• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-02-09 16:33:06 följande:
    Javisst, alla som inte dansar efter SD-pipan är "hatare". Glöm politiska preferenser. Om du inte anammar just SD vekar suspekt många SDare tycka att det är något fel, medan andra i mycket högre utsträckning tycker det är helt OK att välja och välja bort efter övertygelse. Skål för demokratin!Skål
    Ja, beteendet är märkligt och i och med att det är så frekvent bland SD-anhängare kan man ju anta att det är en del av SD-subkulturen.

Under de senaste dagarna hat jag fått reda på att jag är arbetslös, alkoholiserad och intagen för psykiatrisk tvångsvård av vad jag uppfattar som tre sinsemellan oberoende SD-aktivister.

Jag har aldrig gjort det - men någon gång ska jag ställa en motfråga när någon påstår att jag är full.

Vad dricker ni egentligen inom klanen?

Svaret är ju givet: Sekt, enbart sektSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-02-09 18:13:56 följande:
    Ja, beteendet är märkligt och i och med att det är så frekvent bland SD-anhängare kan man ju anta att det är en del av SD-subkulturen.

Under de senaste dagarna hat jag fått reda på att jag är arbetslös, alkoholiserad och intagen för psykiatrisk tvångsvård av vad jag uppfattar som tre sinsemellan oberoende SD-aktivister.

Jag har aldrig gjort det - men någon gång ska jag ställa en motfråga när någon påstår att jag är full.

Vad dricker ni egentligen inom klanen?

Svaret är ju givet: Sekt, enbart sektSkrattande
    Tysk sekt då eller?
  • lagge2
    nihka skrev 2016-02-09 16:49:36 följande:
    Visst, men det är inte olagligt att inte lämna landet frivilligt. När exempelvis en person som kommer från ett land där det saknas återvändandeavtal får avslag i sin asylansökan gör den alltså inget kriminellt genom att inte återvända - även om regelverket föreskriver det.
    Det borde vara kriminellt att inte följa ett avslag och därmed genast lämna landet om man får avslag. Som det har varit hittills att man dessutom får behålla bidrag, är det inte helt galet ?

• nattuv
    nihka skrev 2016-02-09 16:21:30 följande:
    Ställ dig i kön för personer med avpixlatstrategi som kommenterar personen ist innehållet i personers inlägg.
    Du borde prova lite örtte och avslappnande musik istället för att använda tangentbordet till att kasta sten i glashus.
  • K Kalle
    lagge2 skrev 2016-02-09 21:46:53 följande:
    Det borde vara kriminellt att inte följa ett avslag och därmed genast lämna landet om man får avslag. Som det har varit hittills att man dessutom får behålla bidrag, är det inte helt galet ?
    Helt galet, men är inte det på väg att ändras?
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-09 17:30:48 följande:
    Det är inte olagligt att uppehålla sig i landet efter ett utvisningsbeslut oavsett om det går att verkställa beslutet eller inte.
    Så enligt dig finns det ingen som uppehåller sig illegalt i Sverige? Att strunta i att följa myndighetsbeslut är lagligt?

Inte utan att jag undrar vad du vill ha sagt med det egentligen? Är det så ty du tycker det är helt ok att folk struntar i att följa myndighetsbeslut? Att de struntar fullständigt i asylrätten?

Jag tycker det är en katastrof; bl a eftersom det helt underminerar folks förtroende för aylrätten då den uppenbarligen inte fungerar.

Dessutom är det en enorm fräckhet som sticker i ögonen, att vissa bara struntar i myndighetsbeslut OCH caschar in skattemedel samtidigt.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-09 17:30:48 följande:
    Det är inte olagligt att uppehålla sig i landet efter ett utvisningsbeslut oavsett om det går att verkställa beslutet eller inte.
    Glömde en sak;
    Ok. Inte olagligt i bemärkelsen straffbar lagöverträdelse.

Däremot saknar man rätt att uppehålla sig i landet. Man är här illegalt.
  • JTA

Så hade vi då en skapligt relevant diskussion om hur det skall gå till att lösa landets situation (om det ens går). Argument framfördes från olika sidor och stöttes och blöttes. Överens var vi förstås inte, det är ju en diskussions natur, men även jag insåg poänger i "motståndarens" resonemang. Kort och gott: En bra diskussion. Men sedan...

Sedan kom nihka.

Och då blir det som vanligt. SD, SD, SD. Vad SD-are gör, vad SD-are sagt, vad SD-are är. Och att det minsann är viktigt att diskutera den exakta innebörden av ett enda ord, vars betydelse har marginell eller ingen betydelse för diskussionen. Eller att ordet minsann har använts av högerextremister och därför säger mycket mer om den som använder ordet än dennes argument. Och sedan kommer FDFMGA och håller med. Och måste berätta vad han kallats i någon annan tråd. Av en SD-are, så klart. SD, SD, SD.

Snälla, gör er själva och alla andra en tjänst och FÖRSÖK ÅTMINSTONE.

• oOOo  oOOo
    JTA skrev 2016-02-10 13:12:21 följande:
    Så hade vi då en skapligt relevant diskussion om hur det skall gå till att lösa landets situation (om det ens går). Argument framfördes från olika sidor och stöttes och blöttes. Överens var vi förstås inte, det är ju en diskussions natur, men även jag insåg poänger i "motståndarens" resonemang. Kort och gott: En bra diskussion. Men sedan...

Sedan kom nihka.

Och då blir det som vanligt. SD, SD, SD. Vad SD-are gör, vad SD-are sagt, vad SD-are är. Och att det minsann är viktigt att diskutera den exakta innebörden av ett enda ord, vars betydelse har marginell eller ingen betydelse för diskussionen. Eller att ordet minsann har använts av högerextremister och därför säger mycket mer om den som använder ordet än dennes argument. Och sedan kommer FDFMGA och håller med. Och måste berätta vad han kallats i någon annan tråd. Av en SD-are, så klart. SD, SD, SD.

Snälla, gör er själva och alla andra en tjänst och FÖRSÖK ÅTMINSTONE.
    Du får nog acceptera att detta forum inte är lämpat för bra diskussioner Drömmer
    Bra försök dock.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-09 00:20:03 följande:
    Du får väl ge det lite tid att sjunka in om du har missförstått hela grejen med att folk inte vill ha SDs politik. Det handlar som sagt inte om hur många invandrare vi ska ta  emot vid en viss given tidpunkt för det kan variera kraftigt utan det är synen på dessa människor, varför man inte vill ha fler än man vill ha och vilken typ av politik man vill föra när de är på plats.

Man vill alltså inte att ett gammalt naziparti som utvecklat sig till mer bara rasistiskt/främlingsfientligt ska ha hand om migrationsfrågor vare sig till vill höja, sänka eller inte reglera. Man vill inte ha SD oavsett vad SD vill pga av VARFÖR SD vill vad de vill.

Sedan kan du i likhet med så många andra SDare inklusive Åkesson själv gasta om att andra partier för SD-politik så fort de tar i en invandringsfråga, men det har naturligtvis lika mycket sanningshalt i sig som att M för V-politik så fort de tar i en skattefråga. INGET annat parti för eller vill föra SDs sunkiga assimileringsspolitik. INGET!
    Jag tror att du är lite väl kategorisk. Det är nog iofs så att det r just ideologin snarare än den praktiska politiken som avskräcker "folk" från SD.

Men jag tror att du ger en alltför svartvit bild. Det finns ju faktiskt en hel del moderater som kan tänka sig att samarbeta med SD. Just för Sakpolitikens skull. "Folk" är mer pragmatisk än vad du tror. Och det är knappast för någon rasistisk ideologi som partiet får 20% i opinionsmätningar. Eller tror du det?

Får SD 20% nästa val så är jag inte alls förvånad om alliansen börjar samarbeta med dem.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande