Annsiss skrev 2015-12-07 12:45:06 följande:
Ja hjälp mig gärna med fläckar, det som inte går bort är fläckar från, tomat, apelsin, gula grytor typ curry ( antar jag, sånt de får på förskolan) solskenssoppa, sedan typ diverse färg och klister fläckar, tacksam för tips!
Galltvål använder jag på den typen av fläckar du räknar upp.
Vät upp fläcken ordentligt, med varmt vatten från kranen, smeta in fläcken rikligt med galltvål så det blir riktigt insmetat (glatt och löddrigt), massera fläcken (INTE gnugga utan just massera med fingerspetsarna) så du bearbetar fläcken ordentligt och skölj. Upprepa en gång till om det behövs.
Galltvål funkar även fint på intorkade mensfläckar om man råkat få dem på kläderna.
Och galltvål går att använda även på mycket känsliga textiler så som silke etc..
I bland så kan man även förbehandla fläcken/fläckar med galltvål, innan man slänger in den i tvättmaskin.
Galltvål kan man köpa på välsorterade varuhus.
Trist att så många har "glömt bort" galltvålen (som funnits i ett några 100år), till förmån för alla dessa s.k "moderna fläckborttagningsmedel", dessa moderna fläckborttagningsmedel som kan vara skit kassa i mångt och mycket i praktiken. Galltvålen är skitprakltiskt att ha med också om man gillar att Campa då man kan tvätta rent kläderna i kallt vatten också. Även om varnt vatten underlättar mer.