SmalaSara skrev 2016-02-12 15:49:31 följande:
Nej, jag tycker inte det är det minsta fånigt. Det finns en negativ konnotation i illegal flykting och en mer positiv i papperslös. Och det speglar förmodligen till viss del en politisk åsikt precis som du säger. Hur mkt vet jag inte.
Däremot, tycker jag, att det i dagsläget kan vara relevant att understryka att dessa papperslösa faktiskt saknar laglig rätt att uppehålla sig i landet, eftersom det skulle kunna underlätta för genomdrivande av åtgärder för att få ut dem ur landet. Om vi inte får ut de människor som fått avslag blir asylrätten bara en chimär då det inte spelar nån roll om du har skäl eller inte, det räcker att ta sig över gränsen.
Så visst är det viktigt.
Med det lilla tillägget att de inte gör något olagligt genom att inte lämna landet efter en avslagen asylansökan. Det finns fall där migrationsverket vet på förhand att deras beslut inte kommer att kunna verkställas. Det finns inget återvändandeavtal eller personen saknar de erfoderliga dokumenten. De kan inte utfärdas av hemlandet och Sverige kan inte utfärda dem heller. Om det vore så att det var olagligt att inte lämna landet skulle migrationsverket göra människor kriminella genom sina beslut, men det gör de alltså inte. I vissa fall väntar personer här tills det är möjligt att återvända. Jag vet fall när man vill återvända men tas inte emot. Sedan gör man inte undantag för de som kan men inte vill.
Klart vi kan ändra i regelverket, men så här ser det ut nu.