• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • Anonym (mode)
    Anonym (!) skrev 2015-12-05 16:38:02 följande:
    Jag har råd att köpa dyrare kläder åt mitt barn MEN väljer att gå till kedjorna då mitt barn är nöjd med det. Tycker att det är sjukt att lägga ner så mycket pengar på växande barn. Och jag är inte själv märkesslav,utan köper det jag tycker är snyggt. Sedan så tycker jag att kedjorna har kläder dom barn VILL ha! Roliga och coola tryck mm som tilltalar små barn. Det ser man på förskola/skolan! Det blir säkert annorlunda när de blir äldre och då blir det antagligen andra butiker som gäller. Däremot vill jag ha kvalité på vissa klädesplagg och då kanske det blir ett speciellt märke. Sedan tycker jag att second hand är jättebra! Vet bara inte vilka butiker som säljer barnkläder då jag inte besöker dem så ofta längre. Tips? Vi bor i Stockholm.
    Jag tycker inte att det är sjukt, men att det är tråkigt att inte se värdet i kläder, stil och smak OM man nu har råd förstås. Förresten behöver det inte handla om märkeskläder egentligen utan om hur de ser ut, tygets kvalité och dylikt.
    Klart att kedjor som HM satsar på grejer som lockar barn, disneyfigurer och sådant, då går det att sälja vad skit som helst när barnen tjatar. Men för att påpeka det så kan jag också köpa sådant, men då får barnen ha det som pyjamas eller myskläder hemma bara. Hittar du inga bra second hand-butiker så sök på internet och exempelvis trader. En bra butik i Stockholm är Barnaskaran.
  • Anonym (tss)
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:40:37 följande:
    Tja, alla har ju sin smak, men det är lätt att se skillnad på dylika kläder och finare märken. Både för ett tränat öga och för ett otränat öga.
    Man behöver inte heller ha ett klädintresse bara för att man vill att barnen ska se propra ut och bygga deras stil och smak inför vuxenlivet, det kan vara väldigt värdefullt då.
    Ja, man kanske ser skillnad. Men det behöver inte betyda att man tycker HM/Lindex är fula eller trashiga. Kanske man också tycker att det viktigaste för barnkläder är att de är praktiska och bekväma, och inte hur de ser ut.
  • Anonym (mode)
    Anonym (Sömmerska) skrev 2015-12-05 16:40:47 följande:
    Lindex kläder är hur bra som helst. Vissa av H&M:s oxå. Jag jobbar med sömnad/textil och känner/ser skillnad på kvalitet och det är inte nåt direkt "fel" på De flesta av dessa kedjors kläder. H&m är aningen sämre på de billigare basplaggen men eftersom tex bebiskläder bara används ett par ggr per plagg så gör inte detta så mycket. Lindex har flera plagg som jag blivit väldigt positivt överraskad av. KappAhl är väldigt bra faktiskt, speciellt med tanke på priset. Har aldrig sett barn som ser "trashiga" ut, så länge kläderna är hela och rena. Något som jag och många andra däremot reagerar negativt på är just för "bra" klädda barn. Dvs barn i märkeskläder, klädda som små vuxna och som någon sorts accessoar som knappt får leka för att denne har en kritvit (?) märkesjacka på sig och mamman skriker "smutsa inte ner jackan"..
    Jag håller inte med. Jag jobbar själv inom mode och tycker att det är en enorm skillnad på tygen, hur de är vävda, på trycken osv.
    Skulle aldrig klä mina barn i kläder som inte var lekvänliga, men det är tråkigt att du tycker att barn ser ut som små vuxna bara för att de inte har blaffiga Elsa-tryck över hela sig..
  • Anonym (BrittaBerit)

Skulle aldrig köpa kläder för dyrare priser än tex h&m oavsett hur mycket pengar jag hade. Varför betala mer än man måste?

• Anonym (mode)
    Anonym (L) skrev 2015-12-05 16:42:23 följande:
    Om jag hade den typen av ekonomi att det inte spelade roll om jag handlade på HM eller Ralph L skulle jag välja det inköpsstället med bästa etiska och ekologiska hänsyn.

Men svaret på din fråga handlar väl om att man inte tycker att HM är trashigt och att man vill prioritera annat ekonomiskt.
    Det är väldigt tråkigt att man inte ser hur viktigt det kan vara med kläder och stil och hur det påverkar barnens framtid.
  • Anonym (dior)
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:48:42 följande:
    Jag tycker inte att det är sjukt, men att det är tråkigt att inte se värdet i kläder, stil och smak OM man nu har råd förstås.
    så om man har pengar över på banken bör man enligt dig gör av med dessa pengar på märkeskläder?! 

du låter väldigt "nyrik" - där det viktigast för dig är en fin fasad, att du inte har några pengar sparade eller ser till att göra långsiktiga investeringar - utan det viktigast är att andra ser att du har gott om pengar som lägger varje lön på kläder. 

har du samma inställning till mat?! du äter väl bara hummer och oxfilé - för falukorv är ju rätt så trashigt att äta...
  • Anonym (Sömmerska)
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:50:40 följande:

Jag håller inte med. Jag jobbar själv inom mode och tycker att det är en enorm skillnad på tygen, hur de är vävda, på trycken osv.

Skulle aldrig klä mina barn i kläder som inte var lekvänliga, men det är tråkigt att du tycker att barn ser ut som små vuxna bara för att de inte har blaffiga Elsa-tryck över hela sig..

Fast nu skriver du saker jag inte har sagt. Jag menar barn som ser ut som små vuxna, dvs inte det minsta lekvänliga kläder. Små tajta jeans och skinnjackor på barn som kryper osv!?

Sen skrev jag att de flesta plagg är bra, inte alla. Tro mig, jag vet om trådtäthet osv och kvalitet på tryck eftersom jag jobbar med sådant själv. De flesta kläder är väldigt bra, speciellt kontra priset. Ett plagg blir inte urtvättat eller tryck blaffiga så få ggr de används.. På aningen större barn måste man vara mer kräsen eftersom de använder plaggen längre. Men barn som är klädda i hela och rena kläder som inte är slitna ser inte trashiga ut bara för att plaggen inte var dyra. Sen behöver det inte vara mode heller, det är barn och de ska få välja själv och leka fritt.
  • Anonym (mode)
    Dixie skrev 2015-12-05 16:46:35 följande:
    när barnen är små och växer ur kläder snabbare än de blir slitna ser jag ingen anledning att lägga onödigt mycket pengar på "kvalité"

vilka förutfattade meningar du har om folk - varför skulle man ser trashig ut med kläder från lindex? Det viktiga är att barnen har hela och rena kläder som de är bekväma i!!

så synd att du för vidare dina besserwisser fasons på dina barn - för mig är det viktiga att mina barn lär sig att inte döma andra människor, särskilt inte på vad andra har på sig - det är ju ganska oväsentligt.......
    Tråkigt att du ser det så. Jag tycker att det är viktigt att bygga barnens stil inför framtiden. Sådant kan påverka mer än man tror.

Kläderna ser mer trashiga ut, så är det bara. Till och med min syster som inte kan ett jota om mode ser stor skillnad.

Jag dömer inte heller människor, jag vet ju inget om varför människan jag möter på stan klär sig som hen gör och det kommer jag att lära mina barn.
  • Dixie
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:53:38 följande:
    Det är väldigt tråkigt att man inte ser hur viktigt det kan vara med kläder och stil och hur det påverkar barnens framtid.
    du måste skämta?!
    på vilket sätt är det viktigt för barnens framtid att de har kläder från ralph när de var små?! 

tänk sådan skillnad - jag lär mina barn att vara omtänksamma mot sina medmänniskor, att värdera skola och studier, vara mån om sin hälsa - för det är vad jag anser är viktigt för mina barns framtid!
  • Anonym (mode)
    Anonym (tss) skrev 2015-12-05 16:50:08 följande:
    Ja, man kanske ser skillnad. Men det behöver inte betyda att man tycker HM/Lindex är fula eller trashiga. Kanske man också tycker att det viktigaste för barnkläder är att de är praktiska och bekväma, och inte hur de ser ut.
    Det handlar som sagt om stil, den kan vara superviktig i framtiden för barnen och då är det bra att börja tidig. Sedan kan ju kläder vara både stilfulla och praktiska. Skulle aldrig köpa kläder som inte fick lekas i åt mina barn.
Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?