• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • Anonym (Jo)

Varför man handlar barnkläder hos kedjorna tex Lindex, Kappahl och Cubus? Jo. För att de har helt ok fräscha moderna kläder lättillgängligt till ett bra pris. Sedan tycker jag det är bra att man inte börjar tidigt med märkeshysteri hos barn. Finns inget gott som kommer av det.

• Anonym (mode)
    Anonym (Jo) skrev 2015-12-05 16:24:46 följande:
    Varför man handlar barnkläder hos kedjorna tex Lindex, Kappahl och Cubus? Jo. För att de har helt ok fräscha moderna kläder lättillgängligt till ett bra pris. Sedan tycker jag det är bra att man inte börjar tidigt med märkeshysteri hos barn. Finns inget gott som kommer av det.
    Man behöver ju inte säga något om märken. Mina tvillingar är sex år och vet inget om märken, men man ser som sagt stor skillnad på liknande plagg från typ HM och Ralph L. Och kvalitén sen!
  • Anonym (tss)

Jag tycker att HM och lindex har fina barnkläder och de ser inte alls trashiga ut. Vad är det för snack. Jag skulle ha råd med märkesbarnkläder men lägger hellre pengarna på annat. De växer ju ur dem så fort och orkar inte hålla på att sälja vidare. Alla har väl inte nåt speciellt klädintresse helt enkelt.

• Anonym (Jo)
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:26:37 följande:

Man behöver ju inte säga något om märken. Mina tvillingar är sex år och vet inget om märken, men man ser som sagt stor skillnad på liknande plagg från typ HM och Ralph L. Och kvalitén sen!

Jag bryr mig bara om att mitt barns kläder ser bra ut är moderna och fräscha. Och är mjuka och sköna att ha på sig. Varför köpa en gammal urtvättad Ralph L. När man kan få nya fräscha? Och slänga när det behövs. Dina tvillingar lär bli påverkade av dig. Lycka till.
  • Anonym (!)

Jag har råd att köpa dyrare kläder åt mitt barn MEN väljer att gå till kedjorna då mitt barn är nöjd med det. Tycker att det är sjukt att lägga ner så mycket pengar på växande barn. Och jag är inte själv märkesslav,utan köper det jag tycker är snyggt. Sedan så tycker jag att kedjorna har kläder dom barn VILL ha! Roliga och coola tryck mm som tilltalar små barn. Det ser man på förskola/skolan! Det blir säkert annorlunda när de blir äldre och då blir det antagligen andra butiker som gäller. Däremot vill jag ha kvalité på vissa klädesplagg och då kanske det blir ett speciellt märke. Sedan tycker jag att second hand är jättebra! Vet bara inte vilka butiker som säljer barnkläder då jag inte besöker dem så ofta längre. Tips? Vi bor i Stockholm.

• Anonym (mode)
    Anonym (tss) skrev 2015-12-05 16:32:55 följande:
    Jag tycker att HM och lindex har fina barnkläder och de ser inte alls trashiga ut. Vad är det för snack. Jag skulle ha råd med märkesbarnkläder men lägger hellre pengarna på annat. De växer ju ur dem så fort och orkar inte hålla på att sälja vidare. Alla har väl inte nåt speciellt klädintresse helt enkelt.
    Tja, alla har ju sin smak, men det är lätt att se skillnad på dylika kläder och finare märken. Både för ett tränat öga och för ett otränat öga.
    Man behöver inte heller ha ett klädintresse bara för att man vill att barnen ska se propra ut och bygga deras stil och smak inför vuxenlivet, det kan vara väldigt värdefullt då.
  • Anonym (Sömmerska)

Lindex kläder är hur bra som helst. Vissa av H&M:s oxå. Jag jobbar med sömnad/textil och känner/ser skillnad på kvalitet och det är inte nåt direkt "fel" på De flesta av dessa kedjors kläder. H&m är aningen sämre på de billigare basplaggen men eftersom tex bebiskläder bara används ett par ggr per plagg så gör inte detta så mycket. Lindex har flera plagg som jag blivit väldigt positivt överraskad av. KappAhl är väldigt bra faktiskt, speciellt med tanke på priset. Har aldrig sett barn som ser "trashiga" ut, så länge kläderna är hela och rena. Något som jag och många andra däremot reagerar negativt på är just för "bra" klädda barn. Dvs barn i märkeskläder, klädda som små vuxna och som någon sorts accessoar som knappt får leka för att denne har en kritvit (?) märkesjacka på sig och mamman skriker "smutsa inte ner jackan"..

• Anonym (L)

Om jag hade den typen av ekonomi att det inte spelade roll om jag handlade på HM eller Ralph L skulle jag välja det inköpsstället med bästa etiska och ekologiska hänsyn.

Men svaret på din fråga handlar väl om att man inte tycker att HM är trashigt och att man vill prioritera annat ekonomiskt.

• Anonym (mode)
    Anonym (Jo) skrev 2015-12-05 16:33:29 följande:
    Jag bryr mig bara om att mitt barns kläder ser bra ut är moderna och fräscha. Och är mjuka och sköna att ha på sig. Varför köpa en gammal urtvättad Ralph L. När man kan få nya fräscha? Och slänga när det behövs. Dina tvillingar lär bli påverkade av dig. Lycka till.
    Grejen med Ralph L och många dylika märken är att det krävs MYCKET för att de ska se urtvättade ut.... Att kläderna är tvättade många gånger är dessutom bra, då försvinner gifterna i plaggen.
    Självklart kommer de att bli påverkade av mig, det hoppas jag. Jag arbetar för att de ska bygga upp en bra stil inför vuxenlivet, men också ha samma inställning som jag - dvs att man rättar mun efter matsäck.
  • Dixie
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:26:37 följande:
    när barnen är små och växer ur kläder snabbare än de blir slitna ser jag ingen anledning att lägga onödigt mycket pengar på "kvalité"

vilka förutfattade meningar du har om folk - varför skulle man ser trashig ut med kläder från lindex? Det viktiga är att barnen har hela och rena kläder som de är bekväma i!!
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:40:37 följande:
    Tja, alla har ju sin smak, men det är lätt att se skillnad på dylika kläder och finare märken. Både för ett tränat öga och för ett otränat öga.
    Man behöver inte heller ha ett klädintresse bara för att man vill att barnen ska se propra ut och bygga deras stil och smak inför vuxenlivet, det kan vara väldigt värdefullt då.
    så synd att du för vidare dina besserwisser fasons på dina barn - för mig är det viktiga att mina barn lär sig att inte döma andra människor, särskilt inte på vad andra har på sig - det är ju ganska oväsentligt.......
Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?