• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • Maran73

Låter bra!

Nykär15 skrev 2016-03-08 07:40:59 följande:

Jag går en golfkurs, så det upptar mycket tid med och är kul :) ska spela lite idag!

• Maran73

Rapport från första gynbesöket. Trevlig, rolig och uppmuntrande gynekolog som dock var ganska knapphändig med info. Stressad tror jag pga kö i väntrummet... Fyllde raskt i en provblankett till labb och gav oss en ny tid till nästa vecka, då blir det ultraljud av äggstockar och sedan troligtvis en remiss för röntgen av äggledare. Först ska vi "kolla hormoner och fysiologin, så tar vi det därifrån". Han menade att även om graviditeten i höstas slutade i MF så "har ni det som krävs och ni är kompatibla, det är ett bra betyg!" Sa också att det inte är kört och att den äldsta han hjälpt att få barn var 46 år. Känns bra!

• Mjölk

Hej! Är gärna med här om jag får. Jag är född 75 och har en son född 2006. Har stark önskan om barn igen och håller på att lära känna ett bögpar där en vill bli pappa. Hänger lite här om det är ok. Vet ju inte om min kropp fungerar som innan men hoppas verkligen det.

• mamo74

Har BIM idag men ingen mens i sikte. Tog ett test imorse som var negativt. Spelar det någon roll när jag testar? Tog ett när jag gick upp vi 05.00. Men jag går även upp på natten och kissar ca 2 ggr per natt. Är det bättre att testa då?

• Galenlängtan
    Mjölk skrev 2016-03-08 23:29:05 följande:

Hej! Är gärna med här om jag får. Jag är född 75 och har en son född 2006. Har stark önskan om barn igen och håller på att lära känna ett bögpar där en vill bli pappa. Hänger lite här om det är ok. Vet ju inte om min kropp fungerar som innan men hoppas verkligen det.

Varmt välkommen :)
  • Galenlängtan
    Maran73 skrev 2016-03-08 22:08:00 följande:

Rapport från första gynbesöket. Trevlig, rolig och uppmuntrande gynekolog som dock var ganska knapphändig med info. Stressad tror jag pga kö i väntrummet... Fyllde raskt i en provblankett till labb och gav oss en ny tid till nästa vecka, då blir det ultraljud av äggstockar och sedan troligtvis en remiss för röntgen av äggledare. Först ska vi "kolla hormoner och fysiologin, så tar vi det därifrån". Han menade att även om graviditeten i höstas slutade i MF så "har ni det som krävs och ni är kompatibla, det är ett bra betyg!" Sa också att det inte är kört och att den äldsta han hjälpt att få barn var 46 år. Känns bra!

Låter positivt förutom att jag inte gillar när de stressar på när man är där :) Härligt att det är i gång!
  • Galenlängtan
    Nykär15 skrev 2016-03-08 07:40:59 följande:
    Jag går en golfkurs, så det upptar mycket tid med och är kul :) ska spela lite idag!
    Toppen med roliga aktiviteter som får oss att tänka på annat. Jag håller på med teater och kör :)
  • Nykär15
    Maran73 skrev 2016-03-08 22:08:00 följande:

Skönt han var positiv och att ni har ny tid bokad med undersökningar, då går det framåt! Förstår det är härligt att vara igång :)

Mjölk skrev 2016-03-08 23:29:05 följande:

Välkommen! Håller tummarna att det ska funka för er!  Blir det heminsemination då? Kul med lite variation på familjekonstillation :)

mamo74 skrev 2016-03-09 05:41:58 följande:

Har BIM idag men ingen mens i sikte. Tog ett test imorse som var negativt. Spelar det någon roll när jag testar? Tog ett när jag gick upp vi 05.00. Men jag går även upp på natten och kissar ca 2 ggr per natt. Är det bättre att testa då?

Det bästa är väl bara att det är så koncentrerat som möjligt, går man upp flera ggr/natt så blir det såklart mindre koncentration. Ta det tillfället när du har hållt dig längst antal timmar. Men iaf 3-4 så borde det vara rättvisande om du inte druckit mängder innan.

Här är blödningen slut efter missfallet, slutade igår. Tycker det känns konstigt med tanke på att mensen brukar vara 5-8 dagar och mycket. Visst har det blött mycket under söndag + måndag, men igår jättelite bara när jag vaknade och sen inget alls under dagen. Så igår kväll hade vi sex som vanligt igen.

Kan det vara så att man blöder kortare efter missfall? Har försökt läsa på nätet men varierar väldigt...detta var ju väldigt tidigt men räknade på nåt sätt att det iaf skulle blöda likvärdigt med en mens.
    Nu blir det en lugn vecka där jag kan fokusera på annat, inget som kommer hända på bäbisfronten. Men om allt funkar som det ska efter mf så borde jag ha ÄL framåt nästa torsdag så då får jag börja vara lite vaksam igen på hur det känns i kroppen. Är rädd för att det ska strula med min cykel nu efter mf men kommer försöka vara positiv även om jag är jätterädd....

• Galenlängtan
    mamo74 skrev 2016-03-09 05:41:58 följande:

Jag tror det ska vara minst 4 timmar sedan sist man kissade
Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016