• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • KCL

För att jag anser att det är ganska idiotiskt att klä barn i svindyra kläder när de

1. Med största sannolikhet lyckas förstöra kläderna i skolan eller på förskolan. 

2. De växer ur kläderna på nolltid. Ja, kan sälja vidare dyrare kläder men jag orkar fan inte lägga den tiden på att sälja. Finns så många stolpskott som verkar tro att jag driver budfirma och kan leverera i Sveriges alla hörn för att de inte har körkort.

• Linda237

Tycker synd om dina barn som har en sån modefixerad förälder det har enligt min erfarenhet aldrig kommit något gott ur det mer än modefixerade barn/ungdomar som spenderar pengar på kläder de inte har råd med och i värsta fall mobbar andra barn för att de inte har märkeskläder. Men varje förälder väljer ju själv hur vilken syn på kläderoch vilka värderingar i allmänhet man vill ge sitt barn och du verkar inte stå för någon sund syn i mina ögon. Men det får stå för dig.

I övrigt finns det ingen anledning att lägga massor av pengar på kläder till barn, de växer ur sakerna snabbt och jag har aldrig varit med om att plagg från HM och Lindex har varit slitna efter den period mina barn har haft kläderna. Tvärtom så är jag med i en bytesgrupp för barnkläder och det fungerar utmärkt och de flesta kläder jag bytt mig till är kläder från de stora kedjorna. Sen köper jag nytt ibland och givetvis alltid sånt som trosor, sockar och oftast även vinterkläder till mina barn.

• Nemijah
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:40:37 följande:

Tja, alla har ju sin smak, men det är lätt att se skillnad på dylika kläder och finare märken. Både för ett tränat öga och för ett otränat öga.

Man behöver inte heller ha ett klädintresse bara för att man vill att barnen ska se propra ut och bygga deras stil och smak inför vuxenlivet, det kan vara väldigt värdefullt då.

Kryp tillbaka in i garderoben och stanna där. Så jävla nedlåtande och otrevlig. Seriöst, vem bryr sig? Både jag, min man och våra barn har kläde från kedjorna, och vet du vad!? Hör och häpna, vi är fan skitsnygg hela högen. Är detta det du har att komma med så tycker jag du kan vara tyst. Absolut får man tycka, men att trycka ner och vara nedlåtande är bland det värsta som finns. Måste alla prioritera som du? Tycka och tänka som du?

Snälla kryp tillbaka och stäng den där lilla groteska munnen..
  • mammalovis
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 17:19:50 följande:
    Det gör de absolut, men jag tänker som sagt på barnens framtid också. Och man kan ju kladda precis lika bra i bättre kläder. Och som sagt så behöver det inte ens handla om märken, men dyrare märken är ofta i bättre kvalité än exempelvis kläder från HM.
    Vad skönt för dig att färg- och matfläckarna samt bajsfläckarna vid läckage tvättas bort mycket bättre på märkeskläderna, just för att de är av så god kvalité ...

Vi får hoppas att ditt barn blir något fint som advokat, läkare, professor och inget trashigt som undersköterska, förskollärare, där den bruna eller beiga cashmirkoftan inte passar in. Jag hade en kompis på gymnasiet som skulle vara så fin, men jag tyckte mest att hennes kläder var gräsligt fula och beiga på mer än ett sätt, men du får klä dit barn som du vill ...

Min dotter älskar Frost och tidigare prinsessor, så här älskas klänningar och leggings. Det är ingen idé att komma med något brunt eller annat menlöst plagg bara för att det är ett fint märke. Varför lägga dyra pengar på något som vi anser både är fult och opraktiskt? Smaken är som baken delad ...

• Rani

För att jag inte bryr mig.

Finns så många viktigare saker att fokusera på.

• Mandel
    Anonym (mode) skrev 2015-12-05 16:40:37 följande:
    Tja, alla har ju sin smak, men det är lätt att se skillnad på dylika kläder och finare märken. Både för ett tränat öga och för ett otränat öga.
    Man behöver inte heller ha ett klädintresse bara för att man vill att barnen ska se propra ut och bygga deras stil och smak inför vuxenlivet, det kan vara väldigt värdefullt då.

Jag är ledsen, men jag förstår helt ärligt inte varför ett barn som växer upp i kläder från H&M inte skulle få stil och klass och bli framgångsrika som vuxna.

Med tanke på att de höga cheferna inom H&M själva använder H&Ms kläder och att de även låter sina barn ha det, så är jag inte orolig för att det är klädernas "märke" som är det avgörande.
    Beror nog mer på vilka föräldrar man har...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Virriga Vera

Man gör exakt det man vill. Vill man köpa dyrare kläder gör man det och vill man inte så slipper man. Jag har aldrig förstått personer som tycker att man SKA handla dyrare, nyare och finare bara för att man har råd.

Jag har råd att köpa dyra kläder men köper ofta billiga modekläder, de används ju endast en säsong. Lägger däremot gärna mer pengar på kläder som kan användas länge, t.ex skor, stövlar och ytterkläder.

• Virriga Vera
    Mandel skrev 2015-12-05 23:54:39 följande:

Jag är ledsen, men jag förstår helt ärligt inte varför ett barn som växer upp i kläder från H&M inte skulle få stil och klass och bli framgångsrika som vuxna.

Med tanke på att de höga cheferna inom H&M själva använder H&Ms kläder och att de även låter sina barn ha det, så är jag inte orolig för att det är klädernas "märke" som är det avgörande.
    Beror nog mer på vilka föräldrar man har...

Medlemmar av kungahuset köper ju gärna kläder från t.ex H&M.
  • Frontline

Tror inte asfalten eller gruset bryr sig om vilka kläder den skrapar sönder...
    Har man 3 barn så går det åt kläder oavsett märke och man får helt enkelt hålla sig till det lite billigare som håller lika bra...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lonlely Wolf

TS är en som fått lätt tjänta pengar så ungarna kan gå i märkeskläder. Jag är glad att jag kunnat hålla mina barn i kläder så dem varken frusit eller varit skitiga i. Spelar inge roll om det varit kläder från HM eller Lindex eller kläder som dem fått ärva. Stackar hennes barn ifall pengarna inte räcker till vid senare tillfälle att ge märkes kläder.

Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?