• sodapopinski

BF september 2016

Är jag först här med BF i september nästa år? Hittar ingen sådan tråd så jag startar en ny. Plussade igår och har enligt vad jag googlade fram BF 5 september. Jag och min man är 31 resp. 33 och det här är första barnet. Vi blev gravida på andra försöket så just nu känns det bara helt overkligt alltihop! Här kan vi väl följas åt vi som väntar barn i september?

• Svar på tråden BF september 2016
  • Stemia
    ettena23 skrev 2016-01-04 09:30:24 följande:

Du kan ringa nu om du vill och registrera dig så kan de boka in lite tider till dig. Skönt att ha det gjort tycker jag personligen.

Kolla på livsmedelsverket.se för att se vad du kan äta och inte. 

Lycka till!

Jaha man få alltså göra de så pass tidigt, vad skönt. Har för mig att någon sagt att man ska vänta med att ringa tills man är i slutet av första trimestern..

ska kolla där, tack så mycket! :)
    skruttan1988 skrev 2016-01-04 09:51:43 följande:

Jag ringde idag :) ska dit nästa tors em. Så bara å ringa;)

Härligt! :) vilken vecka är du i nu? :)
  • barn2011
    ettena23 skrev 2016-01-04 09:31:45 följande:
    Vad roligt för er att det äntligen har gått!

Jag hoppas att allt går vägen och att det vara är lite blödningar som man kan ha i början.

Lycka till!
    Tack! Känns kanske extra fantastiskt och overkligt när man försökt på så länge!

Har en del symtom och blödningarna har avtagit så det är bara hålla tummen!

Jag ringde barnmorskan idag, fick tid först 25/1...
  • ettena23
    barn2011 skrev 2016-01-04 11:24:13 följande:
    Tack! Känns kanske extra fantastiskt och overkligt när man försökt på så länge!

Har en del symtom och blödningarna har avtagit så det är bara hålla tummen!

Jag ringde barnmorskan idag, fick tid först 25/1...
    Jag kommer ringa snart och kommer nog inte komma dit förrän v 12-13 kan jag tänka mig. Behöver inte någon info om vad jag inte ska äta, så det blir på inskrivningen först. Känns som en evighet men men...
  • Stemia

Är det någon av er som varit/är beroende av snus?

Jag har snusat i mer än halva mitt liv.. Använder mig nu av onico för som jag förstått det så ska det vara helt ofarligt! Mitt mål är såklart att inte behöva dem heller men.

Det som gör mig förvirrad däremot är att jag läst nu på flera ställen att de kan va skadligare för fostret om jag slutar tvärt pga stressen som blir av abstinensen.. Så ja är helt enkelt förvirrad just nu för jag vill inte påverka mitt barn negativt på något vis

Någon som varit eller är i samma sits och därav har koll?

Inga hemska påhopp tack, Jag vet att snus är dåligt och skadligt..

• Ejoma
    Stemia skrev 2016-01-04 11:55:35 följande:

Jag har snusat i mer än halva mitt liv.. Använder mig nu av onico för som jag förstått det så ska det vara helt ofarligt! Mitt mål är såklart att inte behöva dem heller men.

Det som gör mig förvirrad däremot är att jag läst nu på flera ställen att de kan va skadligare för fostret om jag slutar tvärt pga stressen som blir av abstinensen.. Så ja är helt enkelt förvirrad just nu för jag vill inte påverka mitt barn negativt på något vis

Jag har också snusat länge. Dock har jag varit så inställd dom senaste veckorna att om jag blir gravid är jag ok med att sluta. Dock som du så andvänder jag onico nu. Har också för mig att jag hört att det ska vara skadligt att sluta tvärt pga abstinens stress. Men vet ej om det är någon myt eller ren fakta :)
  • Ejoma
    skruttan1988 skrev 2016-01-04 09:51:43 följande:

Jag ringde idag :) ska dit nästa tors em. Så bara å ringa;)

Jag ringde också idag och ska dit nästa onsdag, och då är det andra barnet för mig :)
  • Stemia
    Ejoma skrev 2016-01-04 12:04:18 följande:

Jag har också snusat länge. Dock har jag varit så inställd dom senaste veckorna att om jag blir gravid är jag ok med att sluta. Dock som du så andvänder jag onico nu. Har också för mig att jag hört att det ska vara skadligt att sluta tvärt pga abstinens stress. Men vet ej om det är någon myt eller ren fakta :)

Okej. Ja de känns ju lite som att nikotinet bör vara skadligare än stressen. För känns som att man får mindre stress när man använder onico istället för att inte ha något alls. Ha försökt sluta tvärt förr utan något och de har bara slutat i kaos och hemskt humör :-P tack
  • Hansson88
    Stemia skrev 2016-01-04 12:08:34 följande:

Okej. Ja de känns ju lite som att nikotinet bör vara skadligare än stressen. För känns som att man får mindre stress när man använder onico istället för att inte ha något alls. Ha försökt sluta tvärt förr utan något och de har bara slutat i kaos och hemskt humör :-P tack

Jag snusade också. Blev gravid och slutade tvärt. Det är inte stressande att sluta snusa. Det är beroendet i hjärnan som signalerar att du ska fylla på nikotindepåerna. Läs på om beroende och vad som sker i hjärnan så vet du vad som väntar.

Det finns en dosa som heter Kick Up som är både nikotin och tobaksfri. Köp den istället för Onico. Varför byta ut ett nikotinpreparat mot ett annat? Bara dumt.

Oavsett hur du får i dig nikotin så ökar risken för missfall. Jag fick ett missfall....
  • Ejoma
    Hansson88 skrev 2016-01-04 12:17:08 följande:

Jag snusade också. Blev gravid och slutade tvärt. Det är inte stressande att sluta snusa. Det är beroendet i hjärnan som signalerar att du ska fylla på nikotindepåerna. Läs på om beroende och vad som sker i hjärnan så vet du vad som väntar.

Det finns en dosa som heter Kick Up som är både nikotin och tobaksfri. Köp den istället för Onico. Varför byta ut ett nikotinpreparat mot ett annat? Bara dumt.

Oavsett hur du får i dig nikotin så ökar risken för missfall. Jag fick ett missfall....

Fast onico är ju fri från både tobak och nikotin?
  • ausaaf
    Stemia skrev 2016-01-04 11:55:35 följande:

Inte snus, men har rökt halva livet. Slutade på studs i fredags morse. Fredagen var helt ok pga trött och lite bakis och hade rökt ganska mycket kvällen innan. (Ja, jag drack och rökte på nyårsafton. Plussade på nyårsdagens morgon.) Lördagen gick ok. Suget fanns ju där men jag lyckades hålla mig. Gårdagen däremot ska vi inte tala om. Helt vidrigt sug och hemskt humör. Idag däremot när jag kom tillbaka till jobbet följde jag med en kollega ut för att se om det lockade. Kände faktiskt bara avsmak. Luktade äckligt som bara den.
    Så nej, särskilt stressande kan jag nog inte säga att det varit. Bättre att få det gjort bara.
Svar på tråden BF september 2016