• Anonym (mode)

Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?

Fattar inte hur många tänker som handlar exempelvis på HM och Lindex till sina barn om de har råd med bättre och finare. Man ser skillnad på dylika kläder och bättre märken, så är det bara. Varför vill man att barnen ska se trashiga ut? Finns så mycket billiga och fina märkeskläder på second hand ju!
    OBS! En HELT annan sak om man inte har råd dock! Då fattar jag verkligen varför man handlar billigare kläder!

• Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?
  • EnAnonumius
    Annsiss skrev 2015-12-07 12:45:06 följande:
    Ja hjälp mig gärna med fläckar, det som inte går bort är fläckar från, tomat, apelsin, gula grytor typ curry ( antar jag, sånt de får på förskolan) solskenssoppa, sedan typ diverse färg och klister fläckar, tacksam för tips!
    Galltvål använder jag på den typen av fläckar du räknar upp.
    Vät upp fläcken ordentligt, med varmt vatten från kranen, smeta in fläcken rikligt med galltvål så det blir riktigt insmetat (glatt och löddrigt), massera fläcken (INTE gnugga utan just massera med fingerspetsarna) så du bearbetar fläcken ordentligt och skölj. Upprepa en gång till om det behövs.  
    Galltvål funkar även fint på intorkade mensfläckar om man råkat få dem på kläderna.

Och galltvål går att använda även på mycket känsliga textiler så som silke etc..

I bland så kan man även förbehandla fläcken/fläckar med galltvål, innan man slänger in den i tvättmaskin.
    Galltvål kan man köpa på välsorterade varuhus.

Trist att så många har "glömt bort" galltvålen (som funnits i ett några 100år), till förmån för alla dessa s.k "moderna fläckborttagningsmedel",  dessa moderna fläckborttagningsmedel som kan vara skit kassa i mångt och mycket i praktiken.  Galltvålen är skitprakltiskt att ha med också om man gillar att Campa då man kan tvätta rent kläderna i kallt vatten också. Även om varnt vatten underlättar mer.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mammalovis
    EnAnonumius skrev 2015-12-07 11:23:20 följande:
    Många i denna tråden har sagt att "vissa fläckar går inte bort"..

Vad är det för fläckar man syftar på då?

För jag personligen har inte hittat en enda fläck som inte går att ta bort ännu. Och då skall man ta i beräkningen att jag är van att tvätta kläder som man använder riktigt tufft, som får exempelvis spilloljefläckar, bläckfläckar, blod, vin smuts från gatan, krita (sådan kritor barn använder) etc etc....

Så folk få gärna upplysa mig om vilka fläckar som tillhör kategorin "svåra fläckar som inte går bort".  
    Vi har mest problem med fläckar från köttfärssås och bajsfläckar när blöjan läckt på förskolan. Vi har en tös som ofta får läckage då hon ibland bajsar så löst och de fläckarna går ibland bort, ibland inte efter tvätt. Hade vi haft egen tvättmaskin och kunnat tvätta samma dag hade det säkert varit smidigare. Idag använder jag mest Ta bort, då det är smidigt att spraya.

Jag vet om att galltvål finns, men har aldrig kommit till skott, då det låter ganska omständligt när man har barn med många fläckar på kläderna.
  • Duckan

Jag måste säga att galltvål gjorde inte mitt liv lättare tyvärr. Nu fick jag den flytande varianten, kan hända det var orsaken. Jag höll mig till Vanish och har fått bort det mesta.
    Dock aldrig fläckar från Hipps burkar med tomat i.

• Mooomin

Tomat är svårt!

Duckan skrev 2015-12-07 13:51:19 följande:

Jag måste säga att galltvål gjorde inte mitt liv lättare tyvärr. Nu fick jag den flytande varianten, kan hända det var orsaken. Jag höll mig till Vanish och har fått bort det mesta.

• Mooomin

Postade för tidigt. Prova blanda citronsyra och ättika låt verka ett tag på fläcken. Tvätta sedan med galltvål. Det gäller ju oftast att fläcken är färsk.. Vissa tipsar om hett vatten och maskindiskmedel!? Har aldrig provat det själv..

Duckan skrev 2015-12-07 13:51:19 följande:

• Duckan

Mooomin, tack, min loppa har hunnit bli 8 år så numer är livet ganska fläckfritt

• Mooomin

Jag brukar få bort det mesta, men två fläckar återstår.. Röd stearin. Fick bort det från själva textilen men inte från det vita trycket. Och gula deofläckar på en vit t-shirt. Citronsyra hjälpte bara lite, inte helt!

EnAnonumius skrev 2015-12-07 11:23:20 följande:

Många i denna tråden har sagt att "vissa fläckar går inte bort"..

Vad är det för fläckar man syftar på då?

För jag personligen har inte hittat en enda fläck som inte går att ta bort ännu. Och då skall man ta i beräkningen att jag är van att tvätta kläder som man använder riktigt tufft, som får exempelvis spilloljefläckar, bläckfläckar, blod, vin smuts från gatan, krita (sådan kritor barn använder) etc etc....

Så folk få gärna upplysa mig om vilka fläckar som tillhör kategorin "svåra fläckar som inte går bort".  

• Mooomin

Haha, ok. Men till nästa barn då! ;D eller när man står o lagar köttfärssås i vitt linne! ;D

Duckan skrev 2015-12-07 14:10:33 följande:

Mooomin, tack, min loppa har hunnit bli 8 år så numer är livet ganska fläckfritt

• SpanskaFlugan
    EnAnonumius skrev 2015-12-07 13:24:04 följande:
    Galltvål använder jag på den typen av fläckar du räknar upp. Vät upp fläcken ordentligt, med varmt vatten från kranen, smeta in fläcken rikligt med galltvål så det blir riktigt insmetat (glatt och löddrigt), massera fläcken (INTE gnugga utan just massera med fingerspetsarna) så du bearbetar fläcken ordentligt och skölj. Upprepa en gång till om det behövs.   Galltvål funkar även fint på intorkade mensfläckar om man råkat få dem på kläderna. Och galltvål går att använda även på mycket känsliga textiler så som silke etc.. I bland så kan man även förbehandla fläcken/fläckar med galltvål, innan man slänger in den i tvättmaskin. Galltvål kan man köpa på välsorterade varuhus. Trist att så många har "glömt bort" galltvålen (som funnits i ett några 100år), till förmån för alla dessa s.k "moderna fläckborttagningsmedel",  dessa moderna fläckborttagningsmedel som kan vara skit kassa i mångt och mycket i praktiken.  Galltvålen är skitprakltiskt att ha med också om man gillar att Campa då man kan tvätta rent kläderna i kallt vatten också. Även om varnt vatten underlättar mer.

Jag har svårt att hitta galltvål, vilka varuhus hittar du den på? Den svåraste fläcken jag kämpat med, har fortfarande inte fått bort den, är choklad på en vit silkesblus. Silke är så känsligt så jag vågar inte testa starkare saker, absolut inte några tensider!
  • EnAnonumius
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-07 16:06:49 följande:

Jag har svårt att hitta galltvål, vilka varuhus hittar du den på? Den svåraste fläcken jag kämpat med, har fortfarande inte fått bort den, är choklad på en vit silkesblus. Silke är så känsligt så jag vågar inte testa starkare saker, absolut inte några tensider!
    Jag köper min galltvål på ICA Maxi. 
    De flesta ICA Maxi, jag har varit på, förlägger galltvålen i områdena kring tvättmedel eller rengöringsmedel. Jag är så sällan på COOP-Varuhus så ärligt jag vet inte om den kedjan har.

En rekommendation. Du kan få behöva upprepa tre-fyra gånger, när det är en gammal och/eller väl ingrodd fläck. Men som sagt aldrig gnugga utan massera. 

Galltvål är en 100% naturligt tvål, basen för galltvål är kokos- och palmolja  och så innehåller den oxgalla. Oxgallan är det som gör att den blir effektiv på  oljefläckar som man kan då på overallerna som man har på sig när man mekar med bil.  Detta gör också att man kan använda den utan större problem även på just b.la silke och andra känsliga textilmaterial.

• EnAnonumius
    mammalovis skrev 2015-12-07 13:39:37 följande:
    Vi har mest problem med fläckar från köttfärssås och bajsfläckar när blöjan läckt på förskolan. Vi har en tös som ofta får läckage då hon ibland bajsar så löst och de fläckarna går ibland bort, ibland inte efter tvätt. Hade vi haft egen tvättmaskin och kunnat tvätta samma dag hade det säkert varit smidigare. Idag använder jag mest Ta bort, då det är smidigt att spraya.

Jag vet om att galltvål finns, men har aldrig kommit till skott, då det låter ganska omständligt när man har barn med många fläckar på kläderna.
    Då är det ju pissenkelt..
    Då dränker man hela plagget och tvålar in det och masserar hela plagget på en gång.  Man behöver inte göra saker och ting krångligare än vad som behövs. Upprepar en gång till efter sköljning om så behövs och på kuppen så får du ett rent plagg via handtvätt, som är minst lika rent om inte renare  vid/än maskintvätt fast det bara tog dig max 20 minuter av din tid.

Eller så kan man skaffa in flytande galltvål och förbehandlar fläcken tar lika lång tid som att "spraya" med Ta bort, och så slänger du in plagget i maskinen tillsammans med övrig tvätt. 

Jag ger inte ett skit för "Ta Bort", då den inte tar bort fläckarna på ett för mig tillfredsställande sätt och om man granskar kläderna efteråt så är fläckarna inte helt borta efter tvätten, bara tillräckligt blekt för att "inte upptäcka genast".
  • EnAnonumius
    Mooomin skrev 2015-12-07 14:20:51 följande:
    Jag brukar få bort det mesta, men två fläckar återstår.. Röd stearin. Fick bort det från själva textilen men inte från det vita trycket. Och gula deofläckar på en vit t-shirt. Citronsyra hjälpte bara lite, inte helt!
    Har aldrig haft problem med den typen av fläckar heller och då använder jag deodorant, masserar in galltvål ochg släng sedan plagget i tvätten tillsammans med övrig tvätt.

Stearin ja du de skall man smälta bort i varmt rinnande vatten. Dock så innehåller ju färgad stearin färgpigment som även funkar på textiler/tryck som kan permanent färga och sådant tar inte galltvålen.
Svar på tråden Hur kan man handla billiga skräpkläder om man har råd med bättre och finare?