• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • Emy88

Jag har råd med märkeskläder men ser ingen anledning till att köpa det. Vi prioriterar att spara några tusen varje månad till barnen och framför allt att jobba deltid för att få mer tid med våra barn. Det är långt viktigare än märkeskläder!

• Annsiss

Skulle väl ha råd med märkeskläder men skulle inte komma på tanken, vissa fläckar går inte bort och gör det definitivt inte bättre på ett märkesplagg. Jag ogillar loggor, fick några märkespike tröjor ärvda av en släkting men maken tyckte det var pinsamt att sonen hade en liten krokodil på tröjan på dagis så det blev hemma plagg. Dottern avskyr dessutom alla kläder det mesta i klädväg ratas och det handlar ju enbart om hur plagget upplevs på kroppen och det vore ju helt vansinnig om jag då dessutom handlat dyra grejor.

• CarpeNoctem

För att det är jäkligt onödigt att lägga en stor summa på ett klädesplagg när man kan få flera plagg för samma summa i en annan affär. Enkel matematik.

• Stårschan

Hur tänker man om man kallar H&M:s kläder för "skräpkläder"? Jag bara undrar. Hur länge är det tänkt att man ska kunna bära kläderna för att de ska hålla måttet? 30 år? Nog för att jag bär ett och annat vintageplagg som är så gammalt, men överlag tycker jag om att kunna följa modet lite, och då gör det mig inget om kläderna bara håller i 10.

• Stårschan

Vad anser du förresten om personliga kläder man sytt själv? Är det trashigt eller stilfullt?

• EnAnonumius

Många i denna tråden har sagt att "vissa fläckar går inte bort"..

Vad är det för fläckar man syftar på då?

För jag personligen har inte hittat en enda fläck som inte går att ta bort ännu. Och då skall man ta i beräkningen att jag är van att tvätta kläder som man använder riktigt tufft, som får exempelvis spilloljefläckar, bläckfläckar, blod, vin smuts från gatan, krita (sådan kritor barn använder) etc etc....

Så folk få gärna upplysa mig om vilka fläckar som tillhör kategorin "svåra fläckar som inte går bort".  

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Duckan

Helt enkelt för att jag tycker att ex Villervalla och Pop är gräsligt. Lägger inte mina pengar på såna plagg. Jag har heller inga problem att hålla dotterns kläder i så gott skick att många grejer går att ge vidare till kusinen. Trots att de kommer från H&M.

• K Kalle
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:16:37 följande:

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

Herregud! Barnen växer så snabbt ur kläderna. Till mig själv köper jag kläder av hög kvalitet för att de håller längre.
  • Annsiss

Ja hjälp mig gärna med fläckar, det som inte går bort är fläckar från, tomat, apelsin, gula grytor typ curry ( antar jag, sånt de får på förskolan) solskenssoppa, sedan typ diverse färg och klister fläckar, tacksam för tips!

• Mooomin

Galltvål funkar jättebra på vissa fläckar, citronsyra på andra.. Googla lite på just vad fläcken är o typ husmorsknep så brukar det komma upp mycket bra tips!

Annsiss skrev 2015-12-07 12:45:06 följande:

Ja hjälp mig gärna med fläckar, det som inte går bort är fläckar från, tomat, apelsin, gula grytor typ curry ( antar jag, sånt de får på förskolan) solskenssoppa, sedan typ diverse färg och klister fläckar, tacksam för tips!

Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?