• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-02-13 00:50:17 följande:

Illegala fotvandrare,

Det kanske är vi som går mot röd gubbe.

Eller är så kriminella att vi korsar en gata utan att det finns en grön gubbe
  • JTA

Hitler byggde motorvägar. Så akta er för att tala om motorvägar, det kan betraktas som att använda nazistiskt språkbruk och göra så att flyktingförläggningar börjar brinna. Och SD. Kom jag ihåg att nämna SD?

• SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-13 02:35:06 följande:
    Klart du använder vilka begrepp du vill - men du bestämmer inte hur andra reagerar på dina val.

Du är inte jämförd med nazister. Däremot har jag gett synpunkter på ordbruk. Du tycks ha missuppfattat vad Goodwins Law står för - det är inte något man kan åberopa när någon hänvisar till vad nazistsajter skriver om Hitler.

Ja, det är dina åsikter.

Och jag delar inte dina åsikter, vilket torde stå klart sedan länge.
  • JTA

Fridolin säger lagom inför MPs stämma att regeringen inte kommer att skärpa invandringspolitiken ytterligare. Det kan bara förstås som att MP inte kommer att vara med om det blir fler skärpningar. Idag skriver också DN att många kommunala MPare inte alls håller med om att skärpningarna i november var nödvändiga. Det låter som att MP förbereder en exit. Helt naturligt enligt mig. Vad de gjort i regeringsställning är helt emot MPs natur. Partiet passar med sin idealistiska attityd (eller naiva om ni vill) bättre som ständigt oppositionsparti. De är inte regeringsfähiga. www.dn.se/nyheter/sverige/tung-mp-kritik-mot-flyktingforslag/

• SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-13 02:25:42 följande:
    Jag har svarat vad jag tror, flera gånger t o m, men det räcker inte för dig utan du vill också veta om jag anser det OMÖJLIGT - annars anser du inte att du har fått svar. OK. Det är inte OMÖJLIGT. Det är inte heller OMÖJLIGT att vi kommer att få se grisar flyga  - exempelvis med motoriserad hjälp, men jag tror inte det. I stort sett inget är ju OMÖJLIGT om man kramar lite på frågan. Mer nöjd med svaret nu?

Som sagt, används företrädesvis (men inte enbart) av främlingsfientliga/rasister. Gör en google sök på "illegala invandrare" så ser du vad du får för träffar som dominerar stort: Metapedia, Friatider, Exponerat, Avpixlat, SD-kuriren. Och låt dig inte luras av att du får en träff på Riksdagen. Det är en motion av SDs egen järnrörs-Ekeroth. Det finns inget som heter "migrantinformation" Däremot finns migrationsinfo där de inte använder den benämningen själva. Wikipedias artikel är inte neutralt skriven - vilket står utskrivet.

Det är inte jag som har skrivit om Hitler på Metapedia. Det är så de väljer att presentera honom och så de betecknar personer som uppehåller sig i landet efter avslag på asylansökan.
    Ok. Lika sannolikt som att grisar ska flyga. Ja, det var ett svar. Vi får se hur det går.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-13 00:50:17 följande:

Illegala fotvandrare,

Det kanske är vi som går mot röd gubbe.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Det är inte olagligt att gå mot röd gubbe. Inte otillåtet heller. Eller någon annan synonym som illegal har.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-13 03:07:43 följande:
    Migrationsverket använder samma benämningar som Migrationsinfo bl a "irreguljära migranter".

Ja, det finns många olika kategorier och din uppräkning är inte uttömmande, men för främlingsfientliga/rasister finns bara en kategori och man gör allt man kan för att försöka trumma in tanken hos folk att den består av kriminella personer.

Om den här texten blev stor så var det inte meningen.
    Även orden papperslös och gömda har konnotationer. De som förordar dem har också en agenda.

Irreguljär migrant är kanske mest neutral.

Och när man idag har ett jätteproblem med att antalet gömda, papperslösa, illegala, Whatever, blir fler och fler behöver man ta till åtgärder för att de ska lämna landet.

Då kan det vara relevant att inte säga "polisen ska leta efter gömda flyktingar". Det låter som polisen ska göra något brutalt, att lagen är brutal. vilket är precis vad de som förordar sådana benämningar vill.

Utan istället säga "polisen ska leta efter migranter som otillåtet uppehåller sig i landet"
  • SmalaSara
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:11:39 följande:
    Ok. Lika sannolikt som att grisar ska flyga. Ja, det var ett svar. Vi får se hur det går.
    Det är möjligt att du associerar illegal invandrare till metapedia. Men jag gör inte det. Din associationer är inte allmän lag på något sätt.

Jag associerar det till latinamerikaner som jobbar svart i USA utan arbetstillstånd. Alltså människor som försöker försöker förbättra sin usla situation på ett otillåtet sätt. Inte till kriminella människor.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:13:45 följande:
    Det är inte olagligt att gå mot röd gubbe. Inte otillåtet heller. Eller någon annan synonym som illegal har.
    Det är möjligt. Jag trodde att det bara inte var straffbart såvida man inte framkallar fara för någon annan.

Där ser man, alltid lär man sig något.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-13 12:42:02 följande:
    Det är möjligt. Jag trodde att det bara inte var straffbart såvida man inte framkallar fara för någon annan.

Där ser man, alltid lär man sig något.
    Jag frågade polisen i familjen... Men hon kanske har fel. Det är möjligt. De kan ju inte allt utantill. Att framkalla fara i trafiken är väl alltid straffbart...?

J, det är ju inte viktigt. Vi diskuterar ju vilket som är en riktig benämning på de som befinner sig i Sverige trots att de fått avslag på sin asylansökan. Vad tycker du är bästa benämningen?

Jag anar att du anser att termen illegal flykting är felaktig?
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande