• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-03-20 21:40:52 följande:

Jag menar att jag blev bättre idag kan ju också bero på att jah vilat och legat helt still sen i fredags ;) Men måste ju undersöka närmre. Om illamåendet försvinner nu när jag pausar de tabletterna måste det va ett tecken.

Symetrical, Sajocawa och Sagoskog och ni andra som varit väldigt illamående har ni tagit tillskott med järn?

Första graviditeten mådde jag illa dygnet runt och då tog jag inga tabletter alls.. Eller jo folsyra då men började må illa långt innan jag tog dom tabletterna...

Hoppas att det ligger något i denna magiska upptäckt så att du får må lite bättre... Haha fast nackdelen är väl att du isf får veta att du mått så fruktansvärt dåligt helt i onödan..
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-03-20 21:40:52 följande:

Jag menar att jag blev bättre idag kan ju också bero på att jah vilat och legat helt still sen i fredags ;) Men måste ju undersöka närmre. Om illamåendet försvinner nu när jag pausar de tabletterna måste det va ett tecken.

Symetrical, Sajocawa och Sagoskog och ni andra som varit väldigt illamående har ni tagit tillskott med järn?

Ja, men det kan nog stämma! Kanske borde testa att sluta helt med dem... Behöver ju inte folsyra för bebisen längre och jag äter väldigt bra, så har bra blodvärde generellt.
  • Symetrical
    Sajocawa skrev 2016-03-20 19:49:42 följande:

Har jobbet precis hela helgen så har inte hunnit läsa vad ni skrivit, ska se om jag hinner ikapp ikväll ;)

Apropå ingenting ska jag berätta en liten rolig historia.. Sorry för långt inlägg.

Förut när loppan pratade lite om förvirring tidigare så nämnde jag ju att jag var ett riktigt hopplöst fall förra graviditeten, var så snurrig konstant så jag var tvungen att sluta köra bil (och då körde jag dessutom bil på jobbet men var tvungen att säga nej.. Kom till rondeller och visste inte vilket håll jag skulle köra..)

Det har REDAN börjat för mig denna graviditet också. Har som sagt jobbat i helgen, jobbar på spa så träffar en hel del människor men har verkligen inte kunnat prata med gästerna. Har blandat ihop ord, hittat på konstiga meningar mm.. Reagerade inte riktigt på att det hade med graviditeten att göra förrän jag först och främst imorse satt i bilen påväg till jobbet och insåg att jag hade glömt ta på mig arbetskläderna (så jag hade jeans på mig och tröjan jag hade sovit i...) , och inte nog med det, när jag äntligen jobbat klart (i för stora lånekläder...) så åkte jag hem och precis när jag kommer innanför dörren och tar av mig skorna ser jag att jag har på mig mina inneskor.. Jag har alltså glömt min skor på jobbet!!

Jag orkade inte åka tillbaka (hade nog tagit strax över en timme för mig att komma hem igen) så hoppas jag har ett par gamla skor nånstans som passar för jag jobbar inte förrän om två veckor igen..

Aaaahahahahahaha. Jag tappar också ord och är allmänt virrig. Skönt att nästan alla mina patienter vet att jag är gravid. :-P
  • Loppan84

Vaknade med väldigt ont - exakt som dub beskrev det Eagle. Ett typ skruvstäd från svanskotan till framsidan av magen en bur under naveln. Hugg och ont i blygdbenen typ. Så skönt att du gjorde så bra beskrivning för jag kände igen det med en gång och blev inte så rädd. Var det fogarna när du var hos läkaren? Vad fick du göra? Har ju legat helt still typ sen i fredags och det är kanske inte så bra för fogarna även om det va bra för illamåendet....

• eagle87
    Loppan84 skrev 2016-03-21 06:27:13 följande:

Vaknade med väldigt ont - exakt som dub beskrev det Eagle. Ett typ skruvstäd från svanskotan till framsidan av magen en bur under naveln. Hugg och ont i blygdbenen typ. Så skönt att du gjorde så bra beskrivning för jag kände igen det med en gång och blev inte så rädd. Var det fogarna när du var hos läkaren? Vad fick du göra? Har ju legat helt still typ sen i fredags och det är kanske inte så bra för fogarna även om det va bra för illamåendet....

Hej åh va jobbigt... De tryckte bara på höftbenen O frågade om de gjorde ont O de gjorde det.. Sa bara att de inte va ngn fara att de va kroppen som gör plats för bebis O att om de gör ont om ngr veckor att ja ska komma tillbaka så ska de skicka remiss till sjukgymnast... Engelska läkare... Men de har intr kommit tillbaka igen
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-21 08:14:08 följande:
    Hej åh va jobbigt... De tryckte bara på höftbenen O frågade om de gjorde ont O de gjorde det.. Sa bara att de inte va ngn fara att de va kroppen som gör plats för bebis O att om de gör ont om ngr veckor att ja ska komma tillbaka så ska de skicka remiss till sjukgymnast... Engelska läkare... Men de har intr kommit tillbaka igen
    Ja kändes tydligt att detta inte va "inne" intyg livmodern eller nått utan nått annat så är inte orolig. Var en stark kramp som varade i ca 5 min när jag vaknade sen gick det över till lätt molvärk en stund och nu känner jag inget.

Ska börja gå på gravidyoga nästa vecka så hoppas få några tips då. Någon som prövat det?
  • eagle87
    Loppan84 skrev 2016-03-21 07:18:04 följande:
    Ja kändes tydligt att detta inte va "inne" intyg livmodern eller nått utan nått annat så är inte orolig. Var en stark kramp som varade i ca 5 min när jag vaknade sen gick det över till lätt molvärk en stund och nu känner jag inget.

Ska börja gå på gravidyoga nästa vecka så hoppas få några tips då. Någon som prövat det?
    Åh ja ska oxå börja på de.. Men man får intr börja här innan v 12, så ska börja 10 april.. Osen från v 14 gravidyoga i vatten.. De längtar ja jätte mkt till.. Älskar vara i vatten... Ska du åka ngt till Sthlm denna vecka??
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-21 08:31:09 följande:
    Åh ja ska oxå börja på de.. Men man får intr börja här innan v 12, så ska börja 10 april.. Osen från v 14 gravidyoga i vatten.. De längtar ja jätte mkt till.. Älskar vara i vatten... Ska du åka ngt till Sthlm denna vecka??
    Härligt! Ojdå, det ska jag kolla upp. Är ju bara v.11 nästa vecka.

Nej blir inte Sthlm men planen är att åka direkt till Gotland imorgon. Då kan vi flyga hela vägen om vi åker via Sthlm blir det både flyg och lång båtresa så det tror jag är värre. Men känner mig inte alls lika mycket illamående nu när jag vilat och slutat med vitamintablett så flygresan ska nog gå bra :) har ni också ledigt nu? Har för mig det va bank holliday runt påsk? Skapade med mina gamla house mates igår och sa att jag va gravid och fick sån himla saknad efter London och England faktiskt <3
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-03-21 08:18:04 följande:

Jag körde gravidpilates, men var dessvärre tvungen att sluta pga foglossningen. Så himla trist, för jag gillar det verkligen, samt behöver det för att hålla igång bålstabiliteten för ffa jobbets skull. :-/
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-20 21:36:35 följande:

Har gjort en upptäckt! Jag tar en vitamintablett som heter Gravitamin och som är folsyra, järn, d-vitamin och lite annat smått och gott som man gärna kan behöva när man är gravid. Började med dem direkt när jag plussade, osäker på om de finns i Sverige för när jag googlar hittar jag bara norska och danska träffar men de är köpt på vanligt apotek. Anyway - glömde ta dem i onsdags och om ni kommer ihåg skrev jag här då att illamåendet mystiskt nästan försvann (eller blev iaf mycket bättre) och också den eviga diarrén jag har haft sen jag plussade. Glömde idag också och har den bästa dagen på länge - efter att ha varit golvad i 3 dygn kunde jag plötsligt äta thaimat och se på film (låter kanske normalt men har inte kunnat se på skärmen ens en gång sen i fredags). Googlade och hittade massa andra som skrivit (mest på danska) att de blivit illamående ("kvalm") av de tabletterna. Verkar va pga järnet. Jag har inte lågt Järn så imorgon går jag och köper folsyra och d-vitamin separat utan järn. Hoppas verkligen detta hjälper! Kommer tillbaka med rapport. Om ni andra som är illamående också tar tabletter med Järn så kan ju nu också va lite uppmärksamma på det.

Sluta ta dem! Låter ju onekligen som de kan vara en illamående-trigger. Järnet i kombinationstabletter är dessutom för svagt och tas inte upp av kroppen (eftersom de oftast ska tas i samband med måltid och de flesta livsmedel blockerar järnupptaget) för att göra någon skillnad. Jag tar inga gravidtabletter denna gång, men folsyra och järn separat. Vem var det som hade rötter i Indien? Du eller eagel? Hur som helst så behöver man D vitamontillskott om man har en mörkare hy, men annars slipper man undan det med. Jag mår mer illa de dagar jag tar järn (varannan), men det är en ganska marginell skillnad (Tack och lov).
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend