• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • viseversa

Haha varför ska jag lägga ner en massa pengar på kläder som ändå blir förstörda av mat lek lera färg? Sen skiter jag fullständigt i vad du anser om mina barns kläder. Bra va?! Hahaha

• blomman 2
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 17:17:55 följande:
    Det låter ju fint(jag menar det verkligen). Men jag är mån om deras framtid också och vill underlätta för dem.
    Tack,det var snällt av dig att tycka,att det är fint. En sak jag har lärt mig av livet och mina föräldrar är att få vara en "fri människa" där jag kan lita på min egen inre styrka och förmåga. Det har tagit mig långt och det vill jag förmedla till mitt barn.
  • Mooomin

Så det du vill lära dina barn är att alla som har kläder från hm o lindex har det för att de (deras föräldrar) inte har råd med annat?

• LaLola
    Josefine85 skrev 2015-12-05 17:29:11 följande:

Säg att detta är ett skämt?

Ja det hoppas jag också på.
    Annars kan man ju bara beklaga....
  • AnooYoo
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:40:37 följande:

Tja, alla har ju sin smak, men det är lätt att se skillnad på dylika kläder och finare märken. Både för ett tränat öga och för ett otränat öga.

Man behöver inte heller ha ett klädintresse bara för att man vill att barnen ska se propra ut och bygga deras stil och smak inför vuxenlivet, det kan vara väldigt värdefullt då.

Om det inte är viktigt att andra ska notera priset på barnens kläder kan man ju välja att lägga pengar på andra saker man anser viktigare.

Jag tycker att det är viktigare att spendera tid med barn än att leta efter Ralph Lauren-tröjor på loppisar. Stora kedjor är lättillgängliga, så att jag kan handla snabbt, kläderna håller tillräckligt länge för att barnen ska hinna växa ur dem och det gör ingenting om de blir förstörda.
  • EnAnonumius
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:16:37 följande:
    Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 17:11:32 följande:
    För att poängtera det så menar jag inte att människorna som bär kläderna är trash, utan det är klädernas utseende jag talar om.
    Jag jobbar själv i modebranschen och har bra koll.
    (JA jag har läst ALLA TS inlägg i tråden fast jag svara på Trådstarten)

TS vet du att det alltid kommer att krävas ett  riktigt trash för att upptäckaom någon annan är ett trash?

Eller så skaffar du dig ett riktigt liv så du lär dig att inse en gång för alla, att alla inte älskar att hålla på med mode och stryuntar högaktningsfullt i mode/märken, och annan extrem ytlighet som du gillar,  kanske också och får sexuell kick av uppenbarligen med att vara så ytlig som detta är med mode.

Så den riktiga vettiga frågan man kan ställa till dig TS.

När skall du skaffa dig ett riktigt liv med innehåll, så du lär dig att begripa att även folk med plånböcker har rätten att prioritera som de vill, utan att du skall sitta och bry dig det minsta lilla om det?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • hallontryffel
    Anonym (!) skrev 2015-12-05 16:38:02 följande:

Jag har råd att köpa dyrare kläder åt mitt barn MEN väljer att gå till kedjorna då mitt barn är nöjd med det. Tycker att det är sjukt att lägga ner så mycket pengar på växande barn. Och jag är inte själv märkesslav,utan köper det jag tycker är snyggt. Sedan så tycker jag att kedjorna har kläder dom barn VILL ha! Roliga och coola tryck mm som tilltalar små barn. Det ser man på förskola/skolan! Det blir säkert annorlunda när de blir äldre och då blir det antagligen andra butiker som gäller. Däremot vill jag ha kvalité på vissa klädesplagg och då kanske det blir ett speciellt märke. Sedan tycker jag att second hand är jättebra! Vet bara inte vilka butiker som säljer barnkläder då jag inte besöker dem så ofta längre. Tips? Vi bor i Stockholm.

Håller med dig i det du skriver och vill bara ge ett par barn-second-handtips:

Tant Gredelins garderob på Karlavägen 72 (nära Karlaplan) har en bra mix av märkesplagg och kläder från de stora kedjorna.

Baby barn på Odengatan 19 (nära Birger Jarlsgatan) har både kläder o leksaker second hand.

Finns ett ställe nära Odenplan också, Nu & Då på Norrtullsgatan 31, har dock inte varit där på ett tag.

...och Myrorna vid Slussen har jag också fyndat på!
  • Mentat

Mycket enkelt: Man tycker att det finns saker som är oerhört mycket viktigare än klädmärken.

Kan man hetsa upp sig över det har man sannerligen inte många riktiga problem här i världen!

• elyse

TS, har du verkligen koll på vad kedjorna har när du själv inte handlar där? Hampton Republic på KappAhl är klassiska plagg i stilen du beskriver. Men detsamma kan man hitta i andra butiker också, bara man letar. En tröja från H&M måste inte vara i tunn trikå med plastigt tryck.Tröjorna på pojkavdelningen på H&M brukar vara både klassiska och i bra kvalitet, speciellt i jämförelse med flick-sidan, så jag köper en del enfärgade stickade tröjor där såhär års.

Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?