• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • Anonym (mode)
    Anonym (Jo) skrev 2015-12-05 16:58:04 följande:
    Ts får handla precis vilka kläder hon vill. Det jag reagerar på är hennes utryck. Att hon använder orden trashig och skräpkläder. Hennes värderingar helt enkelt. Ska berätta en hemlighet ts. Ibland sys märkeskläder i samma syfabrik som billigare märken. I alla fall konfektionskläder. Du betalar för märket. Och gör samtidigt reklam. Och känner dig speciell. Bra för dig.
    Tom kungahuset använder kläder från de här svenska sk enligt dig trashiga företagen. Handla på du. Men lägg av med dina översittarfasoner. För de är inte vackra.
    För att poängtera det så menar jag inte att människorna som bär kläderna är trash, utan det är klädernas utseende jag talar om.
    Jag jobbar själv i modebranschen och har bra koll.
  • Anonym (mode)
    Pirum skrev 2015-12-05 17:01:59 följande:
    Jag tycker de flesta av kedjornas barnkläder har bra kvalitet. I synnerhet basplaggen som håller tvätt efter tvätt. 

Jag tycker det är trashigt med kläder med loggor på.

Om nu kvaliteten på RL är så bra så borde det ju "lysa igenom" från plagget och således skulle loggan vara överflödig. 
    Och det gör den. Jag gillar inte heller stora tryck och köper inte exempelvis RL-kläder med stora tryck och loggor på. Och nu var som sagt Ralph Lauren bara ett exempel.
  • Anonym (mode)
    Mooomin skrev 2015-12-05 17:02:48 följande:
    Varför vara ute efter att påverka barnet, det tycker jag är helt fel. Barnet får väl välja klädstil själv när han/hon blir större/vuxen osv? Bara barnet är rent och välklätt vilket man kan vara oavsett inköpsställe (nästan) så är väl uppfostran och bra värderingar viktigare. Man ska ju inte påverka barn när det gäller annat (religion, könsroller osv) så varför pracka på barnet en särskild stil? Alla vuxna har ju oxå olla stil. Tex jag själ blandar allt från onödigt dyra märken till kappahl, lindex o hm samt second hand och får alltid beröm för min klädstil och jag gör detsamma med min bebis, handlar lite här o var.
    För att det som sagt kan vara viktigt. PÅ samma vis som jag lär mina barn ett bra språkbruk, det kan vara viktigt i framtiden.  Barnen får absolut vara med och välja och jag skulle inte tvinga på dem plagg, men jag hjälper dem att välja och lär det sig sådant från tidig ålder kan de välja själva sedan.
  • Anonym (Överklass)

Jag bryr mig inte så mycket om mode och tycker att ställen som hm har snygga saker. Tycker inte kläder är värda så mycket som lyxmärken tar. Och när jag väl vill slösa och skämma bort mig lite lägger jag hellre pengarna på roligare saker.

• Anonym (mode)
    Anonym (!) skrev 2015-12-05 17:03:54 följande:
    Det komiska i det här är att jag har arbetat med att designa kläder och ÄR väldigt klädmedveten och har ett stort intresse av mode och kläder. Mitt barn delar mitt intresse. Jag älskar hur mitt barn nu skapar sin egen klädstil och söker det hon vill ha i butikerna och hur hon blandar olika klädstilar och får dem att se helt fantastiska ut! Jag älskar den kreativa ådran hos henne och se hur hennes personlighet får växa fram! Jag kan även tillägga att jag har med anledning av min goda smak även varit med i ett svenskt veckomagasin om min klädstil som är väldigt personlig och som jag dagligen får underbara kommentarer om. Kan vara tänkvärt... Men stort tack för tipset om vart jag kan finna en bra secondhand butik för barn,det var början på min kreativa ådra gällande kläder och design när jag besökte dessa butiker i nin ungdom.
    Det låter ju fint(jag menar det verkligen). Men jag är mån om deras framtid också och vill underlätta för dem.
  • Anonym (mode)
    Anonym (dior) skrev 2015-12-05 17:05:48 följande:
    du måste ju skriva detta för att provocera - för då naiv och ytlig hoppas jag verkligen inte att det finns föräldrar som är......
    Jag skriver såhär för att jag tycker så, att du blir provocerad får stå för dig...
  • Anonym (mode)
    Anonym (anonym) skrev 2015-12-05 17:10:44 följande:
    Barn som uppför sig som barn och kladdar med färg, spiller mat, klättrar i träd, bygger kojor gör detta lika bra bra i kläder från kedjor som i dyra märkeskläder dessutom blir hålen och fläckarna likadana på alla plagg.
    Varför ska barn behöva lära sig att stil har något med dyra märken att göra?
    Det gör de absolut, men jag tänker som sagt på barnens framtid också. Och man kan ju kladda precis lika bra i bättre kläder. Och som sagt så behöver det inte ens handla om märken, men dyrare märken är ofta i bättre kvalité än exempelvis kläder från HM.
  • Anonym (mode)
    Anonym (Överklass) skrev 2015-12-05 17:16:38 följande:
    Jag bryr mig inte så mycket om mode och tycker att ställen som hm har snygga saker. Tycker inte kläder är värda så mycket som lyxmärken tar. Och när jag väl vill slösa och skämma bort mig lite lägger jag hellre pengarna på roligare saker.
    Gäller det något som kan påverka barnens framtid så är det absolut något viktigt tycker jag.
  • Dixie
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 17:08:10 följande:
    Du tror inte att jag lär mina barn sådant OCKSÅ? Man måste inte nöja sig med antingen eller....
    det enda du lär dina barn är ju att se ner på andra människor...... och att deras värde sitter i deras kläder.......

vilka kläder barnen har som 7 åringar är helt oväsentligt när de blir vuxna, hur man agerar och för sig i olika sammanhang kan man lära sina barn utan att spendera sin sista krona på "fina" kläder! dessutom finns det ett stort värde i att låta barnen få en chans att uttrycka sin egen åsikt, sin egen stil och att de vet att de har ett värde som människor, inte i vad de har på sig!
Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?