• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • sextiotalist
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:53:38 följande:

Det är väldigt tråkigt att man inte ser hur viktigt det kan vara med kläder och stil och hur det påverkar barnens framtid.

Hahaha

Barnets framtid?????

Det är mest bara nyrika uppkomlingar som tror det.
  • Velmaja

Jag handlar ofta på h&m, lidex, Kappahl och liknande till min son. Varför? Billiga, sköna och snygga kläder som sonen gillar. Brukar även köpa kläder på loppis och hittar jag något "märkeskläder" till vettigt pris som är fina så kan jag absolut köpa det. Men skulle aldrig betala en massa dyra kläder till sonen annars. När han var yngre växte han ur det, nu när han är äldre så har han sönder kläder hela tiden. Vet inte hur ofta jag får laga och slänga byxor med hål på knät. Sen tappas det bort en massa i skolan. Ibland hittas det på ibland inte. Men hade han tappat bort en tröja för 1500 hade det svidit lite mer. Sonen älskar puma tröjor tex, så oftast köper jag sånt på rea. Skulle aldrig tvinga på honom något han inte vill ha och ser inge fel i dom kläder han har på sig nu. Det är väl vad 98 procent av ungarna går i dessutom?

• veh
    sextiotalist skrev 2015-12-06 06:50:26 följande:

Hahaha

Barnets framtid?????

Det är mest bara nyrika uppkomlingar som tror det.

Instämmer helt i detta, har många vänner med "gamla pengar" och som är framgångsrika, och de har inga som helst problem att handla på hm, lindex eller liknande...

Jag hittar mycket fint till barnen där, och där brukar finnars mycket kläder som passar min äldsta. Vilket är en ganska viktig parameter! Kan ju inte ha kläder som sitter som tält, byxor som ramlar av eller som är totalt ihopsnörpta i midjan och ser ut som det är minst två blöjor under... Är för övrigt på hm jag köpt skjorta, slips och kavaj till min son. Ibland köper jag även kläder med "barnsliga mönster" - för att barnen själva vill det. Mina barn har dock anammat begreppet "finkläder" helt utan protester, så då har de snyggare och stilrena kläder som jag valt.
  • Sauerteigtante

Alla är vi olika. Du verkar mycket angelägen när det gäller märkeskläder eftersom det här var inte din första ts i ämnet. Jag för min del är mycket angelägen att mina barn ska lära sig att inte bedöma folk utifrån kläderna som dem har på sig plus att jag inte inser meningen med att klä sina barn i Dior plagg som förresten tillverkas i Tjeckien.

När det gäller dina favoritmärken, borde du googla lite typ amnesty eller fair trade, för att få veta var dina favoriter egentligen kommer ifrån. De tillverkas nämligen i samma företag som alla dessa märken som du anser som trashiga, skillnaden är enbart att du spenderar tusentals kronor mer på dem. 

Du får självklart göra som du vill, men om du verkligen tror att dina barns märkeskläder är avgörande för deras stil, attityd eller framgång, har du definitivt missat något grundläggande.

• ondar
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:16:37 följande:

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!

OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

Man köper väl inte kläder för att andra ska gilla dem? Eller för att de SKA vara dyra?

Inte nådigt ytlig du är.

Mina barn använder märkeskläder för att de har mindre kemikalier i sig, ofta köper ja dem dessutom begagnat. O ja, jag älskar märkeskläderna men barnen vet inget om det o varken jag eller de skulle någonsin kolla på vad andra barn har på sig o tro att vi har rätt att dömma någon. Alla har olika smak, vissa älskar hm o lindex's stil. Vissa gör det inte- som jag, o du uppenbarligen. Jag gillar inte klänning heller men det skulle ja heller aldrig tänka något illa om ang de som klär sina barn i det.

Du påminner om många fr vissa grupper på fb, där man bakar pepperkakshus utan barnen för att de ska bli snygga. Frågar andra vilka märken man sj bör klä sig i för o va snygg osv. Hur man orkar vara så osäker som Ni är för mig en gåta.
  • EnAnonumius
    Flizan30 skrev 2015-12-06 10:05:34 följande:
    TS: vilka märken pratar du om när du skriver märkeskläder till barnen? 
    Tryck på "visa endast" under TS så kommer du att se ett par exempel.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jennie med ie

Jag vill gärna att min son utvecklar en stil som förrutom att vara hel och ren är _personlig_, inte dyr.

• Vickisen

Jag handlar mycket till både mig själv och sonen på H&M och Zara ex. För egen del: jag tycker om att köpa nya kläder och förändra garderoben. Inte ha samma kläder varje vinter, vår, sommar och höst i flera år. Sedan måste jag inflika att jag faktiskt köpt kläder på ex H&M som är lika fina efter 2-3 år som när jag köpte dem (har några sådana T-shirts/linnen).

För sonens del skulle jag aldrig köpa kläder som kostar närmare 1000kr plagget. Varför? Därför att efter ett halvår har han växt ur dem! Jeansen blir det alltid hål i förr eller senare vid knäna av all utelek, så känns bara idiotiskt om jag skulle köpa jeans för 1000-1500kr till honom...

Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?