• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • Flash Gordon
    SmalaSara skrev 2016-02-06 14:46:16 följande:
    Det tycker du ju för att du står till höger politiskt. S har i alla fall gjort mer än någon annan hittills. Så enbart prat är knappast, även om jag också inser att vi inte kan avvisa sådana volymer. Inget som säger att M inte heller bra "pratar". Allt är bara ord fram tills någon form av handling.
    Ja, allt är ord fram till handling men det är alltså i all  praktisk mening såväl fysiskt och juridiskt omöjligt att hantera dessa mass-deportationer som Ygeman pratade om.

Och det har liksom inget att göra med att jag röstade på Alliansen i förra valet. Verkligheten, med otillräckliga resurser och begränsande regelverk, beror liksom inte på vilka jag röstade på 2014.
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-02-06 15:54:30 följande:
    Ja, allt är ord fram till handling men det är alltså i all  praktisk mening såväl fysiskt och juridiskt omöjligt att hantera dessa mass-deportationer som Ygeman pratade om.

Och det har liksom inget att göra med att jag röstade på Alliansen i förra valet. Verkligheten, med otillräckliga resurser och begränsande regelverk, beror liksom inte på vilka jag röstade på 2014.
    Ja, det är omöjligt. Därför försöker S göra vad de kan för att få ned volymerna. Och det tror jag inte de gör "bara för opinionen" som du påstår, utan eftersom var och en inser det omöjliga i att avvisa de mängder som blir om över 100 000 söker asyl varje år.

Ygemans uttalande är sannolikt menat som signalpolitik. Och kanske också för att få folk att fatta hur hopplöst det är att hantera sådana mängder asylsökande som vi fick i år. Det finns ju fortfarande många som anser att det är fullt möjligt.

Ett utmärkt uttalande. Ygeman är en riktigt bra politiker.
  • JTA
    nihka skrev 2016-02-06 14:12:13 följande:
    Du har missförstått hela grejen med att folk inte vill ha SDs politik. Det handlar inte om hur många invandrare vi ska ta emot vid en viss given tidpunkt för det kan variera kraftigt utan det är synen på dessa människor, varför man inte vill ha fler än man vill ha och vilken typ av politik man vill föra när de är på plats.

Man vill alltså inte att ett gammalt naziparti som utvecklat sig till mer bara rasistiskt/främlingsfientligt ska ha hand om migrationsfrågor vare sig till vill höja, sänka eller inte reglera. Man vill inte ha SD oavsett vad SD vill pga av VARFÖR SD vill vad de vill.

Sedan kan du i likhet med så många andra SDare inklusive Åkesson själv gasta om att andra partier för SD-politik så fort de tar i en invandringsfråga, men det har naturligtvis lika mycket sanningshalt i sig som att M för V-politik så fort de tar i en skattefråga. INGET annat parti för eller vill föra SDs sunkiga assimileringsspolitik. INGET!
    Oj, jag visste inte att jag missförstått denna sak jag inte ens tänkt på. Vad brukar man kalla en sådan argumentationsteknik? Fråga KillBill, hen kan den saken.
  • JTA
    KillBill skrev 2016-02-06 11:25:12 följande:

I bedömmningen av hur många flyktingar som frivilligt kommer att resa hem måste du också beakta att Regeringen har beslutat  om att from den första juni i år ska ersättningen för mat, kläder och logi dras in för asylsökande som har fått avslag på sina ansökningar om uppehållstillstånd - men inte lämnat landet. t.sr.se/1ZIps9b

Så skattebetalarna försörjer de som uppehåller sig illegalt i landet? Det är ju värre än vad till och med jag trodde.

Remissinstanserna var förstås inte positiva. Sossarna lär förstås med sin nyvunna resoluta stil kunna trycka igenom beslutet.
    KillBill skrev 2016-02-06 11:25:12 följande:

Detta kommer sannolikt att leda till att fler flyktingar självmant lämnar landet och det är inte alls osannolikt att andelen flyktingar som  lämnar landet hamnar på den historiska nivån kring 50% (eller kanske tom högre).

Då återstår typ 100 000 personer som så småningom skall deporteras.
  • JTA
    SmalaSara skrev 2016-02-06 17:05:09 följande:
    Ja, det är omöjligt. Därför försöker S göra vad de kan för att få ned volymerna. Och det tror jag inte de gör "bara för opinionen" som du påstår, utan eftersom var och en inser det omöjliga i att avvisa de mängder som blir om över 100 000 söker asyl varje år. Ygemans uttalande är sannolikt menat som signalpolitik. Och kanske också för att få folk att fatta hur hopplöst det är att hantera sådana mängder asylsökande som vi fick i år. Det finns ju fortfarande många som anser att det är fullt möjligt. Ett utmärkt uttalande. Ygeman är en riktigt bra politiker.
    Håller med dig. Regeringens Reinfeldts signalpolitik har orsakat situationen vi står inför (men sossarna sade förstås inte emot när det begav sig) och vad M säger nu låter billigt. Moderaternas nyliberala ideologi innebär öppna gränser (och nedmonterad välfärd). Det är helt klar de som kan anklagas för att fiska röster.
  • Flash Gordon
    SmalaSara skrev 2016-02-06 17:05:09 följande:
    Ja, det är omöjligt. Därför försöker S göra vad de kan för att få ned volymerna. Och det tror jag inte de gör "bara för opinionen" som du påstår, utan eftersom var och en inser det omöjliga i att avvisa de mängder som blir om över 100 000 söker asyl varje år. Ygemans uttalande är sannolikt menat som signalpolitik. Och kanske också för att få folk att fatta hur hopplöst det är att hantera sådana mängder asylsökande som vi fick i år. Det finns ju fortfarande många som anser att det är fullt möjligt. Ett utmärkt uttalande. Ygeman är en riktigt bra politiker.
    Ja, signalpolitik.

Man vill låtsas framstå som handlingskraftiga. Som om man verkligen gör något.

Vi har haft några uttalanden av den karaktären redan: var det inte EU som man hade förhandlat fram att de skulle omfördela 54000 utlänningar från Sverige så var det 50000 nya beredskapsjobb i gröna sektorer som skulle fram. Och jag är rätt säker på att Ygemans 80000 deporterade inte kommer att bli av i närtid heller.

.
    Vill man få ned volymerna, ja då stänger man gränsen och hänvisar till Dublinförordningen. Det borde ge effekt.
  • JTA
    Flash Gordon skrev 2016-02-06 21:41:27 följande:
    Ja, signalpolitik.

Vi har haft några uttalanden av den karaktären redan: var det inte EU som man hade förhandlat fram att de skulle omfördela 54000 utlänningar från Sverige så var det 50000 nya beredskapsjobb i gröna sektorer som skulle fram. Och jag är rätt säker på att Ygemans 80000 deporterade inte kommer att bli av i närtid heller.

.
    Vill man få ned volymerna, ja då stänger man gränsen och hänvisar till Dublinförordningen. Det borde ge effekt.
    Ense med dig om utmaningen i att deportera 80 000 människor. Det är ju också bara en början, många med tillfälligt uppehållstillstånd skall ju även ut så småningom. Och visst är det signalpolitik, men jag är rätt förvissad om att sossarna kommer att skärpa politiken om signalen inte går fram. Om inte MP då vill vara med får man stöd av M, för jag har svårt att se att de själva skulle vilja ta makten. De skulle då få föra en politik som är emot deras natur som nyliberaler och totalt reverserad jämfört med den som de använde för att skapa problemet. Men å andra sidan, politiker har korta minnen och ingen moral.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2016-02-07 09:02:04 följande:
    Ense med dig om utmaningen i att deportera 80 000 människor. Det är ju också bara en början, många med tillfälligt uppehållstillstånd skall ju även ut så småningom. Och visst är det signalpolitik, men jag är rätt förvissad om att sossarna kommer att skärpa politiken om signalen inte går fram. Om inte MP då vill vara med får man stöd av M, för jag har svårt att se att de själva skulle vilja ta makten. De skulle då få föra en politik som är emot deras natur som nyliberaler och totalt reverserad jämfört med den som de använde för att skapa problemet. Men å andra sidan, politiker har korta minnen och ingen moral.
    Jag tror att du och Flash har vitt skilda uppfattningar om innebörden av signalpolitik.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-02-06 21:41:27 följande:
    Ja, signalpolitik.

.
    De gör ju något. Sen att du inte tycker det är tillräcklig. Fine. Men ingen annan har ju gjort något alls

M kan presentera hur många förslag se vill. De får ju inte med sig sin älskade allians på dem ändå. För dem är det viktigare att privatisera och sälja ut svenska modellen och det lan de inte göra utan resten av alliansen. De kommer inte att göra mer om det är vd du inbillar dig.
  • JTA
    FDFMGA skrev 2016-02-07 10:11:00 följande:
    Jag tror att du och Flash har vitt skilda uppfattningar om innebörden av signalpolitik.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet

Nej, men kanske till vilka politiken signalerar. Flash tror nog att sossarnas politik mest är en röstfiskningsbluff, medan jag tror att de är uppriktigt bekymrade. Fortsätter folkvandringen blir det av framför allt sossarna mödosamt uppbyggda välfärdssamhället allvarligt skadat. Nyvänsterns radikala systemkritik och nyliberalernas globaliseringsvurm står långt från klassisk sossepolitik. Nyliberaler och nyvänster har det gemensamt att de vill åstadkomma en radikal förändring av samhället, och massiv invandring är ett medel som har den konsekvensen.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande