• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • FDFMGA
    JTA skrev 2016-02-10 13:12:21 följande:
    Så hade vi då en skapligt relevant diskussion om hur det skall gå till att lösa landets situation (om det ens går). Argument framfördes från olika sidor och stöttes och blöttes. Överens var vi förstås inte, det är ju en diskussions natur, men även jag insåg poänger i "motståndarens" resonemang. Kort och gott: En bra diskussion. Men sedan...

Sedan kom nihka.

Och då blir det som vanligt. SD, SD, SD. Vad SD-are gör, vad SD-are sagt, vad SD-are är. Och att det minsann är viktigt att diskutera den exakta innebörden av ett enda ord, vars betydelse har marginell eller ingen betydelse för diskussionen. Eller att ordet minsann har använts av högerextremister och därför säger mycket mer om den som använder ordet än dennes argument. Och sedan kommer FDFMGA och håller med. Och måste berätta vad han kallats i någon annan tråd. Av en SD-are, så klart. SD, SD, SD.

Snälla, gör er själva och alla andra en tjänst och FÖRSÖK ÅTMINSTONE.
    Du ser inte din roll i det hela. 

Ja, jag håller med dig, det fanns ett ögonblick av dialog mellan dig om mig när vi samtalade om vad regeringens signaler skulle få för effekter. Det samtalet valde du att inte fortsätta utan i stället fokuserar du på annat.

Att du möter invändningar när du använder benämningen asylant i stället för asylsökande måste du ju förstå, det är egentligen tyska och används nästan uteslutande här i Sverige av högerextremister, testa att googla.

Du kan heller inte förvänta dig att obehagliga personangrepp förblir obesvarade. Nu är väl tråden delvis rensad och två medverkande SD-aktivister utslängda från FL.

Inser du inte att det finns en annan tolkning än din när de bägge aktivisternas uppträdande bedömdes strida så pass mycket mot FL:s samtalsregler att de blev bannade.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-11 01:57:44 följande:
    Det finns alltid personer med avvikande åsikter, men det finns inget parti i riksdagen som vill gå kräftgång i utvecklingen och föra assimileringspolitik med ett lindrigt urstädat gammalt nazistparti.

Nej, jag tror inte man skulle riskera att tappa de väljare som inte vill ha med SD att göra. Assimileringspolitik bygger ju på rasism och elitism.
    Så du håller det alltså för helt omöjligt att delar av alliansen, eller hela alliansen skulle regera med stöd av SD?

Det är inte så lite arrogant att tro sig vara helt säker på den politisk utvecklingen fler år framåt. Inte ens de mest erfarna politisk analytiker vågar uttala sig säkert om det. (Som exempelvis ekots inrikespolitiska reportrar)

Sen är det ju inte några få avvikande åsikter heller, utan en majoritet av moderata företrädare på kommunnivå, samt flera ledarskribenter på högertidningar.
  • felix le chat

Jag tror enda chansen till en uppgörelse är att S och MP bryter och S ensamma bildar
    minoritetsregering, där dom med Moderaterna  gör upp om flyktingpolitiken.

Snart skiner solen över östra medelhavet och trafiken drar i gång på allvar. Så:
    Dom har några veckor på sig att agera - annars sitter vi i December i år med en kvart miljon flyktingar
    till förutom dom 150 000 som kom i år.

Tror inte ett skvatt på Mig's prognoser. 
    För varje Syrier, Irakier eller Afgan som lyckats ta sig hit och rapporterar hem om den lyckade färden
    så väntar 2-3 andra på att ta kanske sista chansen innan Europa stänger dörren för lång tid.

Alla europeiska stater är demokratier och alla vill vinna nästa val och att propagera för fortsatt massivt
    flyktingmottagande 2016 är inget man vinner val på.

• SmalaSara
    JTA skrev 2016-02-04 23:30:23 följande:
    Så de enda två miljöpartister som tråden hört talas om kanskeär besvikna, är det på grund av någonting annat än den fråga som de senaste åren framstått som Miljöpartiets profilfråga? Det var inte miljön man gjorde upp om ett par gånger med Moderaterna när de hade regeringsmakten. Det var inte kärnkraften Romson stod grät om TV. Det var inte Sverigedemokraternas brist på miljöhänsyn man fördömt gång på gång.

MIljöpartiet = Migrationspartiet. Men nu: Miljöpartiet = Deportationspartiet.
    Tror jag missade att besvara det här. Jag känner fler än två miljöpartister, men jag tog upp de i minfamilh eftersom det är de vars bevekelsegrunder jag bäst känner till.

Ingen av de miljöpartister jag känner uppfattar invandring som mp:s profilfråga. De uppfattar miljön som profilfråga. Och det gör jag med faktiskt.

På senare tid har dock mp:s flyktingpolitik kommit att stå i centrum, men det handlar, IMO om att flyktingfrågan blivit så het i landet. Inte för att mp:are generellt tycker tr det är det viktigaste.

Jh tror att det snarare är andra än just MP-väljer som uppfattar invandring som mp:s profilfråga.

Jag tror det är mkt få personer som röstat på Mp för en generös föyktinginvndring. Denna åsikt stöds f.ö. av undersökningar i ämnet.
  • K Markatta

www.svd.se/remiss-om-asylbegransningar-klar/i/senaste

Regeringen har nu överlämnat en lagrådsremiss om förslag till begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Syftet med förslaget är att "minska antalet asylsökande till Sverige genom att under en begränsad tid anpassa det svenska regelverket till EU:s miniminivå", som regeringen skriver i remissen.

Förslaget innebär att det införs tidsbegränsade uppehållstillstånd för alla skyddsbehövande utom kvotflyktingar, att möjligheterna till anhöriginvandring begränsas för personer med tillfälliga uppehållstillstånd, samt att försörjningskrav skärps.

Dessutom försvinner möjligheten att bevilja uppehållstillstånd till övriga skyddsbehövande liksom möjligheten att ge uppehållstillstånd på grund av synnerliga eller särskilt ömmande omständigheter.

-----------------

Hårda bud nu med MP vid rodret.

• FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-02-11 18:01:33 följande:
    www.svd.se/remiss-om-asylbegransningar-klar/i...

Regeringen har nu överlämnat en lagrådsremiss om förslag till begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Syftet med förslaget är att "minska antalet asylsökande till Sverige genom att under en begränsad tid anpassa det svenska regelverket till EU:s miniminivå", som regeringen skriver i remissen.

Förslaget innebär att det införs tidsbegränsade uppehållstillstånd för alla skyddsbehövande utom kvotflyktingar, att möjligheterna till anhöriginvandring begränsas för personer med tillfälliga uppehållstillstånd, samt att försörjningskrav skärps.

Dessutom försvinner möjligheten att bevilja uppehållstillstånd till övriga skyddsbehövande liksom möjligheten att ge uppehållstillstånd på grund av synnerliga eller särskilt ömmande omständigheter.

-----------------

Hårda bud nu med MP vid rodret.
    Hört talas om biskop Brask?
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-11 19:12:47 följande:
    Hört talas om biskop Brask?
    Vad tycker du om förslaget?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-11 19:15:20 följande:
    Vad tycker du om förslaget?
    Hörde på nyheterna idag att var tionde människa i Syrien har skadats eller dödats under kriget, och om jag minns rätt är halva Syriens befolkning på flykt.

Jag kan inte bedöma i vilken utsträckning Sverige jämte Tyskland har möjlighet att bara fortsätta ta emot de flesta av de flyktingar som kommer till Europa, men jag finner ingen egentlig anledning till att betvivla att vi inte har den kapaciteten, särskilt som en sådan signal skulle innebära att alltfler sökte sig hit.

Det var därför jag hänvisade till biskops Brasks uttalande: Härtill är jag nödd och tvungen.

Jag finner ingen anledning att moralisera över Sverige som i det längsta försökte upprätthålla en human asylpolitik.

Ja, jag tycker illa om beslutet men förstår inte vad man annars skulle göra. Jag betvivlar inte att de som försöker fly till har goda skäl till detta, Jag är övertygad om att förslaget inte motiveras av tankar om att det handlar om lycksökare, bidragsturister, asylanter eller varelser som väller in över Sveriges gränser.

För mig är innebär det en jävla skillnad - samtidigt är det ju så att världen bevittnar ett eller flera folkmord utan att göra ett skit och att Sverige minskar möjligheterna för människor i nöd att kunna ta sig hit för att få stanna.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-11 20:00:34 följande:
    Hörde på nyheterna idag att var tionde människa i Syrien har skadats eller dödats under kriget, och om jag minns rätt är halva Syriens befolkning på flykt.

Jag kan inte bedöma i vilken utsträckning Sverige jämte Tyskland har möjlighet att bara fortsätta ta emot de flesta av de flyktingar som kommer till Europa, men jag finner ingen egentlig anledning till att betvivla att vi inte har den kapaciteten, särskilt som en sådan signal skulle innebära att alltfler sökte sig hit.

Det var därför jag hänvisade till biskops Brasks uttalande: Härtill är jag nödd och tvungen.

Jag finner ingen anledning att moralisera över Sverige som i det längsta försökte upprätthålla en human asylpolitik.

Ja, jag tycker illa om beslutet men förstår inte vad man annars skulle göra. Jag betvivlar inte att de som försöker fly till har goda skäl till detta, Jag är övertygad om att förslaget inte motiveras av tankar om att det handlar om lycksökare, bidragsturister, asylanter eller varelser som väller in över Sveriges gränser.

För mig är innebär det en jävla skillnad - samtidigt är det ju så att världen bevittnar ett eller flera folkmord utan att göra ett skit och att Sverige minskar möjligheterna för människor i nöd att kunna ta sig hit för att få stanna.
    Tack för svar.

Här kommer några till frågor om du orkar:

Ja. nödd och tvungen. Centern och V hävdar ju att vi inte är nödda och tvungna; men de har inget fog för sina åsikter då?

Så det finns inga lycksökare alls? Eller rent ekonomiska migranter? Du ser inget problem alls med att stora mängder personer från andra länder än Syrien följer med strömmen?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-11 20:09:48 följande:
    Tack för svar. Här kommer några till frågor om du orkar: Ja. nödd och tvungen. Centern och V hävdar ju att vi inte är nödda och tvungna; men de har inget fog för sina åsikter då? Så det finns inga lycksökare alls? Eller rent ekonomiska migranter? Du ser inget problem alls med att stora mängder personer från andra länder än Syrien följer med strömmen?
    Jo, det finns säkert en hel del ekonomiska flyktingar bland de som kommer till Europa.

Ja, jag har inte den insyn som skulle krävas för att kunna bedöma om det finns några realistiska alternativ till regeringen förslag.

Jag har debatterat på FL i rätt många år nu och säkert fått frågan hundra gånger om det inte finns någon gräns, ett bestämt antal, för hur många flyktingar  Sverige kan ta emot. Jag har svarat med varianter av det gör det naturligtvis, men vi är inte där och jag vet inte var den gränsen ligger.

Vi kanske har nått den gränsen nu - men det hindrar inte att det handlar om människor - inte asylanter eller varelser som väller in i Sverige. Det kunde ha varit du eller jag.

Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande