• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • Sous

Jag blandar gärna olika märken friskt. Köper mycket begagnat men också nytt, ofta på rea. Kan bli hm, zara, kappahl, wheat, livly, petit bateau, oshkosh, gap, esprit, ralph lauren, pop, barbour eller vad som. Ossoami gör ex fantastiska jeans med hålgaranti, så det kan vara värt lite mer. Blandar också från flick/pojkavdelningarna.

Jag köper kläder till barnen som jag gillar (de bryr sig inte... än) och jag är inte särskilt förtjust i tuffa/gulliga tryck med disney och annat, så sånt blir det sällan och mest som pyjamasar/underkläder. Jag kan få slag av vissa plagg på ex lindex (typ kjol och väst i leopardpäls med glitter....) så den biten begriper jag. Det är ju en smakfråga, jag tycker inte sånt är snyggt men jag inbillar mig ju inte att de plaggen är objektivt fula eller sämre. Man tycker olika bara.

Och jag inbillar mig inte ett ögonblick att det påverkar ungarnas framtid, det är en förlängning av att jag gillar kläder och har en distinkt smak bara. Finns många faktorer som faktiskt har bevisad betydelse, ex föräldrarnas inställning till utbildning och skolgång. Jag lägger krutet där istället.

• Loriyana

Jag HATAR shopping. Känner mig fullständigt vilse i klädbutiker. Är otroligt tacksam över att jag har vänner som ger mig stora klädpaket till min dotter med jämna mellanrum. Second hand är både intressant och bra för miljön :) Ingen aning om vilka märken det är hon får, är kass på sånt. Men hon har kläder på kroppen och det går ingen nöd på henne.

Skor köper jag däremot alltid nytt. Hon har smala fötter och behöver bra skor. Där tenderar jag att spendera en del.

• tobbe01
    Loriyana skrev 2015-12-06 13:10:27 följande:

Jag HATAR shopping. Känner mig fullständigt vilse i klädbutiker. Är otroligt tacksam över att jag har vänner som ger mig stora klädpaket till min dotter med jämna mellanrum. Second hand är både intressant och bra för miljön :) Ingen aning om vilka märken det är hon får, är kass på sånt. Men hon har kläder på kroppen och det går ingen nöd på henne.

Skor köper jag däremot alltid nytt. Hon har smala fötter och behöver bra skor. Där tenderar jag att spendera en del.

Jag resonerar som du. Jag är helt ointresserad av kläder MEN skulle aldrig låta mitt barn ha använda/ärvda skor. Minns hur lyckliga småflickorna mina var när de fått nya skor och de sov med dem på huvudkudden TROTS att de ofta fick nytt på fötterna.
  • Santin

Ursäkta i förväg. Men du har ju allvarligt en skruv lös.

Jaja. Fortsätt trolla på du. Finns du på riktigt tycker jag synd om dina barn.

• yodi
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:16:37 följande:

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

men spelar roll, låt folk köpa kläderna var dom vill.
  • Virriga Vera
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:53:38 följande:
    Det är väldigt tråkigt att man inte ser hur viktigt det kan vara med kläder och stil och hur det påverkar barnens framtid.
    Det är folk som du, med dina åsikter, ditt snobberi som sätter ribban. Hade du förstått att se förbi yttre attribut så hade det du kallar kläder och stil aldrig påverkat barnens framtid. Däremot så kan jag hålla med om att som vuxen måste man i sitt arbetsliv ha en viss klädkod, det hör till och även i sociala sammanhang kan det ibland vara viktigt att följa klädkoden. Men det har absolut inget med hur man är klädd som barn och under sin uppväxt.
  • dessan59

TS jag förstår inte varför du har behov av att tala om hur du köper dyra  märkeskläder till dina barn? vem bryr sig? Jag har handlat mina kläder mest på HM till mina barn. Även på second Hand, hoppas att du inte blev spyfärdig nu! vad säger det om dig att du behöver köpa dyra kläder till dina? jag tror att du är en väldigt liten och osäker  människa, som måste skriva såna här inlägg. Nu är det jul, du ska veta att det finns många fattiga föräldrar som måste gå till bla kyrkan för att få lite julmat, och veta att de inte kan köpa en liten julklapp till sina barn! jag tror att barnen skulle bli glada att få lite kläder från HM eller Lindex!

God Jul!

• freja limelake

Alla anser kanske inte att dyra kläder är det viktigaste i livet ? och hur vet du att de har råd med dyrare?

Om de vill klä sina barn så så har de rätt till det, tycker inte man ska göra en så stor grej av detta.

Jag köper hellre h&m kläder och åker till Sydamerika än o gå runt i märkeskläder och vara fast i Sverige =)

www.frejalimelake.com

• Klea
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:26:37 följande:
    Man behöver ju inte säga något om märken. Mina tvillingar är sex år och vet inget om märken, men man ser som sagt stor skillnad på liknande plagg från typ HM och Ralph L. Och kvalitén sen!
    Du är ju patetisk. Sluta glo på andras kläder och sköt ditt istället. Märks ju var du kommer från för stadsdel. Fick väl allt när du var liten och tycker det är konstigt när omvärlden är annorlunda. Alla ska rätta sig efter dig. Skaffa ett liv!
  • Klea
    freja limelake skrev 2015-12-06 16:39:34 följande:

Alla anser kanske inte att dyra kläder är det viktigaste i livet ? och hur vet du att de har råd med dyrare?

Om de vill klä sina barn så så har de rätt till det, tycker inte man ska göra en så stor grej av detta.

Jag köper hellre h&m kläder och åker till Sydamerika än o gå runt i märkeskläder och vara fast i Sverige =)

www.frejalimelake.com

Huvudet på spiken :)

Förstår just inte denna hysteri med att det ska spenderas så mycket pengar på saker bara för att man har. Hellre en upplevelse eller två istället för dyra kläder som ungarna växer ur efter några år ändå.
Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?