• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • nihka
    nattuv skrev 2016-02-10 05:00:31 följande:
    Du borde prova lite örtte och avslappnande musik istället för att använda tangentbordet till att kasta sten i glashus.
    På vilket sätt är detta en adekvat respons på att ett rasistiskt parti har helt andra motiv bakom sina beslut än ett icke-rastiskt parti?

Försök att adressera innehållet i inlägg och häng inte upp dig så mycket på dina tvångstankar om att kommentera person hela tiden.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-10 12:40:35 följande:
    Så enligt dig finns det ingen som uppehåller sig illegalt i Sverige? Att strunta i att följa myndighetsbeslut är lagligt?

Inte utan att jag undrar vad du vill ha sagt med det egentligen? Är det så ty du tycker det är helt ok att folk struntar i att följa myndighetsbeslut? Att de struntar fullständigt i asylrätten?

Jag tycker det är en katastrof; bl a eftersom det helt underminerar folks förtroende för aylrätten då den uppenbarligen inte fungerar.

Dessutom är det en enorm fräckhet som sticker i ögonen, att vissa bara struntar i myndighetsbeslut OCH caschar in skattemedel samtidigt.
    Inte enligt min mening utan enligt lagen är det inte olagligt att uppehålla sig i landet efter ett utvisningsbeslut. Jag förstår inte riktigt vad man anser sig vinna med att påstå att det förhåller sig annorlunda.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-10 12:54:49 följande:
    Glömde en sak;
    Ok. Inte olagligt i bemärkelsen straffbar lagöverträdelse.

Däremot saknar man rätt att uppehålla sig i landet. Man är här illegalt.
    Nej, för att göra något illegalt måste det man gör vara olagligt.
  • nihka
    JTA skrev 2016-02-10 13:12:21 följande:

Så hade vi då en skapligt relevant diskussion om hur det skall gå till att lösa landets situation (om det ens går). Argument framfördes från olika sidor och stöttes och blöttes. Överens var vi förstås inte, det är ju en diskussions natur, men även jag insåg poänger i "motståndarens" resonemang. Kort och gott: En bra diskussion. Men sedan...

Sedan kom nihka.

Och då blir det som vanligt. SD, SD, SD. Vad SD-are gör, vad SD-are sagt, vad SD-are är. Och att det minsann är viktigt att diskutera den exakta innebörden av ett enda ord, vars betydelse har marginell eller ingen betydelse för diskussionen. Eller att ordet minsann har använts av högerextremister och därför säger mycket mer om den som använder ordet än dennes argument. Och sedan kommer FDFMGA och håller med. Och måste berätta vad han kallats i någon annan tråd. Av en SD-are, så klart. SD, SD, SD.

Snälla, gör er själva och alla andra en tjänst och FÖRSÖK ÅTMINSTONE.

Försöker du rita om verkligheten nu igen. Nihka kom inte alls "sedan" utan första dagen. Om du inte tycker det är intressant att diskussionen innehåller vem gör vad och säger vad ber jag dig snegla på din egen trådstart.

Sedan kom JTA.

Och då blir det som vanligt. MP, MP, MP. Vad MP-are gör, vad MP-are sagt, vad MP-are är. Alla som inte delar dina åsikter etiketteras MP. Av en SD-are, så klart. MP, MP, MP.

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-10 15:13:19 följande:
    Jag tror att du är lite väl kategorisk. Det är nog iofs så att det r just ideologin snarare än den praktiska politiken som avskräcker "folk" från SD.

Men jag tror att du ger en alltför svartvit bild. Det finns ju faktiskt en hel del moderater som kan tänka sig att samarbeta med SD. Just för Sakpolitikens skull. "Folk" är mer pragmatisk än vad du tror. Och det är knappast för någon rasistisk ideologi som partiet får 20% i opinionsmätningar. Eller tror du det?

Får SD 20% nästa val så är jag inte alls förvånad om alliansen börjar samarbeta med dem.
    Det finns alltid personer med avvikande åsikter, men det finns inget parti i riksdagen som vill gå kräftgång i utvecklingen och föra assimileringspolitik med ett lindrigt urstädat gammalt nazistparti.

Nej, jag tror inte man skulle riskera att tappa de väljare som inte vill ha med SD att göra. Assimileringspolitik bygger ju på rasism och elitism.
  • JTA
    nihka skrev 2016-02-11 01:28:15 följande:
    Försöker du rita om verkligheten nu igen. Nihka kom inte alls "sedan" utan första dagen. Om du inte tycker det är intressant att diskussionen innehåller vem gör vad och säger vad ber jag dig snegla på din egen trådstart.

Sedan kom JTA.

Och då blir det som vanligt. MP, MP, MP. Vad MP-are gör, vad MP-are sagt, vad MP-are är. Alla som inte delar dina åsikter etiketteras MP. Av en SD-are, så klart. MP, MP, MP. smile2.gif

Tråden handlar om Miljöpartiets ansvar för regeringens politik. Och då tycker du det är märkligt att det talas om Miljöpartiet i tråden.

Fan du är ju alldeles ... unik.

• Flash Gordon
    lagge2 skrev 2016-02-09 21:46:53 följande:
    Det borde vara kriminellt att inte följa ett avslag och därmed genast lämna landet om man får avslag. Som det har varit hittills att man dessutom får behålla bidrag, är det inte helt galet ?

Det är redan olagligt att vistas i landet utan erforderliga tillstånd.

Man blir bara *surprise surprise* inte straffad i domstol för det utan deporterad.

Det var ju liksom hela poängen från början - att man ska ut ur landet.

.
    Däremot sanktionerar samhället illegalt uppehälle i Sverige genom att ge dessa illegala invandrare vissa förmåner. Denna typ av dubbla signaler borde givetvis upphöra direkt.

Särskilt om man vill deportera tiotusentals och åter tiotusentals om året.
  • nattuv
    nihka skrev 2016-02-11 01:06:06 följande:
    På vilket sätt är detta en adekvat respons på att ett rasistiskt parti har helt andra motiv bakom sina beslut än ett icke-rastiskt parti?

Försök att adressera innehållet i inlägg och häng inte upp dig så mycket på dina tvångstankar om att kommentera person hela tiden.
    Det var en respons på din aggressivitet och det hat du tycks hysa mot människor som inte delar dina åsikter. Vidare påstår du att andra kommenterar personer istället för sakinnehåll i inläggen medan du inte tycks han några problem med att du själv gör samma sak.

Om vi då lämnar den delen eftersom det knappast leder någonstans och istället tittar på sakinnehåll så är det vad man gör som är relevant. Inte vad man skyller sitt handlande på. Ett felaktivt handlande är ett felaktigt handlande oavsett vilken ideologi man säger sig tillhöra. Och det är där vi skiljer oss åt. Jag anser att en handling som kan anses klandervärd är klandervärd oavsett vem som utför handlingen. Du däremot tycks anse att en den ideologiska tillhörigheten bestämmer vad som är klandervärt eller inte.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-11 01:09:33 följande:
    Inte enligt min mening utan enligt lagen är det inte olagligt att uppehålla sig i landet efter ett utvisningsbeslut. Jag förstår inte riktigt vad man anser sig vinna med att påstå att det förhåller sig annorlunda.
    Jag skrev illegal. Du tjatar om olaglig i betydelsen straffbar.

Illegal har fler synonymer än olaglig. Illegal är också synonym med otillåten.

Det är otillåtet för den med avslag att stanna i Sverige.

"Vinner" på att hävda det? Tja. Det ÄR otillåtet.

Det man eventuellt kan få fram rent politiskt, tänker jag mig, är t. ex. skulle man kunna få opinionen med sig på åtgärder för att fler ska kunna avvisas och andra negativa förändringar för denna grupp.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-11 01:11:24 följande:
    Nej, för att göra något illegalt måste det man gör vara olagligt.
    Som sagt, illegal har fler synonymer än olaglig.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande