Det kanske blir lättare att förstå med bilder:

legal

https://www.google.se/search?q=legal&espv=2&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjku_nqk_fKAhWmE5oKHRt1AzkQsAQIMA
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:54:44 följande:
    Det är möjligt att du associerar illegal invandrare till metapedia. Men jag gör inte det. Din associationer är inte allmän lag på något sätt.

Jag associerar det till latinamerikaner som jobbar svart i USA utan arbetstillstånd. Alltså människor som försöker försöker förbättra sin usla situation på ett otillåtet sätt. Inte till kriminella människor.
    Gör en sökning och se vad du får för träffar. Det handlar inte om vad JAG associerar till. Jag styr inte över främlingsfientligas/rasisters sätt att uttrycka sig.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-02-13 13:17:20 följande:

Jag vet inte.

Efter vad jag förstå har Europaparlamentet tagit ett beslut att papperslös eller irreguljär bör användas.

Vad man än använder för benämning känns det fel, tycker jag.

Nu har jag åtminstone strax skrivit irreguljär för andra gången i mitt liv, tror jag.

Det kanske kan bli en vana.

Irreguljär känns väldig abstrakt, men det gör väl det mesta innan man har vant sig.

Lite skit samma för mig bara man inte försöker få oss att tro att vi har att göra med kriminella.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-02-14 12:46:34 följande:
    Irreguljär känns väldig abstrakt, men det gör väl det mesta innan man har vant sig.

Lite skit samma för mig bara man inte försöker få oss att tro att vi har att göra med kriminella.
    Jepp.

Och jag associerar till vad jag tror är Millennium-trilogin. Där en lika hopplös som korkad åklagare säger "irreguljärt" när det kommer fram nya bevis som innebär att åtalet faller.

Men det var typ en parentes :)
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande