• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-12 15:47:50 följande:
    Så det var arrogant att "påstå något". SDs bruna rötter och problem med sina alltjämt bruna inslag är ju ingen statshemlighet.

Jag har redan talat om för dig vad jag tror och varför och det var ju det svaret som du tyckte var arrogant. Men nu vill du att jag ska dra det en gång till?

Men varför är din slutsats om vad jag tror tvärtemot vad jag svarat dig tidigare?
    Jag förstår tyvärr inte vad du menar med detta? Kan du utveckla?

Jag tolkade dig som att du ansåg det omöjligt pga ideologi. Har jag tolkat dig fel? Ska jag tolka det som att du anser det osannolikt men inte omöjligt?
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 15:49:31 följande:
    Nej, jag tycker inte det är det minsta fånigt. Det finns en negativ konnotation i illegal flykting och en mer positiv i papperslös. Och det speglar förmodligen till viss del en politisk åsikt precis som du säger. Hur mkt vet jag inte.

Däremot, tycker jag, att det i dagsläget kan vara relevant att understryka att dessa papperslösa faktiskt saknar laglig rätt att uppehålla sig i landet, eftersom det skulle kunna underlätta för genomdrivande av åtgärder för att få ut dem ur landet. Om vi inte får ut de människor som fått avslag blir asylrätten bara en chimär då det inte spelar nån roll om du har skäl eller inte, det räcker att ta sig över gränsen.

Så visst är det viktigt.
    Med det lilla tillägget att de inte gör något olagligt genom att inte lämna landet efter en avslagen asylansökan. Det finns fall där migrationsverket vet på förhand att deras beslut inte kommer att kunna verkställas. Det finns inget återvändandeavtal eller personen saknar de erfoderliga dokumenten. De kan inte utfärdas av hemlandet och Sverige kan inte utfärda dem heller. Om det vore så att det var olagligt att inte lämna landet skulle migrationsverket göra människor kriminella genom sina beslut, men det gör de alltså inte. I vissa fall väntar personer här tills det är möjligt att återvända. Jag vet fall när man vill återvända men tas inte emot. Sedan gör man inte undantag för de som kan men inte vill.

Klart vi kan ändra i regelverket, men så här ser det ut nu.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 15:54:41 följande:
    Jag förstår tyvärr inte vad du menar med detta? Kan du utveckla?

Jag tolkade dig som att du ansåg det omöjligt pga ideologi. Har jag tolkat dig fel? Ska jag tolka det som att du anser det osannolikt men inte omöjligt?
    Jag tror inte det kommer hända pga ideologi och att man inte vill tappa väljare:

"
    Det finns alltid personer med avvikande åsikter, men det finns inget parti i riksdagen som vill gå kräftgång i utvecklingen och föra assimileringspolitik med ett lindrigt urstädat gammalt nazistparti.

Nej, jag tror inte man skulle riskera att tappa de väljare som inte vill ha med SD att göra. Assimileringspolitik bygger ju på rasism och elitism."
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-12 16:03:33 följande:
    Med det lilla tillägget att de inte gör något olagligt genom att inte lämna landet efter en avslagen asylansökan. Det finns fall där migrationsverket vet på förhand att deras beslut inte kommer att kunna verkställas. Det finns inget återvändandeavtal eller personen saknar de erfoderliga dokumenten. De kan inte utfärdas av hemlandet och Sverige kan inte utfärda dem heller. Om det vore så att det var olagligt att inte lämna landet skulle migrationsverket göra människor kriminella genom sina beslut, men det gör de alltså inte. I vissa fall väntar personer här tills det är möjligt att återvända. Jag vet fall när man vill återvända men tas inte emot. Sedan gör man inte undantag för de som kan men inte vill.

Klart vi kan ändra i regelverket, men så här ser det ut nu.
    Vi kommer inte längre än så här tror jag. Vi har nog helt olika ingångsvärden till detta. Jag upplever det som att vi pratar förbi varandra och du missförstår.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-12 16:14:07 följande:
    SmalaSara skrev 2016-02-12 15:54:41 följande:Jag förstår tyvärr inte vad du menar med detta? Kan du utveckla?

Jag tror inte det kommer hända pga ideologi och att man inte vill tappa väljare:

"Det finns alltid personer med avvikande åsikter, men det finns inget parti i riksdagen som vill gå kräftgång i utvecklingen och föra assimileringspolitik med ett lindrigt urstädat gammalt nazistparti.

Nej, jag tror inte man skulle riskera att tappa de väljare som inte vill ha med SD att göra. Assimileringspolitik bygger ju på rasism och elitism."
    Jag tycker inte du besvarar frågan, men jag får väl nöja mig.

Jag förstod heller inte den märkliga referensen till hitler.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 16:18:12 följande:
    Vi kommer inte längre än så här tror jag. Vi har nog helt olika ingångsvärden till detta. Jag upplever det som att vi pratar förbi varandra och du missförstår.
    Jag tycker inte vi pratar förbi varandra. Du vill bara inte acceptera att det inte är olagligt att stanna i landet efter ett utvisningsbeslut.

Givetvis får du tycka att det är fel att det förhåller sig så, men det förhåller sig ändock så.

Jag motsätter mig starkt när personer som fått avslag på sin asylansökan kallas illegala eller kriminella för att de inte lämnar landet. Det är en del av den främlingsfientliga/rasistiska retoriken.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-12 18:11:16 följande:
    Jag tycker inte vi pratar förbi varandra. Du vill bara inte acceptera att det inte är olagligt att stanna i landet efter ett utvisningsbeslut.

Givetvis får du tycka att det är fel att det förhåller sig så, men det förhåller sig ändock så.

Jag motsätter mig starkt när personer som fått avslag på sin asylansökan kallas illegala eller kriminella för att de inte lämnar landet. Det är en del av den främlingsfientliga/rasistiska retoriken.
    Som sagt.
  • SmalaSara
    SmalaSara skrev 2016-02-12 18:26:17 följande:
    Som sagt.
    För mig är dina svar goddag yxskaft och verkar mest handla om att utmåla nig som rasist. Tack för diskussionen
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 16:20:06 följande:
    Jag tycker inte du besvarar frågan, men jag får väl nöja mig.

Jag förstod heller inte den märkliga referensen till hitler.
    När du frågar mig om jag tror Alliansen eller delar av Alliansen kommer att regera med stöd av SD efter 2018 och jag svarar " Jag tror inte det kommer hända pga ideologi och att man inte vill tappa väljare" så ser jag det som svar på din fråga.

Den "märkliga referensen till hitler" är att om man vill anamma Metapedias språk så ska man vara varse om vad Metapedia står för typ av värderingar.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 18:30:16 följande:
    För mig är dina svar goddag yxskaft och verkar mest handla om att utmåla nig som rasist. Tack för diskussionen
    Ja, det var ju tråkigt för dig.

Jag har inte ens nämnt dig, så hur jag skulle ha kunnat försöka utmåla dig som rasist är ju lite av ett mysterium för mig.

Jag har talat om främlingsfientlig och rasistisk retorik. Man behöver ju inte vara främlingsfientlig eller rasist för att lite ovarsamt ta efter deras sätt att uttrycka sig.

Varsågod.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande