• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • Anonym (Jo)

Ts får handla precis vilka kläder hon vill. Det jag reagerar på är hennes utryck. Att hon använder orden trashig och skräpkläder. Hennes värderingar helt enkelt. Ska berätta en hemlighet ts. Ibland sys märkeskläder i samma syfabrik som billigare märken. I alla fall konfektionskläder. Du betalar för märket. Och gör samtidigt reklam. Och känner dig speciell. Bra för dig.

Tom kungahuset använder kläder från de här svenska sk enligt dig trashiga företagen. Handla på du. Men lägg av med dina översittarfasoner. För de är inte vackra.

• Anonym (mode)
    Anonym (BrittaBerit) skrev 2015-12-05 16:52:09 följande:
    Skulle aldrig köpa kläder för dyrare priser än tex h&m oavsett hur mycket pengar jag hade. Varför betala mer än man måste?
    Precis sådant här jag menar...  Kan du se det i ett längre perspektiv? Förstår du inte hur viktigt det kan vara för ditt barn att kunna klä och föra sig i framtiden?
  • Anonym (mode)
    Anonym (dior) skrev 2015-12-05 16:54:35 följande:
    så om man har pengar över på banken bör man enligt dig gör av med dessa pengar på märkeskläder?! 

du låter väldigt "nyrik" - där det viktigast för dig är en fin fasad, att du inte har några pengar sparade eller ser till att göra långsiktiga investeringar - utan det viktigast är att andra ser att du har gott om pengar som lägger varje lön på kläder. 

har du samma inställning till mat?! du äter väl bara hummer och oxfilé - för falukorv är ju rätt så trashigt att äta... smile5.gif
    Sa jag det? Det jag säger är att om det får plats i ens budget så förstår jag inte varför man inte lägger mer pengar på bra kläder, inte att man ska ska ta av sin buffert hur som helst, då har man ju inte råd och det är en helt annan sak som jag respekterar fullt ut.
    Jag skulle då aldrig ta av sparande eller annat nödvändigt för att köpa märkeskläder utan då göra det bästa utefter vad jag har råd med. Så knip igen med ditt "nyrik"....
    En av anledningarna till att vi satsar på bra kläder är just för att vi tänker långsiktigt, det kan betyda mycket för barnen i framtiden.
  • Pirum

Jag tycker de flesta av kedjornas barnkläder har bra kvalitet. I synnerhet basplaggen som håller tvätt efter tvätt. 

Jag tycker det är trashigt med kläder med loggor på.

Om nu kvaliteten på RL är så bra så borde det ju "lysa igenom" från plagget och således skulle loggan vara överflödig. 

• Mooomin
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:53:38 följande:

Det är väldigt tråkigt att man inte ser hur viktigt det kan vara med kläder och stil och hur det påverkar barnens framtid.

Varför vara ute efter att påverka barnet, det tycker jag är helt fel. Barnet får väl välja klädstil själv när han/hon blir större/vuxen osv? Bara barnet är rent och välklätt vilket man kan vara oavsett inköpsställe (nästan) så är väl uppfostran och bra värderingar viktigare. Man ska ju inte påverka barn när det gäller annat (religion, könsroller osv) så varför pracka på barnet en särskild stil? Alla vuxna har ju oxå olla stil. Tex jag själ blandar allt från onödigt dyra märken till kappahl, lindex o hm samt second hand och får alltid beröm för min klädstil och jag gör detsamma med min bebis, handlar lite här o var.
  • Anonym (!)
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:48:42 följande:
    Jag tycker inte att det är sjukt, men att det är tråkigt att inte se värdet i kläder, stil och smak OM man nu har råd förstås. Förresten behöver det inte handla om märkeskläder egentligen utan om hur de ser ut, tygets kvalité och dylikt.
    Klart att kedjor som HM satsar på grejer som lockar barn, disneyfigurer och sådant, då går det att sälja vad skit som helst när barnen tjatar. Men för att påpeka det så kan jag också köpa sådant, men då får barnen ha det som pyjamas eller myskläder hemma bara. Hittar du inga bra second hand-butiker så sök på internet och exempelvis trader. En bra butik i Stockholm är Barnaskaran.
    Det komiska i det här är att jag har arbetat med att designa kläder och ÄR väldigt klädmedveten och har ett stort intresse av mode och kläder. Mitt barn delar mitt intresse. Jag älskar hur mitt barn nu skapar sin egen klädstil och söker det hon vill ha i butikerna och hur hon blandar olika klädstilar och får dem att se helt fantastiska ut! Jag älskar den kreativa ådran hos henne och se hur hennes personlighet får växa fram! Jag kan även tillägga att jag har med anledning av min goda smak även varit med i ett svenskt veckomagasin om min klädstil som är väldigt personlig och som jag dagligen får underbara kommentarer om. Kan vara tänkvärt... Men stort tack för tipset om vart jag kan finna en bra secondhand butik för barn,det var början på min kreativa ådra gällande kläder och design när jag besökte dessa butiker i nin ungdom.
  • Anonym (mode)
    Anonym (Sömmerska) skrev 2015-12-05 16:56:31 följande:
    Fast nu skriver du saker jag inte har sagt. Jag menar barn som ser ut som små vuxna, dvs inte det minsta lekvänliga kläder. Små tajta jeans och skinnjackor på barn som kryper osv!?
    Sen skrev jag att de flesta plagg är bra, inte alla. Tro mig, jag vet om trådtäthet osv och kvalitet på tryck eftersom jag jobbar med sådant själv. De flesta kläder är väldigt bra, speciellt kontra priset. Ett plagg blir inte urtvättat eller tryck blaffiga så få ggr de används.. På aningen större barn måste man vara mer kräsen eftersom de använder plaggen längre. Men barn som är klädda i hela och rena kläder som inte är slitna ser inte trashiga ut bara för att plaggen inte var dyra. Sen behöver det inte vara mode heller, det är barn och de ska få välja själv och leka fritt.
    Varför skulle man inte kunna se ut som "små vuxna"(även om jag inte tycker att barn som klär sig mer "vuxet" ser vuxna ut...) OCH ha lekvänliga kläder på sig? Tajta jeans kan vara jättelekvänliga om de sitter rätt och är mjuka på rätt ställen. Skulle som sagt aldrig använda kläder som inte går att leka i till barnen. Inte ens på fest.
    Mode behöver det absolut inte vara, tidlösa kläder är det bästa. Jag tycker att barnen absolut ska vara med och välja, men man kan hjälpa dem på traven. Mina barn får som sagt kläder som jag avskyr också, men de får de ha som pyjamas.
  • Anonym (dior)
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 17:01:22 följande:

En av anledningarna till att vi satsar på bra kläder är just för att vi tänker långsiktigt, det kan betyda mycket för barnen i framtiden.
    du måste ju skriva detta för att provocera - för då naiv och ytlig hoppas jag verkligen inte att det finns föräldrar som är......
  • Anonym (mode)
    Dixie skrev 2015-12-05 16:57:07 följande:
    du måste skämta?!
    på vilket sätt är det viktigt för barnens framtid att de har kläder från ralph när de var små?! 

tänk sådan skillnad - jag lär mina barn att vara omtänksamma mot sina medmänniskor, att värdera skola och studier, vara mån om sin hälsa - för det är vad jag anser är viktigt för mina barns framtid!
    Verkligen inte.

Beroende på vilka skolor och vilken karriär barnen i framtiden väljer så kan klädfrågan vara väldigt viktig. En av mina bästa vänner fick inte med sig något om stil och klass(pratar inte bara om kläder) hemifrån och hade det väldigt svårt när hon skulle slå sig fram som advokat och dessutom sökte anställning på en gammal och anrik firma. Bara som exempel.
    Jag har inte sagt något om att det måste vara just Ralph L, det var bara ett exempel innan.

Du tror inte att jag lär mina barn sådant OCKSÅ? Man måste inte nöja sig med antingen eller....
  • Anonym (anonym)

Barn som uppför sig som barn och kladdar med färg, spiller mat, klättrar i träd, bygger kojor gör detta lika bra bra i kläder från kedjor som i dyra märkeskläder dessutom blir hålen och fläckarna likadana på alla plagg.
    Varför ska barn behöva lära sig att stil har något med dyra märken att göra?

Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?