• Mooomin

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:53:38 följande:

Det är väldigt tråkigt att man inte ser hur viktigt det kan vara med kläder och stil och hur det påverkar barnens framtid.

Varför vara ute efter att påverka barnet, det tycker jag är helt fel. Barnet får väl välja klädstil själv när han/hon blir större/vuxen osv? Bara barnet är rent och välklätt vilket man kan vara oavsett inköpsställe (nästan) så är väl uppfostran och bra värderingar viktigare. Man ska ju inte påverka barn när det gäller annat (religion, könsroller osv) så varför pracka på barnet en särskild stil? Alla vuxna har ju oxå olla stil. Tex jag själ blandar allt från onödigt dyra märken till kappahl, lindex o hm samt second hand och får alltid beröm för min klädstil och jag gör detsamma med min bebis, handlar lite här o var.
  • Mooomin

Så det du vill lära dina barn är att alla som har kläder från hm o lindex har det för att de (deras föräldrar) inte har råd med annat?

• Mooomin

Galltvål funkar jättebra på vissa fläckar, citronsyra på andra.. Googla lite på just vad fläcken är o typ husmorsknep så brukar det komma upp mycket bra tips!

Annsiss skrev 2015-12-07 12:45:06 följande:

Ja hjälp mig gärna med fläckar, det som inte går bort är fläckar från, tomat, apelsin, gula grytor typ curry ( antar jag, sånt de får på förskolan) solskenssoppa, sedan typ diverse färg och klister fläckar, tacksam för tips!

• Mooomin

Tomat är svårt!

Duckan skrev 2015-12-07 13:51:19 följande:

Jag måste säga att galltvål gjorde inte mitt liv lättare tyvärr. Nu fick jag den flytande varianten, kan hända det var orsaken. Jag höll mig till Vanish och har fått bort det mesta.

Dock aldrig fläckar från Hipps burkar med tomat i.

• Mooomin

Postade för tidigt. Prova blanda citronsyra och ättika låt verka ett tag på fläcken. Tvätta sedan med galltvål. Det gäller ju oftast att fläcken är färsk.. Vissa tipsar om hett vatten och maskindiskmedel!? Har aldrig provat det själv..

Duckan skrev 2015-12-07 13:51:19 följande:

Jag måste säga att galltvål gjorde inte mitt liv lättare tyvärr. Nu fick jag den flytande varianten, kan hända det var orsaken. Jag höll mig till Vanish och har fått bort det mesta.

Dock aldrig fläckar från Hipps burkar med tomat i.

• Mooomin

Jag brukar få bort det mesta, men två fläckar återstår.. Röd stearin. Fick bort det från själva textilen men inte från det vita trycket. Och gula deofläckar på en vit t-shirt. Citronsyra hjälpte bara lite, inte helt!

EnAnonumius skrev 2015-12-07 11:23:20 följande:

Många i denna tråden har sagt att "vissa fläckar går inte bort"..

Vad är det för fläckar man syftar på då?

För jag personligen har inte hittat en enda fläck som inte går att ta bort ännu. Och då skall man ta i beräkningen att jag är van att tvätta kläder som man använder riktigt tufft, som får exempelvis spilloljefläckar, bläckfläckar, blod, vin smuts från gatan, krita (sådan kritor barn använder) etc etc....

Så folk få gärna upplysa mig om vilka fläckar som tillhör kategorin "svåra fläckar som inte går bort".  

• Mooomin

Haha, ok. Men till nästa barn då! ;D eller när man står o lagar köttfärssås i vitt linne! ;D

Duckan skrev 2015-12-07 14:10:33 följande:

Mooomin, tack, min loppa har hunnit bli 8 år så numer är livet ganska fläckfritt

Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?