• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-03-21 10:22:52 följande:
    Sluta ta dem! Låter ju onekligen som de kan vara en illamående-trigger. Järnet i kombinationstabletter är dessutom för svagt och tas inte upp av kroppen (eftersom de oftast ska tas i samband med måltid och de flesta livsmedel blockerar järnupptaget) för att göra någon skillnad. Jag tar inga gravidtabletter denna gång, men folsyra och järn separat. Vem var det som hade rötter i Indien? Du eller eagel? Hur som helst så behöver man D vitamontillskott om man har en mörkare hy, men annars slipper man undan det med. Jag mår mer illa de dagar jag tar järn (varannan), men det är en ganska marginell skillnad (Tack och lov).
    Bägge ;) min mamma är indisk och min pappa Svensk/brasilianare och har mörk hud. Jag fick höra att det har betydelse för d-vitamin första gången för några veckor sen faktiskt men stämmer att jag alltid har brist på vintern så har haft d-vitamin tillskott hela vintern. På sista kontrollen hade värdena tagit sig upp till innanför referensvärdene men fortfarande on the Low side så tänker fortsätta med d-vitamin och folsyra bara - behöver inget annat.
  • eagle87
    Loppan84 skrev 2016-03-21 07:34:21 följande:
    Härligt! Ojdå, det ska jag kolla upp. Är ju bara v.11 nästa vecka.

Nej blir inte Sthlm men planen är att åka direkt till Gotland imorgon. Då kan vi flyga hela vägen om vi åker via Sthlm blir det både flyg och lång båtresa så det tror jag är värre. Men känner mig inte alls lika mycket illamående nu när jag vilat och slutat med vitamintablett så flygresan ska nog gå bra :) har ni också ledigt nu? Har för mig det va bank holliday runt påsk? Skapade med mina gamla house mates igår och sa att jag va gravid och fick sån himla saknad efter London och England faktiskt <3
    Ja tror inte det är ngn fara innan 12 v utan de vill väll bara ha ngn gräns liksom...

Åh va mysigt me Gotland :) har faktiskt aldrig varit där... Vi håller på planerar semester i slutet på maj. Typ Babymoon:)))

I England så rekommenderar D-vitamin lika mkt som folsyra, dvs man får papper av bm att man måste ta de etc.. Så ja tar multivitamin för gravida tablet osen extra D-vitamin... Men är typ inte utomhus så mkt.

Bra att du mår bättre utan dina vitaminer...

Jobbar lång fredag ledig lör sön mån...
    Mitt jobb är skit får inte ledigt lr betalt på bank holiday..

Förresten hur funkar mamma pennin i Sverige? Vi får 90% av lönen första 6 v sedan 1650 i veckan i 9 månader.. Men 1650 i veckan i England är ingenting....bara Maten för två vuxna går på 700-800 kr i veckan
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-21 11:10:09 följande:
    Ja tror inte det är ngn fara innan 12 v utan de vill väll bara ha ngn gräns liksom...

Åh va mysigt me Gotland :) har faktiskt aldrig varit där... Vi håller på planerar semester i slutet på maj. Typ Babymoon:)))

I England så rekommenderar D-vitamin lika mkt som folsyra, dvs man får papper av bm att man måste ta de etc.. Så ja tar multivitamin för gravida tablet osen extra D-vitamin... Men är typ inte utomhus så mkt.

Förresten hur funkar mamma pennin i Sverige? Vi får 90% av lönen första 6 v sedan 1650 i veckan i 9 månader.. Men 1650 i veckan i England är ingenting....bara Maten för två vuxna går på 700-800 kr i veckan
    Jag tror att Sverige och Norge är ganska likt men vi har faktiskt en försäkring på mitt jobb som ger ännu bättre -100% av lönen i 12 månader :) dock ska jag bara ta 6-8 månader om det går som det ska (man kan ju aldrig veta 100% hur barnet mår etc) och mannen ca 6 månader - han längtar efter barnet och har velat ha barn längre än mig och tycker det är självklart att dela vilket passar mig bra också då jag inte vill ha alltför långt uppehåll från jobbet just nu. Om vi får en nr 2 så kanske jag ska försöka får längre del än han ;)
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-21 11:10:09 följande:

1650 i veckan är verkligen ingenting. Har din man bra inkomst? Annars skulle ni kanske göra som en av mina bästa vänner - de bor i England och hon åkte hem till Sverige under gravditeten och jobbade i 6 månader då får hon full mammapeng från Sverige och kan vara i vilket EU-land som helst under mammaledigheten. Såklart varit tufft för dem att va ifrån varandra mycket men han har kunnat veckopendla en del
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-21 10:59:05 följande:

Bägge ;) min mamma är indisk och min pappa Svensk/brasilianare och har mörk hud. Jag fick höra att det har betydelse för d-vitamin första gången för några veckor sen faktiskt men stämmer att jag alltid har brist på vintern så har haft d-vitamin tillskott hela vintern. På sista kontrollen hade värdena tagit sig upp till innanför referensvärdene men fortfarande on the Low side så tänker fortsätta med d-vitamin och folsyra bara - behöver inget annat.

Jamen just det :) då var det lätt att hålla reda på er. Min bm sa bara att jag inte behöver d-vitamin tillskott eftersom jag har ljus hy/ skandinaviskt ursprung (svensktalande finsk för att vara exakt:) ), vilket tar upp d-vitamin lättare. Men jag vet inte om de kollade några värden? Känns som alla riskerar brist nu när det har varit mörkt i så många månader. Gravidvitaminer (förutom d, folsyra och järn som kan behöva tas som tillskott) så är det mest dyrt kiss man köper. Mycket bättre och godare att äta normalt och varierat :)
  • sagoskog

Bilden till vänster är med tvillingarna och den till höger tog jag i fredags. Stor skillnad!

Däremot så går magen väldigt upp och ner nu, igår kväll var jag helt ömm om magen och såg nästan höggravid ut. Varit hos min syster i stockholm i helgen. Både lördag och sön hade jag väldigt mycket "mensvärk", som blir värre vid ansträngning. Det gjorde riktigt ont och strålade ut i benen. Har inte känt så på länge, men känner igen känslan från de första veckorna. Antar att det är någon form av växtvärk? Idag känns det iaf bättre.
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-03-21 11:27:21 följande:
    Jamen just det :) då var det lätt att hålla reda på er. Min bm sa bara att jag inte behöver d-vitamin tillskott eftersom jag har ljus hy/ skandinaviskt ursprung (svensktalande finsk för att vara exakt:) ), vilket tar upp d-vitamin lättare. Men jag vet inte om de kollade några värden? Känns som alla riskerar brist nu när det har varit mörkt i så många månader. Gravidvitaminer (förutom d, folsyra och järn som kan behöva tas som tillskott) så är det mest dyrt kiss man köper. Mycket bättre och godare att äta normalt och varierat :)
    Absolut, dock kan det vara svårt att äta varierat under den värsta illamående-perioden. Jag vet inte om min nuvarande diet på kolt potatis potatis, salta kex och apelsiner kan räknas som varierad och sund direkt ;) Men är ju förhoppningsvis bara några veckor så vet inte om värdena kan förstörda på den tiden? klarade du det, du va väl också ganska dålig?

Ja tror det är vanligt bland alla möjliga med D-vitamin brist på vintern men kanske ännu vanligare bland mörka.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-21 12:28:47 följande:

Absolut, dock kan det vara svårt att äta varierat under den värsta illamående-perioden. Jag vet inte om min nuvarande diet på kolt potatis potatis, salta kex och apelsiner kan räknas som varierad och sund direkt ;) Men är ju förhoppningsvis bara några veckor så vet inte om värdena kan förstörda på den tiden? klarade du det, du va väl också ganska dålig?

Ja tror det är vanligt bland alla möjliga med D-vitamin brist på vintern men kanske ännu vanligare bland mörka.

Jag åt en massa konstiga grejer. Men kanske lite mer varierat än din diet. Jag tror dock att det krävs mer än några veckor innan det leder till någon allvarlig brist. Tänk bara förr i tiden. I mammas familj käkade de bara kött/fisk på söndagarna. Annars var det bara potatis, sås, sylt, bröd och smör. Det är kanske inget man rekommenderar, men det var ändå sällan någon blev sjuk av det. Jag tror även stenhårt på att kroppen reglerar sånt där ganska bra själv, med behov och "sug". Min kropp har flera gånger bevisat det. Däremot ska jag inte säga att köpes- vitaminer är dåligt. Det är en väldigt enkel försäkring för att veta att man får i sig tillräckligt. Men kräks man upp det så blir det ju ändå + / - noll. Så om det visar sig att vitaminerna förvärrar ditt illamående så är det nog bättre att välja bort dem :)
  • capy
    Längtar88 skrev 2016-03-20 20:04:27 följande:
    Loppan84 skrev 2016-03-20 18:16:29 följande:

Och jo du får ju visst mer svar innan kub om du gör ul - du får svar på dina frågor om storleken på fostret om det växer som det ska. Det är ju det du är orolig för så om det tar mycket energi att gå och tänka på det så är det säkert skönt att bekräfta att det växer. Om du klarar att lägga det åt sidan kan du såklart vänta till kub men lät på dig som du inte riktigt kunde det?

Har nära till Linköping men den enda jag vet där var Storken och den verkar nerlagd, men ska kolla igen. Skulle vara skönt att se den växer innan jag går och hoppas mer. Men magen växer trots att jag bara gått upp 1 kilo så de måste ju vara positivt. Är fortfarande känslig med så hoppet finns kvar. Men ja jag är orolig att de inte växer fort nog, men finns de nått att göra så här tidigt då? Äter tabletterna för gravida men tappat min ökade hunger jag hade för nån vecka sedan. Jag pendlar mellan att vara lugn och orolig var och varannan sekund. Tar verkligen på energin då!

Ska ringa de privata här igen och se om de har nästa vecka iaf. Tack ni för stöd. Känner mig rätt ensam och konstig just nu.
    I Linköping finns Crocus som Anders Selbing, en av Sveriges främsta experter på fosterdiagnostiserande ultraljud, driver. www.crocus.nu/
    Dock går han i pension snart och då stänger kliniken tyvärr, kanske finns det någon tid kvar att boka in sig på om du har tur.
  • Längtar88
    capy skrev 2016-03-21 13:31:57 följande:

I Linköping finns Crocus som Anders Selbing, en av Sveriges främsta experter på fosterdiagnostiserande ultraljud, driver. www.crocus.nu/

Dock går han i pension snart och då stänger kliniken tyvärr, kanske finns det någon tid kvar att boka in sig på om du har tur.

Jag ÄLSKAR dig! ;) får hoppas på tur nu!
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend