• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-03-22 09:05:54 följande:

Åh nej! Typiskt, ingen kommer undan. Ja du måste hitta din grej men är bäst om du kan hitta nått du gillar så du kan småäta nån gång varannan timme. för mig funkar det att äta salta kex, apelsiner eller gröna äpplen när jag behöver småäta men har noll aptit (vilket är hela tiden typ). Om jag faktiskt är hungrig kan jag äta bakad potatis mes smör och majs eller pannkakor. Till frukost försöker jag alltid få i mig laktosfri mjölk och yoghurt - läste att det är viktigt med mycket mjölk mot illamående och eftersom jag är laktosintolerant brukar jag inte äta/dricka mycket mjölkprodukter men det hjälper faktiskt. Detta är typ allt jag få i mig. Kött, fisk eller ägg är helt omöjligt tyvärr så protein är säkert on the Low side men som någon skrev här får man knappast allvarlig brist på några veckor så jag tänker att huvudsaken är att jag får i mig nått och när denna perioden går över ska jag börja äta allsidigt och variera igen.

Förresteb På morgonen äter jag något i sängen (äpple och salta kex oftast) innan jag går upp, också om jag bara ska gå och kissa.

Känner lite lika vilken mat som går bra. Kolhydrater kan jag få i mig men knappt kött, fisk osv utan att bli illamående av bara lukt/tanke/synen. Har försökt småäta lite saltakex på jobbet och där fungerade det bättre! Så tack för det tipset! :) men när jag kommer hem är det som om inget hjälper för att jag är sååå trött.
  • sagoskog

Jag har varit så nöjd över att jag har kunnat gå upp i vikt så lätt. Men idag så slog det över lite och jag blev ist supernojjig över att jag går upp för snabbt. Men så hittade jag denna sida.. tror ni att det är rent skit, eller är det något man kan "gå på"? Jag kände mig iaf lugnare med resultatet, väger 53,4 nu och är precis i mitten på deras spann för veckan.

www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

• sagoskog
    GästenT skrev 2016-03-23 18:18:25 följande:

Nej jag är otroligt less på att känna mig bakis varje dag. För mig börjar det bli värre vid 13-14 på jobbet och sen går det utför och kräks alltid på kvällen.. Verkar bli värre när jag är trött och om jag äter förmycket medan jag mår illa. Det jobbiga är att när jag tänker på vissa maträtter eller känner lukten så får jag kväljningar direkt. Måste typ hitta "dagens rätt" :P vilket ofta är kolhydrater av något slag. Skumt. :P gäller väl att hitta dom små nycklarna vad som fungerar precis som du säger. Men det är svårt.

Precis sådär kände jag också, förutom att jag mådde dåligt på morgonen och em. Jag trodde aldrig att det skulle ta slut. Höll nog i sig mellan v. 6-13. Men nu när det är på en helt annan nivå så kommer jag knappt ihåg hur illa det var. Hehe, känner igen mig i "dagens rätt" :) i mina skåp har jag dessutom mängder av kex, godis, kakor, flingor etc. som funkade i typ två dagar och som jag sedan inte ens ville ta i med tång. Men det är som du skriver, man lär sig väldigt mycket efter hand och blir bättre på att kringå illamåendet.
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-03-23 18:21:57 följande:

Jag har varit så nöjd över att jag har kunnat gå upp i vikt så lätt. Men idag så slog det över lite och jag blev ist supernojjig över att jag går upp för snabbt. Men så hittade jag denna sida.. tror ni att det är rent skit, eller är det något man kan "gå på"? Jag kände mig iaf lugnare med resultatet, väger 53,4 nu och är precis i mitten på deras spann för veckan.

www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Den kör jag också på! Känns som en bra riktlinje.
  • Loppan84
    Symetrical skrev 2016-03-23 18:52:27 följande:
    Den kör jag också på! Känns som en bra riktlinje.
    Hmm den säger att jag borde gått upp nästan 2 kg nu men jag har bara gått upp ca ett halvt kilo. Ska jag va orolig? Det behöver man väl inte va så här tidigt? Tänker att det beror på att jag inte haft matlust sista veckorna och att det kommer när illamåendet går över.
  • eagle87
    Loppan84 skrev 2016-03-23 18:26:40 följande:
    Hmm den säger att jag borde gått upp nästan 2 kg nu men jag har bara gått upp ca ett halvt kilo. Ska jag va orolig? Det behöver man väl inte va så här tidigt? Tänker att det beror på att jag inte haft matlust sista veckorna och att det kommer när illamåendet går över.
    Ja har oxå bara gått upp 0.6 kg så du kan nog vara lugn :)
  • GästenT

Måste man väga sig? :-O jag väger mig aldrig utan vet "ungefär" och har nog inte stått på en våg på fleeeeera år och äger ingen heller..

• GästenT
    sagoskog skrev 2016-03-23 18:29:24 följande:

Precis sådär kände jag också, förutom att jag mådde dåligt på morgonen och em. Jag trodde aldrig att det skulle ta slut. Höll nog i sig mellan v. 6-13. Men nu när det är på en helt annan nivå så kommer jag knappt ihåg hur illa det var. Hehe, känner igen mig i "dagens rätt" :) i mina skåp har jag dessutom mängder av kex, godis, kakor, flingor etc. som funkade i typ två dagar och som jag sedan inte ens ville ta i med tång. Men det är som du skriver, man lär sig väldigt mycket efter hand och blir bättre på att kringå illamåendet.

Jag försöker att ha er som motivation när jag mår som sämst! :P Ni som har klarat igenom er den värsta perioden och faktiskt får må bättre nu! DET ser jag fram emot!!
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-03-23 19:32:18 följande:

Måste man väga sig? :-O jag väger mig aldrig utan vet "ungefär" och har nog inte stått på en våg på fleeeeera år och äger ingen heller..

Man måste nog inte men det brukar vara standard på mvc att väga sig, för att ha koll så att man har en sund viktuppgång :)
  • Reflexen

Man måste absolut inte väga sig. De som inte mår bra av att väga sig, tex om nån har en ätstörning i bagaget, kan ju triggas igång i sitt dåliga mående av vägningen.

Jag har vägt mig två gånger bara, vid inskrivning och i vecka trettio-nånting. Är idag tre dagar från bf, så är osäker på om det blir en slutvikt på "sista" besöket imorgon eller inte.

Anledningen till att bm gärna vill ha vikten är väl (bl.a.) för att kunna upptäcka en farligt stor viktuppgång som kan tyda på havandeskapsförgiftning. Det finns dock flera andra symptom på havandeskapsförgiftning som man kan ha koll på istället.

Jag tycker inte man ska göra något som inte känns okej eller bekvämt, om det finns andra sätt att hålla koll på sin och bäbisens hälsa. Om det däremot är något som inte kan mätas på annat sätt, är det ju självklart att jag gör det!

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend