• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • FDFMGA

Jag vet inte.

Efter vad jag förstå har Europaparlamentet tagit ett beslut att papperslös eller irreguljär bör användas.

Vad man än använder för benämning känns det fel, tycker jag.

Nu har jag åtminstone strax skrivit irreguljär för andra gången i mitt liv, tror jag.

Det kanske kan bli en vana.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SmalaSara
    JTA skrev 2016-02-13 11:09:21 följande:

Fridolin säger lagom inför MPs stämma att regeringen inte kommer att skärpa invandringspolitiken ytterligare. Det kan bara förstås som att MP inte kommer att vara med om det blir fler skärpningar. Idag skriver också DN att många kommunala MPare inte alls håller med om att skärpningarna i november var nödvändiga. Det låter som att MP förbereder en exit. Helt naturligt enligt mig. Vad de gjort i regeringsställning är helt emot MPs natur. Partiet passar med sin idealistiska attityd (eller naiva om ni vill) bättre som ständigt oppositionsparti. De är inte regeringsfähiga. www.dn.se/nyheter/sverige/tung-mp-kritik-mot-flyktingforslag/

Många verkar önska sig en ren S regering. Inte mej emot. Men jag känner mig inte lika övertygad som som du att mp förbereder en exit. De har varit beredda på rätt mkt kompromisser hittills. Och S skulle bli väldigt svaga, eller ännu svagare kanske man ska säga, i en sån situation. De kanske vill kompromissa för att ha mp kvar. Återstår att se hur det blir.
  • Flash Gordon
    SmalaSara skrev 2016-02-13 00:07:18 följande:
    Jaha, nej då. Inga problem. Jag använder vilka begrepp jag vill oavsett vad vissa påstår på anonyma forum. Jag är bara inte van vid att bli jämförd med nazister. Ett klockrent exempel på Goodwins lag skulle jag vilja säga :)
    Det är ett par signaturer som klistrar epitet och etiketter på folk. Inget att bry sig om när man väl förstått vad det handlar om. Bara scrolla förbi.

Det känns som att det vi ser är paniken som kommer när man märker att verkligheten glider iväg åt det andra hållet medan man desperat försöker klänga kvar och allt fler lämnar en kvar där man står.

Såg en sådan personlighet på twitter som klagade på att: "snart har alla i hela världen förvandlats till Ivar Arpi".

En ganska bra beskrivning av fenomenet. Resten av världen utvecklas med sin tid - blir Ivar Arpis - medan några står kvar där de stod för 10 år sedan

-----

Och för sakens skull, Ivar Arpis twitter:
    https://twitter.com/ivarpi

• lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-13 13:20:13 följande:
    Många verkar önska sig en ren S regering. Inte mej emot. Men jag känner mig inte lika övertygad som som du att mp förbereder en exit. De har varit beredda på rätt mkt kompromisser hittills. Och S skulle bli väldigt svaga, eller ännu svagare kanske man ska säga, i en sån situation. De kanske vill kompromissa för att ha mp kvar. Återstår att se hur det blir.
    Det känns som att statsminister Löfvén mest bryr sig om opinionsundersökningar och försöker få migrationsverket och polisen att våga ta besluten han själv inte vågar att ta. Verkligheten är dock så att han måste lyssna på folket om han ska ha några röster alls i nästa val.

Du kan ju läsa kommentarer på Dagens Industri eller kolla vad folk har röstat på i Aftonbladets artikel.
    För den som är för lat för att läsa artikeln så tycker 95 % att invandringspolitiken varit naiv.

länkar :

www.di.se/artiklar/2016/2/12/ygeman-vi-vet-inte-om-det-racker/&flik=popularast

www.aftonbladet.se/debatt/article22198632.ab
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-13 13:17:20 följande:

Jag vet inte.

Efter vad jag förstå har Europaparlamentet tagit ett beslut att papperslös eller irreguljär bör användas.

Vad man än använder för benämning känns det fel, tycker jag.

Nu har jag åtminstone strax skrivit irreguljär för andra gången i mitt liv, tror jag.

Det kanske kan bli en vana.

Ja. Dessvärre har begreppen starka värdeladdningar och det blir därmed svårt att "enas".

Men irreguljär låter bra tycker jag. Det känns neutralt. Än så länge i alla fall. Rätt som det är kanske det också får någon känsloladdning.
  • lagge2
    lagge2 skrev 2016-02-13 16:14:59 följande:
    Det känns som att statsminister Löfvén mest bryr sig om opinionsundersökningar och försöker få migrationsverket och polisen att våga ta besluten han själv inte vågar att ta. Verkligheten är dock så att han måste lyssna på folket om han ska ha några röster alls i nästa val.

Du kan ju läsa kommentarer på Dagens Industri eller kolla vad folk har röstat på i Aftonbladets artikel.
    För den som är för lat för att läsa artikeln så tycker 95 % att invandringspolitiken varit naiv.

länkar :

Lägger till en extra artikel......93 % vill ha fler poliser, hårdare straff samt utvisning.

Känns som att moderaterna borde haft Tomas Tobé som partiledare, klok man !

www.aftonbladet.se/debatt/article22246029.ab
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-02-13 16:12:56 följande:
    Det är ett par signaturer som klistrar epitet och etiketter på folk. Inget att bry sig om när man väl förstått vad det handlar om. Bara scrolla förbi.

Det känns som att det vi ser är paniken som kommer när man märker att verkligheten glider iväg åt det andra hållet medan man desperat försöker klänga kvar och allt fler lämnar en kvar där man står.

Såg en sådan personlighet på twitter som klagade på att: "snart har alla i hela världen förvandlats till Ivar Arpi".

En ganska bra beskrivning av fenomenet. Resten av världen utvecklas med sin tid - blir Ivar Arpis - medan några står kvar där de stod för 10 år sedan

-----

Och för sakens skull, Ivar Arpis twitter:
    https://twitter.com/ivarpi

Jo, nog har opinionen svängt det sista. Och nu väller åsikterna fram; åsikter som folk kanske inte vågat (?) ventilera innan. Vårt asylsystem är illa anpassat till hur det ser ut idag. Kanske har det egentligen varit dåligt länge. Men det har inte märkts av så tydligt när antalet asylsökande varit lägre.

Nu är jag socialdemokrat så jag kan inte påstå att jag håller med Ivar Arpi om allt precis. Men han är onekligen en duktig debattör. Sansad och saklig. Ofta delad på Facebook.
  • lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-13 16:56:59 följande:
    Jo, nog har opinionen svängt det sista. Och nu väller åsikterna fram; åsikter som folk kanske inte vågat (?) ventilera innan. Vårt asylsystem är illa anpassat till hur det ser ut idag. Kanske har det egentligen varit dåligt länge. Men det har inte märkts av så tydligt när antalet asylsökande varit lägre.

Nu är jag socialdemokrat så jag kan inte påstå att jag håller med Ivar Arpi om allt precis. Men han är onekligen en duktig debattör. Sansad och saklig. Ofta delad på Facebook.
    Jag skulle vilja säga att Ivar Arpi är bäst...näst bäst är Tomas Tobé

"Redan brott som har ett straffvärde på mellan 6 och 12 månaders fängelse ska kunna leda till utvisning för personer som inte är svenska medborgare"
  • SmalaSara
    lagge2 skrev 2016-02-13 16:14:59 följande:

länkar :

Jag vet inte.. Jag tycker att Löven är svår att läsa av. Men han verkar vara en pragmatisk person som vill få saker gjorda. Jag tycker inte han förtjänar riktigt så mkt kritik som han fått.

Jag hade föredragit Ygeman som är tydligare, och dessutom en klassisk vänstersosse - alltså gammaldags vänster, inte identitetspolitik-vurmare.

Jo, opinionen verkar har svängt. Men just såna webbundersökningar på Aftonbladet vet jag inte riktigt om jag tycker är så bra källa.
  • FDFMGA
    lagge2 skrev 2016-02-13 16:51:02 följande:
    Lägger till en extra artikel......93 % vill ha fler poliser, hårdare straff samt utvisning.

Känns som att moderaterna borde haft Tomas Tobé som partiledare, klok man !

Inte nu längre. Jag roade mig med att rösta ett 20-tal gånger.

Mot bakgrund av att det finns så många daglediga internetkrigare i Åkessons klan som har internetomröstning som sysselsättningsterapi ska man nog ta alla nätomröstningar med några skopor salt.

Nu lyckades jag påverka resultatet med två procentenheter på några minuter, hade jag bara haft mer tid och tålamod så kunde jag ha röstat ett par tusen gånger :)
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande